AC/DrieC
Den Dries www.hulens.be
Ja inderdaad, de schijf die Bart voor me gemaakt heeft past juist op een A4'tje dus moet normaal wel lukken met die 3600 deeltjes, maar zoals ik al zij, ik laat het jullie in het weekend weten zal er foto van maken.
EDIT: heb de cirkel met 3600 streeojes juist afgedrukt maar dit vormt een gesloten cirkel
Dan worden het 360 streepjes en een overbrenging van 10:1
[Bericht gewijzigd door AC/DrieC op (27%)]
Jouke
Met geld moet je creativiteit bekopen.
Als je naar de verandering kijkt, van wit naar zwart en zwart naar wit, heb je maar de helft van de streepjes nodig.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
EDIT: topic te lang open laten staan, nu staat er dus wel iets soortgelijks
Ik weet niet waarom niemand dit tot dusver gepost heeft, maar als je een resolutie van 0.1 graad wil hebben, heb je toch echt maar 900 blokjes nodig. Van 2 sensoren kun je elk 2 overgangen gebruiken (het ding heet niet voor niets een "quadrature encoder").
De logica om de signalen te decoderen wordt wel wat moeilijker, en de uitlijning van de sensoren wat kritischer, maar dat zou allemaal wel te doen moeten zijn.
Overigens krijg ik met die postscript file allemaal leuke fractals in de cirkel, die ook nog eens veranderen als ik in- of uitzoom.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Op 24 november 2009 21:14:14 schreef AC/DrieC:
EDIT: heb de cirkel met 3600 streeojes juist afgedrukt maar dit vormt een gesloten cirkel![]()
Ik ben niet verbaasd. 360 verdelingen lukt nog mooi op een 300DPI-laserprinter. Het dubbele zal wellicht nog bruikbaar zijn bij een 600DPI-ding. Maar dan zit je wel tegen de grens aan...
AC/DrieC
Den Dries www.hulens.be
Op 24 november 2009 21:37:34 schreef SparkyGSX:
EDIT: topic te lang open laten staan, nu staat er dus wel iets soortgelijksIk weet niet waarom niemand dit tot dusver gepost heeft, maar als je een resolutie van 0.1 graad wil hebben, heb je toch echt maar 900 blokjes nodig. Van 2 sensoren kun je elk 2 overgangen gebruiken (het ding heet niet voor niets een "quadrature encoder").
Dit snap ik niet zo goed, kan je dit even verduidelijken ? Ik begrijp wel hoe ik via overhangen het aantal streepjes kan halveren (stijgende en dalende flanken van sensor tellen) maar met 2 sensoren snap ik niet helemaal.
Bedankt!
[Bericht gewijzigd door AC/DrieC op (14%)]
Jouke
Dan tel je de stijgende en dalende flanken van twee signalen die negentig graden ten opzichte van elkaar verschoven zijn.
AC/DrieC
Den Dries www.hulens.be
Dit wil dus zeggen wanneer sensor 1 tussen 2 zwarte strepen staat, sensor 2 juist op een overgang moet staan?
Jouke
Ja.
Hebben ook losse schijfjes.
http://www.usdigital.com/products
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb de encoder schijf met 900 vlakjes even op 600 dpi naar een bitmap gerenderd, en dat lijkt gewoon zichtbare stroken op te leveren. Op 300 DPI loopt ie aan de binnenkant soms dicht. Je straal moet dus zo veel mogelijk richting de breedte van het papier gaan, en daar moet je aan een paar mm genoeg hebben. Dan kan zelfs 300DPI waarschijnlijk /net/....
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
De vraag is dan alleen nog hoe scherp de overgangen nog zullen zijn. De afwijking kan daar, ten opzichte van de resolutie van 0.1 graad, nog wel relatief hoog zijn.
Maar dan komt ook de volgende vraag: waarom wil je zo nauwkeurig kunnen meten? Misschien is er voor jouw specifieke probleem wel een veel betere oplossen. Ga je ook de volledige omwenteling van de schijf gebruiken, of maar een deel ervan?
AC/DrieC
Den Dries www.hulens.be
Ik ga maar een deel van de schijf gebruiken, ik wil een laserpointer tot op 1/10 van een graad nauwkeurig kunnen richten tussen 0 en 90°. Ik wou een schijf gebruiken (of 1/4 hiervan) omdat ik decoderes uit printers heb gesloopt die ik hiervoor wil gebruiken.
Jouke
SparkyGSX
Als je maar 90 graden nodig hebt, kun je de straal natuurlijk verdubbelen, en het ding nog steeds op A4 printen.
Op zich zou je ook een andere methode kunnen gebruiken, maar het zal wel een uitdaging worden om een dergelijke resolutie te halen met een resolver o.i.d.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Omdat de opnemers een half blokje verschoven moeten zijn, zal je raster dezelfde blokjes-per-cm moeten hebben als die in de printer....
P.S.
%!PS-Adobe-1.1
% Written by REW
/r1 550 def
/r2 580 def
/nn 900 def
%300 400 translate
15 15 translate
%00 00 moveto 20 10 lineto stroke
/alpha 360 nn div 2 div def
0 setlinewidth
-1 -1 moveto 1 1 lineto stroke
1 -1 moveto -1 1 lineto stroke
0 1 nn {
pop
r1 0 moveto
r2 0 lineto
r2 alpha sin r2 mul lineto
r1 alpha sin r1 mul lineto fill
alpha 2 mul rotate
} for
showpage
[Bericht gewijzigd door rew op (62%)]
AC/DrieC
Den Dries www.hulens.be
Toch niet wanneer ik 2 aparte decoders gebruik ? Hoe moet ik die code juist gebruiken , ben hier niet bekent mee :s
Jouke
Op 25 november 2009 13:54:30 schreef AC/DrieC:
Ziet er super uit ! Zin om hem ook naar mij door te mailen ?
Het Acad file? Er een afbeelding van maken verziekt de boel.
Met inktjet hield het resultaat ook niet over.
Hiermee kun je hem zelf tekenen.
http://www.a9tech.com/a9cad/
SparkyGSX
@AC/DrieC: tekst kopiëren naar kladblok, opslaan als .ps (dus niet .ps.txt), en openen met Ghostscript (apart installeren, Google weet het te vinden). Voor een ander aantal streepjes kun je die variabele /nn aanpassen.
Bij mij wilde Acrobat reader de postscript file niet openen.
Erelce
**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun
Op 23 november 2009 22:33:17 schreef AC/DrieC:
.../...
Ik zou graag een Rotary encoder disc maken die tot op 0,1°
.../...
kijk eens hier , bij Gratis aanbieding tekeningen in pdf.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 24 november 2009 21:37:34 schreef SparkyGSX:
Ik weet niet waarom niemand dit tot dusver gepost heeft, maar als je een resolutie van 0.1 graad wil hebben, heb je toch echt maar 900 blokjes nodig. Van 2 sensoren kun je elk 2 overgangen gebruiken (het ding heet niet voor niets een "quadrature encoder").
Klopt als een zwerende vinger. Je kan eenvoudig je mechanische resolutie (die van je encoder dus) met een factor 4 verhogen.
Figuur van Jouke zegt alles: 1 volledige blokgolf van een signaal is nog 4X fijner te bekijken als je op flanktriggering afgaat. Praktisch betekent dat bvb een controllertje op niveaugestuurde interruptbasis. Door na een herkende flank even na de niveaus te kijken weet je waar je zit.
De motion controller LM628 heeft zoiets ingebouwd.
- - big bang - -
rew
De standaard truuk: gebruik de ene als clock, en de andere als up/down signaal werkt echter niet meer. Maar je moet iets over hebben voor een aso-resolutie....