Ik heb een stel oude *86 PCtjes uit elkaar gehaald (Gewoon gemold >:)) en nu zou ik de procesors en de geheugen SIMmetjes best gebruiken. Alleen ik weet nie hoe, en ik weet de pin-outs ook niet. Heeft iemand hier PDF bestanden van (desnoods JPG), zodat ik ze kan gebruiken??

Hallo Stefan.

Natuurlijk kun je het geheugen zo gebruiken. Op internet zijn de pinouts zo te vinden. Zoek op FastPage oid, en er is vast wel iemand die daar de nummers heeft gesorteerd. En voor de processor kun je zo vinden. Je moet niet met x86 zoeken, want de hele intel familie is x86. Dit is een architectuur. De nummers voor deze x86 zijn juist van belang bij het zoeken van gegevens. Dus 8086 t/m 80686 voor PII

Veel sucses.

Greedz Alex

De gegevens van de chips zijn inderdaad zo op internet te vinden. Maar... je kan ze alleen gebruiken als je weet hoe je ze moet gebruiken.

Het gebruiken van de RAM's en processoren uit een IBM PC klinkt makkelijker dan het is. Het geheugen uit een 8086/8088 is meestal dynamisch (statisch was toen duur). Dynamisch geheugen vereist een refreshmechanisme waar o.a. ook weer het een en ander bij komt kijken.
Een 8086/8088 processor is ook niet de makkelijkste. (De kleinere broertjes en zusjes 8031 / 8051 zijn weer iets makkelijker integendeel)

Als je toch wilt hobby'en met microprocessoren kun je beter gaan experimenteren met PIC-procesoren en eventueel statisch RAM. Die zijn makkelijker, sneller en uitgebreider.

Bedankt voor jullie informatie. Maar het gaat hier over 30 pins Ram en een 80286 en een 80486. Dit waren nogal oude PCtjes en ik had een paar (nieuwere) PC's opgeknapt, dus ik had deze niet meer ceht nodig :)
Maar als jullie een Link zouden willen toevoegen ?? Ik ben nogal lui kwa zoeken :) bvd.

En omdat jij lui bent kunnen anderen gaan zoeken? Doe normaal alsjeblieft.

Op di 23-04-2002 16:44:15 schreef Jeroen:
En omdat jij lui bent kunnen anderen gaan zoeken? Doe normaal alsjeblieft.

HE Jeroen kan je niet tegen een grapje?? Ik zoek zelf wel maar meerdere ogen zien meer dan 1 persoon :(
En ik waarschuw jouw nu eens een keer want het lijkt wel of je de pik op me hebt. En als dat dus zo is mag je dat ook een keer normaal zeggen en mij niet voor lul zetten in forums.
BVD

Ik kan wel tegen een grapje, maar dit vindt ik niet echt een erg leuk grapje. Ik reageerde misschien wat bot.

Ik heb ook niet de pik op je, maar soms zijn jouw posts net op het randje, en ook wel daaroverheen.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op ]

www.chipdir.org is wel een interesante site om naar te kijken.

Op di 23-04-2002 17:49:45 schreef Laurens:
www.chipdir.org is wel een interesante site om naar te kijken.

Bedankt Laurens, ik zal wel ff kijke.
Tnx

Beste Stephan, jij zorgt er zelf voor dat je voor lul staat als je zulke opmerkingen (grappen?!?!) plaatst.
Het enigste wat wij van je vragen is je een beetje te gedragen, meer niet. Het kan dan wel een grapje zijn, maar dat is dan wel de verkeerde plaatst om dat te doen.
Je kunt gebruik maken van het forum, maar dan dien je je wel een beetje te houden aan regels en afspraken omtrent tit forum. Wijk je daar vanaf dan kun je een opmerking van onze kant verwachten, zo werkt dat nu eenmaal

Laurens het is een goede site :)
http://www.xs4all.nl/~ganswijk/chipdir/abc/s.htm#simm
http://www.nctnico.cistron.nl/docs/simm_pin.txt
Dit heb ik allemaal gevonden en ik denk dat ik er wel iets aan heb :) Maar ik heb helaas nix gevonde over CPU's. Ik heb iemand gevonde die nog wel iets thuis had liggen. Maar dat moet ik nog maar afwachten :)
Als iemand iets vind is het mooi meegenomen, maar ik zoek natuurlijk ook nog
BVD

Op di 23-04-2002 12:22:50 schreef Laurens:
Als je toch wilt hobby'en met microprocessoren kun je beter gaan experimenteren met PIC-procesoren en eventueel statisch RAM. Die zijn makkelijker, sneller en uitgebreider.

Ik dacht dat PIC stond voor programmable Interrupt Controller. Je schijnt er hele programma's mee te kunnen schrijven. Hebben deze PIC's dan ook uitgangen/DA converters, en evenuteel ook andere ingangen (i.p.v. interupt lijnen)?

Greedz Alex

Ja klopt. PIC staat inderdaad ook voor Programmable Interrupt Controller, de 8259 uit het XT en 286 tijdperk.

De PIC waar men het tegenwoordig over heeft staat voor Peripheral-Integrated Controller.

Dit is zegmaar een mini-computer in 1 enkele chip. Inclusief (E)EPROM en RAM. Ze kunnen zeer makkelijk geprogrammeerd worden via de PC. Er zijn PIC's van DIL-8 of DIL-16, zeer klein dus. De wat grotere (40 pins o.a.) hebben extra functies zoals UART, I2C en A/D converters. Ze hebben ook wat meer ROM en RAM geheugen en zijn sneller.

Best leuke IC's, ze zijn niet eens zo gek duur.

Dit heb ik allemaal gevonden en ik denk dat ik er wel iets aan heb Maar ik heb helaas nix gevonde over CPU's.

Ik heb pinout's liggen vanaf de 8088 t/m de pentium. Maar of je er blij van wordt weet ik niet. Zoals ik al zei, die Intel processoren uit de IBM PC zijn niet gemakkelijk.

[Bericht gewijzigd door Laurens op ]

Op wo 24-04-2002 12:47:04 schreef Laurens:

[...]

Ik heb pinout's liggen vanaf de 8088 t/m de pentium. Maar of je er blij van wordt weet ik niet. Zoals ik al zei, die Intel processoren uit de IBM PC zijn niet gemakkelijk.

Ach stuur maar naar driess94@popstar.com ik kijk er wel naar :)
Ik heb 1 PIC en daar staat duidelijk PIC op, maar staan er op andere PIC's dat ook duidelijk?? of staan er andere namen/afkortingen op??

Op wo 24-04-2002 14:46:00 schreef Stefan:

[...]

Ach stuur maar naar driess94@popstar.com ik kijk er wel naar :)
Ik heb 1 PIC en daar staat duidelijk PIC op, maar staan er op andere PIC's dat ook duidelijk?? of staan er andere namen/afkortingen op??

Als het goed is staat daar dan ook PIC op. En anders kun je het herkennen aan het logo van de fabrikant, namelijk dat van Microchip.

Op wo 24-04-2002 17:33:09 schreef Bastiaan:

[...]

Als het goed is staat daar dan ook PIC op. En anders kun je het herkennen aan het logo van de fabrikant, namelijk dat van Microchip.

OK tnx.

Op wo 24-04-2002 18:22:56 schreef Stefan:

[...]

OK tnx.

Graag gedaan, hierbij ook nog even een plaatje van dat logo.

http://www.home.zonnet.nl/vdheeden_ls/wpe42.jpg

Jammer, ik heb geen IC's met dit logo ;( dan moet ik denk wat gaan bestellen, weet iemand de betere en veelzijdige PIC's?? En kan ik die programeerder hier op CO daar voor gebruiken?

Op wo 24-04-2002 22:07:41 schreef Stefan:
Jammer, ik heb geen IC's met dit logo ;( dan moet ik denk wat gaan bestellen, weet iemand de betere en veelzijdige PIC's?? En kan ik die programeerder hier op CO daar voor gebruiken?

Op de site www.microchip.com kun je zien welke verschillende er allemaal zijn. Maar wees gewaarschuwd, dat zijn er veel, echt veel.

En je kunt het al een beetje raden, nee, die hier staat is alleen voor de 16F84 (en 16C84), daarom is het ook zo'n simpel schema.

[Bericht gewijzigd door Bastiaan op ]

Op wo 24-04-2002 22:10:46 schreef Bastiaan:
....
En je kunt het al een beetje raden, nee, die hier staat is alleen voor de 16F84 (en 16C84), daarom is het ook zo'n simpel schema.

Kunnen deze PIC's wel wat aan?? en kan je ze ook gebruiken voor LED's en audio ??
En wat ik las op een andere discussie dat hij een MAX232 wel of niet moest gebruiken vanwege inprogrameren met de siriele poort. Zou je dat ook via de parallele poort kunnen doen??

[Bericht gewijzigd door MADdie op ]

Op wo 24-04-2002 22:15:48 schreef Stefan:

[...]

Kunnen deze PIC's wel wat aan?? en kan je ze ook gebruiken voor LED's en audio ??

Deze PIC heeft 13 I/O poorten. Elke poort kan maximaal 25mA leveren.

En wat ik las op een andere discussie dat hij een MAX232 wel of niet moest gebruiken vanwege inprogrameren met de siriele poort. Zou je dat ook via de parallele poort kunnen doen??

Dat ging over een andere PIC, namelijk de 16F877, en dat is weer een andere.

OK dom dat ik daar overheen las :) maar zou je een PIC ook met de LPT: poort kunnen programeren?? Zou dit ook sneller zijn indien mogenlijk ?? :)

[Bericht gewijzigd door MADdie op ]