studio monitor speakers

weet iemand wat nou precies het verschil is tussen studio monitor speaker en gewone hifi speakers ligt dit aan de electronica of aan de speaker zelf?
en als het aan de electronica ligt is een normale speaker dan moeilijk om te bouwen ?

het verschil is denk ik het formaat, ik heb studio de schop speakers met een philips ag9016 versterker, voorheen had ik tannoy dc200 met een 2x40 watt gewone versterker. ze klinken vrijwel even prachtig maar er passen 3 studio de schop speakers in 1 tannoy

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

volgens mijn drumleraar is de toon weergave ook anders ik heb zijn verhaal niet helemaal precies mee gekregen maar ik moet een demo van mijn band afmixen en daarvoor heb ik volgens hem studio monitor speakers nodig aangezien die het geluid anders weergeven.

ik heb eens lopen zoeken en dit gevonden op een site.

What is the difference between a good pair of hi-fi speakers and true studio monitors? Two things. First, hi-fi home speakers exaggerate the lows (and often the highs) to create maximum 'impact'. This can be fun to listen to but it's seldom accurate. Studio monitors are very accurate to insure a real reproduction of what is actually being recorded. And second, monitors must be very transparent sounding.

en volgens mij is het dan toch mogelijk om gewone speakers om te bouwen tot monitor speakers.
je zult dan denk ik wel nooit hetzelfde geluid halen maar het zou er toch wel iets in de buurt van moeten komen denk ik.
maar moet je dan de versterker veranderen of de printplaat in de speaker ? iemand een idee

Hugo Welther

Moderator

Je zal waarschijnlijk het hele luidspreker ontwerp moeten veranderen.
Dus het wisselfilter, de kast en eventueel de gebruikte speakers.

Een studio monitor, je hebt het antwoord al gevonden, geeft het hele frequentiespectrum van ±15Hz tot 20kHz neutraal binnen 1dB weer. M.a.w. de frequentiecurve is helemaal vlak.

Huiskamer speaker worden ontworpen om in de gemiddelde huiskamer zuiver geluid te produceren. Dus het laag wordt opgehaald, het hoog wordt misschien wat onderdrukt, dit afhankelijk van de gebruikte speakers, de grote en soort kast. Bv bas-reflex, gevouwen horn, etc. etc.

Wat je, denk ik, zou kunnen doen is met een equalizer met meetmicrofoon en pinknoise generator de speakers helemaal neutraal af regelen.
Al zal je dit nooit helemaal goed krijgen. Als je gebruikte speakers bijvoorbeeld onder de 50Hz of boven de 15kHz ±3dB afvallen krijg je dat er nooit bij.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Al zal je dit nooit helemaal goed krijgen. Als je gebruikte speakers bijvoorbeeld onder de 50Hz of boven de 15kHz ±3dB afvallen krijg je dat er nooit bij.

Bovendien zal door de fase verschuivingen tgv de eq het geluid niet erg transparant blijven.

omzetten naar 24bit digitale audio en dan een digitale EQ maken, vervolgens terug naar analoog. Duur, moeilijk maar wel 'leet' :)

De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.

Ha, dit is eentje voor mij;-) Studio monitoren hebben als eigenschap (en MOETEN dat ook hebben) dat ze volkomen neutraal klinken. MAW ze maken het geluid niet mooier zoals HIFI boxen dat doen. Als er geen bas in de muziek zit hoor je die ook niet. Elke fout bij het mixen springt er enorm uit. En alleen door deze perfect zuivere weergave ben je in staat een goede studio-mix te maken. Zou je een mix op HIFI boxen maken klinkt hij geweldig. Ga je daarna je mix op een andere installatie luisteren is de kans groot dat hij absoluut niet klinkt. In zo'n active monitor zitten 2 gescheiden versterkers, 1 voor elke speaker. Zo'n box op zich is een precisie instrument, probeer ze dan ook niet zelf te maken het resultaat kan niet anders als teleurstellend worden. Zelfs tussen de dure studiomonitoren zit een hoop kaf. Een referentie speaker is de superbekende Genelec 1030. De Adam P11a is zelfs nog een tikkie beter. Let wel ik heb het hier over nearfield monitoren, de grote monitoren zijn in muren gebouwd en kosten zo 100000.- euro pst!

hehe jah ik moet het voorlopig dan nog maar ff op hifi boxen doen ik heb geen geld meer voor monitor speakers en zeker niet voor van die extreem dure :P

is het ook mogelijk om normale monitor speakers te gebruiken ik kan deze namelijk van iemand lenen en vroeg me af of dat ook zou werken

Bedoel je die computer speakers? Die zijn voor het echte werk ook niet goed genoeg. Wat je ook kunt doen is een mix maken op een studio hoofdtelefoon als de Beyer Dynamics DT770pro (ca.130 euro). Dit gesloten type geeft een goed geluidsbeeld weer waar je al aardig goed mee uit de voeten kunt. Als low budget zou je eens naar de Genelec 1029 kunnen kijken. Die zijn nog te betalen. Maar waar ben je ze voor nodig?

ik heb ze nodig om een demo van onze band af te mixen
maar de monitor boxen wie ik bedoelde zijn van die wie bij optredens ook gebruikt worden zijn deze daarvoor te gebruiken of niet ik gebruik nu canton gl 260 hifi speakers of een sennheiser hd 222 koptelefoon

waar woon je?? ik heb studio de schop luidsprekers staan, als je dicht bij wooont neem je je spullen mee en doe je het hier. ik heb het allang afgeleerd om speakers uit te lenen. 2 cdspelers en een buizenversterker zijn al aanwezig

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

das veel te verweg, ik zit in zaandam

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!