X-Fusion
Een wijs man is diegene die steeds meer gaat beseffen hoe weinig hij wel weet.
Beste CO'ers,
naar jullie toe misschien een domme vraag maar voor mij een zeer belangrijke.
Ik ben aan het verbouwen en ik wil op verschillende locaties een set speakers hangen (badkamer, keuken en terras).
Op mijn versterker heb ik twee uitgangen, A wordt gebruikt om mijn zware speakers op te hangen, op B zou ik een speaker switchbox willen hangen om tussen 3 paar speakers te switchen. De switch die ik op het oog heb geeft als specs op dat hij geschikt is voor 4 paar speakers 8-16 Ohm. De speakers echter zjn er van het merk Speaka Marine luidsprekers 180 mm en hebben als specs 4 Ohm. Mag/kan ik deze speakers op die switchbox hangen? Hoe moet ik die impedantie interpreteren tussen speakers en switch? Heeft er iemand een suggestie voor een andere switch indien nodig of voor een andere oplossing?
Alvast allen bedankt.
Groeten,
Karl
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Ik vind het vreemd dat ze voor de switchbox 8-16 ohm voor opgeven. Veel belangrijker is de vraag of de versterker met 4 ohm speakers overweg kan.
Maar misschien dat de switchbox iets meer doet dat alleen maar één van de 4 uitgangen doorverbinden. Wat is het precies voor een ding - merk/type?
X-Fusion
Hierbij de link :
http://www.keep-in-contact.com/produktee/d_AZ_2_Switchbox.php
Zonet nog een andere gevonden die waarschijnlijk betrouwbaarder is (en 4 ohm) :
http://www.monacor.de/typo3/index.php?id=75&L=1&act=8&act_sub=25&artid…
Op 24 november 2009 10:50:07 schreef Fuzzbass:
Veel belangrijker is de vraag of de versterker met 4 ohm speakers overweg kan.
Euh ... hoe kan ik dat te weten komen, het is een ouder model Yamaha (Bouwjaar 1996), exact type moet ik terug opzoeken.
[Bericht gewijzigd door X-Fusion op (37%)]
aha, als je alle uitgangen van die switchbox gebruikt, en ze allemaal aan hebt geschakeld dan staat 2 x 2paar speakers parallel. dit betekent dus dat als je er 4ohm speakers op aan hebt gesloten. dat de totale weerstand per kanaal op je versterker 2Ohm word. De meeste eindtrappen vinden dit niet zo leuk en besluiten ermee op te houden.
X-Fusion
Jeroen06,
als ik correct switch en slechts 1 uitgang van de switchbox per keer gebruik moet dat wel kunnen?
Is het dan beter om speakers van 8 ohm erop te zetten?
[Bericht gewijzigd door X-Fusion op (21%)]
het is altijd beter om je natuurlijk gewoon aan de regeltjes te houden in principe. maar ja als je slechts 1 set speakers per keer schakeld dan moet het volgens mij geen probleem zijn.
Ben je een beetje thuis in de elektronica? dan kan je makkelijk iets maken met een meerstanden schakelaar en een paar relais. dit is het veiligste van allemaal.
Gr. Jeroen
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 24 november 2009 11:02:07 schreef X-Fusion:
Euh ... hoe kan ik dat te weten komen, het is een ouder model Yamaha (Bouwjaar 1996), exact type moet ik terug opzoeken.
Manual, of de achterkant staat het vaak bij de speaker-terminals, en anders het typenummer even opzoeken en googlen of hier posten.
Vaak is de toegestane impedantie ook nog anders op het moment dat je A+B tegelijk inschakelt.
X-Fusion
Dit is alvast de link naar de manual :
http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/av/english/IntA/AX-590.pdf
Het betreft een Yamaha AX-590 versterker.
Op 24 november 2009 14:48:16 schreef Jeroen06:
Ben je een beetje thuis in de elektronica? dan kan je makkelijk iets maken met een meerstanden schakelaar en een paar relais. dit is het veiligste van allemaal.
Gr. Jeroen
Beste Jeroen, ik ken wel een beetje van electronica, maar niet genoeg om zelf een schema te ontwikkelen. Mocht je iets dergelijks liggen hebben is het altijd zeker welkom zodat ik het kan namaken.
Alvast bedankt.
[Bericht gewijzigd door X-Fusion op (61%)]
Voor een eenvoudige speakeromschakelaar in zo een soort toepassing zou ik gewoon enkel volstaan met een draaischakelaar met twee of vier moedercontacten.
Een beetje versterker zal het qua uitgangsstroom heus niet zo snel moeilijk krijgen, tenminste niet als die extra speakertjes ook nog heel moeten blijven 
toch zou ik gaan voor wat relais. Het zou misschien wel kunnen met alleen een draaischakelaar maar toch als je er een beetje vermogen doorheen stuurt weet ik niet of die schakelaar dat volhoud.
een schema tekenen is niet echt nodig lijkt mij. gewoon een draaischakelaar met minimaal 3 standen die de spoelen van de relais onder spanning zetten. de luidsprekers doe je dan aan de contacten van de relais samen met de uitgang van de versterker.
Op 24 november 2009 17:15:43 schreef Aart:
Voor een eenvoudige speakeromschakelaar in zo een soort toepassing zou ik gewoon enkel volstaan met een draaischakelaar met twee of vier moedercontacten.
Uitkijken met make before break contacten.
@ relais; Er zijn fraaie en goede draaischakelaars en zeer ongeschikte relais; en andersom. Ik zou er nooit in algemeenheden over spreken.
Het gaat hier echter over een of ander 4ohm/20W inbouwspeakertje, ik zou het zoals gezegd niet te ingewikkeld maken.
X-Fusion
Beste CO'ers,
ondertussen denk ik de goede combinatie gevonden te hebben, gelieve mij te corrigeren indien fout a.u.b. :
Versterker is de Yamaha AX-590 : 100W + 100W ( 8 Ω ) RMS Output Power, 0.015% THD, 20-20,000 Hz
Manual : http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/av/english/IntA/AX-590.pdf
De speakers zijn ART SOUND MDC6, ronde waterproof inbouw LS, 60W, wit
Datasheet : http://catalogue.artsound.be/force_download.php?file=TURDNl9OTF9TUEVDU…
De switchbox is de ART SOUND SVC6
Datasheet : http://catalogue.artsound.be/force_download.php?file=U1ZDNl9OTF9TUEVDU…
Alle suggestie meer dan welkom 
Alvast bedankt.
Karl
[Bericht gewijzigd door X-Fusion op (13%)]
Jochem
X-Fusion
Al bij al valt het nog redelijk mee :
100m speaker cable 2 x 2.5mm², Speaker switchbox 6-kanaals en 3 paar speakers MDC6.
Totaal ongeveer 340€.
Niet spotgoedkoop maar wel betrouwbaar materiaal (denk en hoop ik
).
Het zou veel duurder zijn indien ik een nieuwe versterker moet kopen of hem moet laten repareren 
Jochem
Vele wegen dus, het is maar net wat je er voor over hebt. Met 6 waterbestendige Visaton speakers, een willekeurig klosje 2.5mm2 van 100m en een simpel speaker schakelkastje van HQ of König ofzo ben je voor <200 euro klaar. In mijn ogen niet minder betrouwbaar of een grotere kans dat je versterker stuk gaat.
Maar dat maakt jouw oplossing nog niet fout natuurlijk. Moet er wel bij zeggen dat ik die SVC6 niet uitgebreid heb bekeken kwa belasting die die doet.