Excuses als er al een topic over is, ik kon hem niet vinden. Google maakte me ook niet veel wijzer.
Ik ben op zoek naar een manier om een voltage tussen 4 en 7 volt te meten met een precisie van ongeveer 0.2 volt en dat om te zetten naar een binair getal. Dit wil ik vervolgens gebruiken in een robot die aan de hand daarvan moet gaan beslissen of hij wel of niet moet gaan opladen. De robot draait op een fpga dus het kan niet met een PIC gedaan worden, de bits moeten rechtstreeks mijn fpga-bordje in kunnen gaan.
Je hoeft dus maar 15 verschillende niveaus te onderscheiden.. misschien een C'tje opladen met pulsen, en het aantal pulsen tellen tot de spanning op de C gelijk is aan de te meten spanning.
Anders toch een standaard ADC?
Een standaard ADC lijkt me prima. Maar welke type zou ik dan moeten hebben. En kunnen die nog op een bepaalde manier worden ingesteld om te bepalen welke waarden ze moeten meten en met welke resolutie?
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Als je bedoelt dat de spanning varieert tussen 4 en 7 volt, kan je eerst gewoon met een opamp de onderste 4 volt wegsnoepen. Vervolgens met een tweede opamp het overgebleven signaal versterken zodat het precies het meetbereik van je ADC vult. Welke ADC je gebruikt maakt in jouw geval (althans, met de tot nu toe gestelde eisen) vrei weinig uit.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Waarom wil je het eigenlijk over zo'n spanningsbereik kunnen meten? Ik neem aan dat er een harde spannings grens vast te stellen is waarom alles nog net werkt. Als je onder die spanning komt, moet je gaan laten. Die grens kun je met een simpele comparator vaststellen, wat dan eigenlijk een 1 bit ADC is. Eventueel kun je nog een tweede grens bepalen zodat je wat eerder actie kunt ondernemen. Twee bits is dus genoeg zou ik zeggen(?)
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Als de suggestie van flipflop niet genoeg is, en je daadwerkelijk 0.2V nauwkeurig wilt meten, kun je inderdaad met eender welke ADC uit de voeten.
Op 8 december 2009 14:48:27 schreef Tommyboy:
Als je bedoelt dat de spanning varieert tussen 4 en 7 volt, kan je eerst gewoon met een opamp de onderste 4 volt wegsnoepen.
Met de gewenste resolutie is het geen punt om die 0-4V gewoon ook te meten. Een spanningsdeler is dan genoeg om je ADC het juiste bereik te voeren.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Neem een klein torretje (BC547, of wat je ook hebt liggen.) leg dat met de emitter aan de GND, 1k van de basiss naar een poot van de FPGA, en de collector met een weerstandje van 100k naar de voeding (de 4-7V). Dan nog een condensatortje over de collector naar aarde, en een draadje van de collector naar de FPGA.
In rust is de uitgangs pin van de FPGA (die met de weerstand naar de basis van de tor) hoog. Als je de batterijspanning wilt weten, gooi je hem laag, en wacht je totdat de ingangs pin hoog wordt. Het aantal clocks daartussen is een maat voor de spanning op de voeding.
Officieel moet je dan "snel" de uitgang weer laag maken, omdat anders de ingang boven de VCC van de FPGA gaat uitkomen. In de praktijk gaat het wel goed omdat er 100k tussen zit. eventueel kan je een diode er tussen zetten of een weerstandsdeler maken die de boel aanstuurt. Dus ipv 100k naar de voeding 220k, en ook nog 220k naar GND...
Bedankt voor alle tips, ik ga er mee aan de slag en zal laten weten of het lukt!
nog even als reactie op de vraag waarom ik niet gewoon 1 signaal kan krijgen wanneer het voltage te laag drijgt te worden:
De robot kan maar een afstand van 8 meter afleggen op 1 volle battarij. Ik moet dus van te voren goed in kunnen schatten hoeveel stroom ik nog heb en of ik daarmee mijn eerstvolgende handeling nog net uit kan voeren of niet. het moet dus vrij precies zijn.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
De robot kan maar een afstand van 8 meter afleggen op 1 volle battarij. Ik moet dus van te voren goed in kunnen schatten hoeveel stroom ik nog heb en of ik daarmee mijn eerstvolgende handeling nog net uit kan voeren of niet. het moet dus vrij precies zijn.
Zou de spanningsval bij het starten van de motor dan geen betere indicatie leveren van de laadtoestand, dan louter het meten van de spanning?