Hallo,
Ik heb van een oud headset een microfoon gehaald. deze werkt nog uitstekend. maar het probleem is dat hij een zeer hoge weerstand heeft waardoor deze slechte signalen op mijn micr ingang op de pc geeft. (te zwak) De weerstand bedraagt: 2M ohm
nu is mijn vraag: weet iemand een simpel schakelingetje op 5volt (usb stekkertje eraan) om dit signaal iets te versterken.
zelf heb ik al het een en ander gevonden. maar tot nu toe geeft het alleen maar 1 grote brom op mijn speakers 
mvg Cheetahrunout
edit:
het schema wat ik nu heb:
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Jochem
Tja, hier op de site staan ook nog 2 schema's, maar meet eerst eens waarom je die brom krijgt.
Als je dit aan de +5V en gnd van een USB poort hangt en dan met een draadje aan de microfooningang van een PC dan geloof ik wel dat het bromt..
Verbind in ieder geval ook de gnd door op de microfooningang. Tevens vraag ik mij af of een 386 eindtrapje een zinnige keuze is voor een microfoonvoorversterker, en of de 5V uit een USB poort stil genoeg te krijgen is. Dit zal vooral afhangen van routing en opbouw, op zich is de PSRR van moderne opamps niet zo slecht. Maar toch..
Let overigens op, dit schema werkt enkel met een LM386, niet met gewone opamps.
Een elektreetmicrofoon werkt direct op een pc microfooningang. Voor laagohmige dynamische microfoons kan een preamp wel wat verbeteren, voor elektreet lijkt het mij wat onzinnig.
ik gebruik hier ook een lm386.
Dit schema komt uit een bestaande schakeling die op mijn stage gebruikt wordt.
ik zat er aan te denken om dit te veranderen:
R72 - 10 ohm
R74 - weghalen en kortsluiten
R9 - vervangen voor 1uF
C108 - vervangen voor 10uF
zou dat iets uitmaken? wandt ik kwam net een schema tegen wat er zo uitzag.
ik denk dat R74 kortsluiten het wel lekker rustig maakt
..
Verder blijf ik bij mijn opmerkingen. Een soortgelijke schakeling staat hier ook ergens op Co als 1W eindtrapje. Dat is dan ook wat het is, je kunt het vast misbruiken voor andere dingen, maar anno 2009..
weet iemand niet een veel betere manier.. wandt ruis heb ik nogsteeds. zelfs nadat ik een andere opbouw heb gemaakt.
ps. met r 74 kortgesloten is het idd stil
hij moest enkel weg.
stom dat ik dat niet zag.
[Bericht gewijzigd door cheetahrunout op (30%)]
dit is alles wat ik erover kan vinden
This Electret Microphone is a noise canceling type designed to operate in place of carbon and amplified dynamic microphones. It will not operate in circuits that do not supply a DC bias voltage. Most modern aviation communications equipment do supply this required voltage. If unsure, consult with your radio technical manual or with your local avionics shop.
Hij heeft geen fabrikant of typenummer oid ? Het lijkt dus een module, twee microfoons met een stukje elektronica om het noise cancelling gebeuren te regelen.
Voor de buitenwereld gedraagd hij zich als een elektreet, dus heb je in ieder geval bias nodig, een PC microfooningang levert die direct. Een voorversterker heeft niet zo veel zin, zoals al gezegd.
david clark type M-7A Electret Mic 09168P-33
het signaal is gewoon te zwak voor mijn mic ingang.
ben nu dat 1watt versterkertje aan het maken. kijken wat dat doet
Je hebt hem wel goed aangesloten ? Hoeveel aansluitingen heeft deze elektreet ?
Bouw dan liever gewoon een microfoonvoorversterkertje, met twee torren of een gewoon opampje of wat ook, maar zorg met ween weerstandje naar de + voor die bias, anders kan het niet werken.
Zomaar een eind weg rommelen maakt de kans op succes ongeveer 0.
Jochem
Of heb je een 'mono'-jackje genomen die je met 2 aders op die microfoon aansluit? Dan heb je nog niks aan die DC bias die je soundkaart levert..
mss heb je wat aan deze microfoon versterker
Microfoon versterker
wat je hier wel het best doet is r2 vervangen door een pot meter van 47k (mss log?)
zowel links als rechts verbinden aan hetzelfde zou geen probleem moeten zijn in deze schakeling zodat je de schakeling maar 1 keer moet bouwen
en dit is doenbaar met een 9V batery misschien kan het ook op 5 volt als je hier en daar iets veranderd
Edit=> :R3 wijzigen lijkt mij genoeg om het op 5 volt te laten werken
Heey mensen
Ik heb de fout al gevonden.
deze micr heeft een 12v voeding nodig voor een interne "anti-ruis" schakeling.
voor iedereen die toch wel nieuwschierig is naar de oplossing, hier een schema:
Deze manier van voeden is standaard voor alle elektreet-microfoons, zoals eerder vermeld.
De dimsionering is met 560 ohm wel wat laagohmiger als gebruikenlijk, is dat noodzakenlijk bij specifiek deze microfoon ?
[edit] En zie ik nu een ander klein eindtrapje als microfoonvoorversterkter ? .. Ik geef het op. Veel plezier.
[Bericht gewijzigd door Aart op (22%)]
Jochem
Op 16 december 2009 21:07:02 schreef Aart:
Deze manier van voeden is standaard voor alle elektreet-microfoons, zoals eerder vermeld.
En stelselmatig door TS genegeerd.
Op 9 december 2009 13:41:24 schreef Jochem:
Is het niet een elektret capsuletje die je een fantoom-spanning aan moet bieden?
Goh, eerste reply...
En zoals Aart zich al afvroeg: waarom nu een TPA311?