Hoog Vermogen Sub op Laag Vermogen Speaker

Mijn vraag is kan het eigenlijk kwaad als ik nu voorlopig een 250Watt RMS Sub Woofer aansluit op een 2x50Watt versterker. Ik zou normaal denken dat dit geen kwaad kan maar toch maar eens vragen voor de zekerheid :).

Het enige wat uitmaakt is de impedantie van de speaker.

http://i48.tinypic.com/atkx2.jpg
zo wil ik mijn setup dan voorlopig doen want er hangen al 2 speakers aan de waardes van de condensatoren en spoelen weet ik al maar moeten dit dan speciale zijn voor bepaalde spanning ofzo?

Condensatoren moeten speciale niet-gepolariseerde (ook wel "unipolaire" genaamd) elco's zijn.

De spoelen moeten een zo laag mogelijke gelijkstroomweerstand hebben, en dus een zo groot mogelijke draaddiameter.

En de precieze waarde daarvan hangt af van de frequentie waar je het filter wilt laten werken.

ja ik be het berekent voor een crossover frequentie van 125hz
:)

kzou die bovenste aansluiting van sub op de plus aansluiten dan krijg je links+rechts uit de sub,nu alleen een kanaal.
en zet dan die bovenste condensator ook in de +leiding,voor werking maakt het niets uit maar staat wat netter.

gr, weetal

[Bericht gewijzigd door weetal op (29%)]

@weetal, dat gaat niet werken...

Op 9 december 2009 18:07:44 schreef Jeroen06:
@weetal, dat gaat niet werken...

waarom niet?dit word vaker gedaan,het stereoeffext verdwijnt hiermee,maar als de luidspreker en spoel een impedantie van ca 8 ohm hebben zou ik niet weten waarom dit niet werkt?

gr, weetal

het is toch zo dat de speaker werkt op het verschil van spanning(sorry ben even de juiste benaming kwijt)de stroom loopt van de kant met de hoogste spanning naar de kant met de laagste spanning. stel je heb dus een bastoon die zowel op het rechter als op het linker kanaal aanwezig is dan is er dus vrijwel geen verschil in spanning tussen de kanalen en zal er ook geen stroom door de spoel van de sub lopen. of denk ik nu helemaal verkeerd?

gr Jeroen

Deze versterker is ontworpen om zo een subwoofer aan te sluiten. Je ziet het wel vaker met car audio versterkers. De sub zit gebrugd op L+R, en de midden/hoge tonen zitten elk op L en R