Ofwel, wat doe ik fout ?
Ik heb een PP uitgangstrafo gespecificeerd op 4kΩ
Mijn test opstelling ziet er zo uit :
61mA
_ 8.2R
/ \ ___
.----(_A_)-----o------. ,--------|___|-----.
| \_/ | )|( |
/ \ / \ )|( |
( ~ ) (_V_) -; ( |
\_/ \_/ )|( |
| | )|( |
'--------------o------' '------------------'
100V
En daaruit krijg ik
100 / 0.061 = 1.64 kΩ
Hmmm ?
Ergens gaat er iets fout ... maar waar ?
Ik ben geen expert op het buizen gebied, maar kan dit niet liggen aan de frequentie van je wisselspanning. als ik me niet vergis wordt de impendantie meestal gemeten bij een frequentie van 1Khz. En omdat je 100 volt op je circuit zet betwijfel ik of dat op 1Khz is.
hmm, die trafo moet makkelijk tot 50Hz kunnen ... maar toch
*slingert funcgen aan*
-edit-
Nope, sinus op 1kHz
3.24V op 1.823mA = 1.77kΩ
[Bericht gewijzigd door Sine op (29%)]
electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
vanwaar die 100V?
bij 230V kom je namelijk bijna uit op 4Kohm (3770 ohm)
oh shit, ik zie het al, je hebt zelf een trafotje gemaakt
[Bericht gewijzigd door electro_freakz op (32%)]
Ja maar als je de spanning verhoogt dan wordt de stroom ook hoger, dus ik ben bang dat die vlieger niet op gaat.
Maar ik ga eens even nadenken. Die transformatoren worden gebruikt voor impedantie transformatoren tussen de eindtrap en de speakers.
Even een rekensommetje maken...
edit: hmm, ik ben het nu ook even kwijt 
@sine: is 't een 'echte' PP-trafo, of een hergebruikte normale trafo?
Als je de spanning en stroom meet aan de output-kant, lijkt 't dan wel ergens op?
Andere tip: als je in plaats van een 8 ohm weerstand, een 1k-weerstand pakt, lijkt het dan wel te kloppen?
[Bericht gewijzigd door alex278 op (26%)]
Jup, een echte PP trafo met UL taps
Met een 1k weerstand is natuurlijk valsspelen, dan kloppen je impedanties niet meer.
[Bericht gewijzigd door Sine op (56%)]
Op 20 december 2009 19:21:16 schreef Sine:
Jup, een echte PP trafo met UL tapsMet een 1k weerstand is natuurlijk valsspelen, dan kloppen je impedanties niet meer.
Waarom niet? 't ding werkt gewoon als impedantietransformator, en voor je bron wordt het alleen maar makkelijker.
overigens is het mij ook wel eens opgevallen dat uitgangstrafo's niet altijd doen wat je zou verwachten
Jammer trouwens dat je te ver weg woont, anders had je 'm even hieraan mogen hangen. 
[Bericht gewijzigd door alex278 op (16%)]
Wat je nu hebt bepaald is de reflected load.
Lees dit eens: http://www.radioremembered.org/outimp.htm
Precies, dat is ook de impedantie die de buis ziet en in de tabel er onder staat.
Dus dan klopt er nog iets niet.
'if the load impedance is too low this will increase the current in the transformer windings. This also reduces the primary impedance that the output tube sees which increases tube current flow.'
IF inderdaad, maar de uitgang is netjes gelabeld met 8Ohm, en dat hangt er ook als last aan.
Fishy fishy ...
Meet hem eens over één CT en de P aansluiting.
Nog een link: http://www.siteswithstyle.com/VoltSecond/Push-Pull_Z/Push-Pull_Pri_Z.h…
Wel interessant, ik heb mijzelf hier nog nooit in verdiept.
Dat labeltje zegt helemaal niets. Ik heb hier een choke liggen waar '6H 200mA' op staat, en dat ding haalt *onder geen enkele conditie* (frequentie, bias) die 6H. 2.5H is 't maximum.
Het 'mooie' van de buizenwereld: d'r is nagenoeg niemand die specs gaat nameten, dus je kunt als fabrikant een aardige partij afkneuzen zonder dat je klanten het in de gaten hebben -- of je brengt correcties als 'verbetering'.
Nu gaat het natuurlijk alleen om de transformatie verhouding waarbij je van buiten naar binnen moet kijken. (Hé, het lijkt op een antenne)
BTW. De speaker is geen ohmse belasting maar ook een impedantie.
@Alex278. Als je een Amroh 6006 aan een Philips GM4144 knoopt kom je aardig in de buurt van de 6H.
@hugo: D'r zullen best fabrikanten zijn die wel netjes 'op spec' maken, maar voor mijn geval (volgens mij een NTR-choke uit de hoek van radio twenthe) lijkt 't nergens op.
nukkel
Waar om schrijven zo veel mens en tegen woordig alle samen stellingen in twee woord en?
Bepaal eens de wikkelverhouding d.m.v. spanningsmeting. Kijk dan eens of je uitkomt op de verwachte waarde van sqrt(4K/8) ~= 22.5.
Ook die meting had ik al gedaan, dat komt ook ongeveer op 1k7 uit.
Die trafo wordt steeds vreemder ...
Ik krijg als het goed is volgende week een opknap buizen bakje binnen, dan heb ik de kans eens te meten aan een andere UGT.
[Bericht gewijzigd door Sine op (56%)]
nukkel
Waar om schrijven zo veel mens en tegen woordig alle samen stellingen in twee woord en?
Aargh,
Uiteraard zijn de uitgangstrafo's van de amp die ik binnen kreeg ( beiden ! ) uitgefikt ... Tot zover goedkoop ebay-en
Waarschijnlijk veroorzaakt door doorgemepte teer C's
Anyways, heeft er iemand een gekende UGT en een 8Ω R die eens zou kunnen meten waar hij op uitkomt ?
r3m
Golden Member
Ik zal vanavond even een kijkje in de kast nemen, volgens mij heb ik een 4k8:8 setje staan, dat komt ook nog een beetje in de buurt je eigen trafo's.
Op 23 december 2009 13:59:29 schreef alex278:
D'r was toch laatst iemand met amplimo 'silver' UGTs?
Dat is misschien een tikje overdreven 
Op 23 december 2009 14:19:04 schreef r3m:
Ik zal vanavond even een kijkje in de kast nemen, volgens mij heb ik een 4k8:8 setje staan, dat komt ook nog een beetje in de buurt je eigen trafo's.
Aah, dat zou heel mooi zijn .. als je geen weerstand hebt is de transformatie verhouding ook al mooi ( spanninkje er op en prim en sec meten )