Hallo,
Voor mijn crossauto wil ik een kleine schakeling maken om de temperatuur te meten.Mijn idee was om dedc spanning van de motor om te zetten in een constant 12v signaal.Dit signaal door een temp sensor van de radiateu te sturen. Deze sensor werkt dmv variabele weerstand zo ik heb gelezen. Vervolgens dit signaal weer oppakken en wanneer deze waarde te hog word moet er een rode led gaan branden welke aangeeft dat de temp een bepaalde waarde heeft overschreden. Deze lamp moet weer uit gaan door middel van een reset knopje. Heeft iemand hiervoor mischien ideeen?

PS: ben net nieuw hier en weet niet zeker of dit het goede onderdeel van het forum is om dit hier te posten.

Het lijkt me makkelijker om de led weer uit te laten gaan wanneer de temp weer onder de ingestelde waarde komt.

Je kunt het geheel vrij simpel maken met wat weerstanden, een tor en een LED. Best ook nog een potmeter om het trigger-punt in te stellen.

EDIT: klik!

[Bericht gewijzigd door mr.stijntje op (16%)]

weerstand bepalen als ie te heet wordt en dan met bv een zenerdiode werken.

http://www.uploadarchief.net/files/download/platje.jpg
Dit kleine schemaatje heb ik gemaakt, echter weet ik niet of ik het nu goed heb gedaan. als spanningsregelaar heb ik de L78S12 genomen, dit omdat de accu geen constante spanning van 12v levert maar soms ook meer door de dynamo. dan heb ik R2 als potmeter gedaan, omdat ik de waardenvan de variabele weerstand van de temperatuur sensor niet weet heb ik deze ook nog niet. deze moet ongeveer dezelfde waarden zijn.Mijn theorie is dat stroom de weg van de minste weerstand neemt en dus via de potmeter gaat, als de temperatuur hoger word word de weerstand van de tep sensor lager dus op een gegeven moment gaat de stroom hierdoor lopen en gaat de led branden. Omdat ik maar een beginner ben zou ik graag willen weten of dit zo gaat werken, of mischien kan iemand anders me helpen aan een klein schema of commentaar hierop.

Een 7812 heeft min 15V nodig om te kunnen werken, zet gewoon een vrij dikke elco na je accu.

Als je R2 insteld op een te lage weerstand maak je kortsluiting.Hetzelfde geldt voor je temp sensor. Als de weerstandswaarde van die sensor te laag wordt kan je ledje kapot gaan.

Clixon? dat is eigenlijk niks meer dan een klein rond ding waar een schakelelementje in zit die schakelt bij een bepaalde temperatuur, bij bestelling moet er op de temperatuur gelet worden...

[Bericht gewijzigd door meije op (93%)]

clixon is mischien nog niet een gek idee,maar dan kan ik niet een variabele waarde gebruiken waarschijnlijk. Zou ik de kortsluitng kunnen verhelpen door voor elke weerstand een diode te plaatsen? Wat gebeurt er dan als ik de elco er achter zet en welk type zou ik moeten nemen? Is er dan ook een ander type spanningsregelaar die ik er voor kan gebruiken?

Waarom wil je de waarde kunnen verstellen? neem dan gewoon 3 van dingen met ieder een eigen lampje, iets van 105C, 120C en 130C of zo iets.

Ik zou een temparatuur meter nemen, en met een rode led de schaal verlichten als de temp. te hoog wordt.
Krelis

Ik denk toch dat ik mijn eigen idee wil uitwerken. Alleen moet ik waarschijnlijk een andere spanningsregelaar zoeken, welk type? En als ik nou voor beide weerstanden een diode plaats is dan het probleem van de kortsluiting opgelost?

http://www.uploadarchief.net/files/download/schakelingtemp.jpg
Hier een nieuw ontwerp voor de schakeling van de temperatuursensor. Deze heeft iemand gemaaakt die meer van electronica af weet dan mij. Hierbij is R1 een potmeter welke ongeveer dezelfde waarde als de NTC(R2) moet krijgen. Omdat ik de waarde van de NTC nog niet weet heb ik deze er nog niet bij staan. Een constante spanning heb ik bij deze schakeling niet nodig heb ik melaten vertellen. De condensatoren zijn hier bij voor ontstoring. De werking is als volgt: Wanneer de NTC warmer word geeft hij minder weerstand,als je dan U=IxR berekent word de spanning minder en dan zal de LM311 schakelen en ervoor zorgen dat de led gaat branden.
Ik zou graag willen weten hoe anderen over deze schakeling denken en/of ik nog iets aan moet gaan passen, of eventuele tips.
Ook heb ik nog een vraag of ik de schakeling met het programma Tinycad ook om kan zetten in een layout voor een print.

Je kunt ook met een µC werken.
Zo kun je je eigen boordcomputer maken.
Later kun je dan ook uitbreiden met olietemp, turbodruk, oliedruk,...

met een lm35dt en een paneelmetertje kan je de temperatuur gewoon aflezen, 450mV komt overeen met 45°, 700mV met 70° ...

bedankt voor jullie reacties. Zouden jullie hermischien iets meer uitleg bij kunnen geven. Of mischien een emailtje kunnen sturen hierover? Beide ideeen lijken mij wel goed maar k zou niet precies weten hoe ik het hebben moet.

Op 19 januari 2010 21:00:09 schreef Rednax:
met een lm35dt en een paneelmetertje kan je de temperatuur gewoon aflezen, 450mV komt overeen met 45°, 700mV met 70° ...

Op 19 januari 2010 20:07:23 schreef B.V.:
Je kunt ook met een µC werken.
Zo kun je je eigen boordcomputer maken.
Later kun je dan ook uitbreiden met olietemp, turbodruk, oliedruk,...

Ik ben ooit eens met een boordcomputer begonnen met een µC.
Als je uw emailadres of msn adres kunt geven wil ik wel de schakeling en software doorsturen.

Mijn email kun je volgens mij wel via mijn profiel vinden. Zet hem liever niet op het forum.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (58%)]

De lm35 is een temperatuursensor die je kan voeden met een spanning tussen 4 en 30 volt, op de pin Vout komt een spanning te staan die afhankelijk is van de temperatuur. 0 volt komt overeen met 0°c, 1 volt komt overeen met 100°c.
Met een voltmetertje kan je de temperatuur dus heel eenvoudig aflezen.

Meer informatie en een datasheet van de lm35.
http://www.national.com/mpf/LM/LM35.html

De lm35dt is de uitvoering in een TO-220 behuizing die je makkelijk ergens tegen kan schroeven.

Hallo Rednax,
Ik wil graag de temperatuur van het koelwater in de auto weten. Waarschijnlijk is het idee van de LM32 niet een optie. Maar bedankt dat je er even over hebt nagedacht. Verder heb ik nog niets weer gehoord of de schakeling die ik zelf had ook zou gaan werken?
En waarschijnlijk krijg ik van B.V. nog enige uitleg via de mail:D

BenzRD,

Ik heb eventjes niet veel tijd om alles van schema's en foto's samen te voegen zit met examens tot volgende week vrijdag.
Daarna zal ik eens een uitgebreid dossiertje maken.

Bart