Hallo ik had graag een frequentie teller gemaakt tot 150MHz. Via google vindt ik heel wat schema's maar zelf iets in elkaar stekken is toch veel interesanter. Vandaar volgende vraagjes:
- Vraag 1
Ik zou als volgt te werk gaan om mijn frequentie te meten: Via een PIC microcontroller (bv.16F628) zou ik het aantal perioden tellen per seconden. Hiervoor zou ik timer1 gebruiken als counter die telkens op de stijgende flank van de external clock (het te meten signaal dus) verhoogt. Nu in de datasheet staat dat het externe signaal aan bepaalde eigenschappen moet voldoen (zie link.) Dit signaal wordt aangesloten op de T1CKI pin, in de datasheet staat dat dit signaal een maximale periode mag hebben van 60ns. Wil dit dan zeggen dat de maximale frequentie die ik zou kunnen meten 16,666666MHz bedraagt?
- Vraag 2
De ingangsschakeling zal hoogomhig moeten zijn om de schakeling waarop gemeten wordt niet al te veel belasten. Er zal ook een filter aanwezig moeten zijn. Als ik frequenties tot 150MHz wil meten welk één zou ik dan kunnen gebruiken: banddoorlaat?
Ik heb ook opgemerkt dat er in vele schema's die ik op internet zie er aan de ingang 2 schotky diode's in anti-parallel staan. Dit is waarschijnlijk tegen overspanning?
Mits de PIC op 5V werkt zal het te meten signaal ook in deze orde moeten liggen. Vandaar dat een versterker/verzwakker aan de ingang nodig is?
nukkel
Waar om schrijven zo veel mens en tegen woordig alle samen stellingen in twee woord en?
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Ik weet er niet veel van, maar als je Duits kunt dan staat op de volgende site het één en ander uitgelegd. Ook staan er een aantal ontwerpen inclusief de ASM code. Daar zou je dan wat van kunnen leren
http://www.sprut.de
eagle987
Eerst waren het atomen, dan waren het protonen, neutronen, elektronen, nog later waren het quarks en nu blijken het snaren te zijn...
Deze frequentiemeter heb ik indertijd nog eens gemaakt:
http://www.qsl.net/dl4yhf/freq_counter/freq_counter.html
Hij werkt wel maar tot 50MHz
Om 150MHz te meten heb je een prescaler nodig, en dan heb je ook meteen een uitbreiding tot 1.3GHz (of hoger met extra 2-deler).
nukkel
Waar om schrijven zo veel mens en tegen woordig alle samen stellingen in twee woord en?
Als je tot 150MHz wil tellen, heb je een laagdoorlaatfilter nodig dat alle frequenties boven 150MHz blokkeert. Anders zal je een foutieve uitlezing bekomen, als je signaal bvb. sterke harmonischen vertoont.
De antiparallelle diodes doen inderdaad dienst als zgn. clamp, ze sluiten de pieken kort die je teller zouden kunnen beschadigen.
Je kan ook bvb. je input bufferen met een snelle opamp, waarvan je de versterking/verzwakking kan instellen met een potmeter. De uitgang clamp je tussen 0 en 5V. De potmeter werkt dan een beetje zoals de TRIGGER LEVEL van een oscilloskoop.
Ik zal inderdaad een prescaler nodig hebben. Na wat zoeken heb ik de 74HCT4040 (12 stage ripple counter) gevonden alleen is zijn maximum operating frequency 90MHz. Voor 150MHz en hoger zal deze niet voldoen. Ik denk ergens gelezen te hebben dat er IC's bestaan die specifiek gemaakt zijn om frequenties te delen. Iemand een idee?
Je moet het zoeken in speciale IC's, U893B, U664, SAB6456, U813, MB506 etc
Dit zijn grote delers, 64, 128, 256 en gaan in de regel tot zo'n 1.3GHz of meer.
joopv
Golden Member
Op 21 december 2009 14:51:51 schreef Henry S.:
Om 150MHz te meten heb je een prescaler nodig, en dan heb je ook meteen een uitbreiding tot 1.3GHz (of hoger met extra 2-deler).
In principe kun je 150MHz nog wel rechtstreeks tellen en uitlezen, zonder prescaling dus. Mijn Philips Pm6676 heeft er in ieder geval geen problemen mee. Je kunt dan met een meettijd van 1 seconde tot op 1Hz nauwkeurig meten, mits je tijdbasis goed genoeg is.
Dat vergt wel wat extra effort en ervaring, en ik betwijfel of de TS er behoefte aan heeft.
Op 21 december 2009 18:00:30 schreef joopv:
[...]
In principe kun je 150MHz nog wel rechtstreeks tellen en uitlezen, zonder prescaling dus. Mijn Philips Pm6676 heeft er in ieder geval geen problemen mee.
ECL ingang misschien?
Je moet het zoeken in speciale IC's, U893B, U664, SAB6456, U813, MB506 etc
Ik haal mijn componenten veelal bij RS-components. De types die je mij gegeven hebt hebben ze niet maar wel de MC1280. Dit is een 1.1 GHz frequentie prescaler die als delers 10, 20, 40 en 80 heeft. Ik ga deze gebruiken.
Veel van de U's zijn obsolete, MC1280 kan prima. Het deeltal los je toch softwarematig op, was met de oude counters niet het geval.
Om de 1Hz puls te maken zou ik een 74HCT4060 gebruiken dit is een 14 stage ripple counter met oscillator. Via een weerstand op RTC en een condensator op CTC stel ik een oscillatiefrequentie in van 4096kHz. Op pin 11 zou ik dan een puls moeten krijgen van 1s hoog.
1/4096Hz= 244.140625us * 4096= 1s.
Alleen als je zeer steile flanken instuurt (veel storingen), bij gebrek aan beter vroeger wel gedaan maar het blijft behelpen.
Sponcebert
Ik ben er klaar mee voor
Om de 1Hz puls te maken zou ik een 74HCT4060 gebruiken dit is een 14 stage ripple counter met oscillator. Via een weerstand op RTC en een condensator op CTC stel ik een oscillatiefrequentie in van 4096kHz. Op pin 11 zou ik dan een puls moeten krijgen van 1s hoog.
1/4096Hz= 244.140625us * 4096= 1s.
Je hebt toch een timer in je PIC processor ? Als je die op een kristal laat lopen is dat veel nauwkeuriger en stabieler dan een externe 1 seconde klok met een RC timer.
Ben ondertussen al afgestapt rond het idee van de 74HCT4060 als 1Hz puls generator. Ik ga zoals je zegt timer0 gebruiken om de 1seconde puls te maken en timer1 om het aantal pulsen per seconde te tellen
Een andere oplossing:
http://www.alternatezone.com/electronics/freq.htm
Maar deze ontwerp gebruikt geen PIC...alleen goedkope Cmos.
Enigen zullen daarvan niet houden...
Ik heb deze schema getest (met enige modificaties om met prescaler SAB6456A te kunnen werken)en werkt heel goed.
Tijdbasis: 0,1 of 1s (schakelbaar)
Voordeel: blijft niet 1s te meeten en daarna 1s te wachten: meet opnieuw elke second of elke 0,1s
NB: MC12080 of MC12093 prescaler is geen oplossing want werkt niet onder 100Mhz.
Zie datasheet: Toggle frequency min: 0,1Ghz = 100Mhz
Ik had dezelfde probleem met SAB6456A: werkt niet met lagere frequenties. (ook erg onstabiel)
[Bericht gewijzigd door Emilien op (21%)]
Na wat zoekwerk heb ik een schema gevonden voor het ingangsgedeelte:
Het schema komt van een frequentie teller tot 1MHz. Nu ik maak een frequentie teller tot 1GHz dus zal ik de componenten wat anders moeten dimensioneren. Dit is voorlopig nog niet aan de orde. Eerst zou ik het schema ook willen begrijpen. Dit is wat ik tot nu toe denk te "begrijpen":
- C: 680nF en R: 220ohm vormen een 1ste orde HDF met f0= 1063.87Hz;
- 2*schottky: veiligheid voor hogere spanningen dan 5V;
- C: 470nf is een koppelcondensator;
- Doel schakeling: eender welk ingangssignaal omzetten naar +5/gnd,...;
Het doel van een HDF met f0 1063Hz en de werking rond T7 begrijp ik niet goed, misschien jullie wel alvast bedankt.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
hoogdoorlaat dient om laagfrequentie 'brom' we gt ehouden van de ingangstrap.
die shottkys limiteren op +- 0.3 volt ... niet op 5 zoals jij schrijft
voor hogere frequenties ben je met dit schema geen fluit ( zeker niet als je tot 1 GHz ewilt gaan )
ga naar de agilent website en snor een van de servicemanuals op van hun oudere frequentie counters en jat daar de ingangstrap uit ...
Ik heb eens in de service manual van een agilent frequency counter gekeken die een frequentie bereik heeft van 10Hz tot 3Ghz. Daar heb ik het schema teruggevonden maar het lijkt mij toch geen goed idee om dat gewoon over te nemen. Het ziet er te complex uit.
Mits ik weinig tot geen ervaring heb met hoogfrequent (VHF en UHF) wat zijn de eigenschappen van een goed ingangsfilter in een dergelijk frequentie gebied? Men spreekt ook van een ingangsgevoeligheid wat bedoelt men hiermee precies?
[Bericht gewijzigd door steve04 op (31%)]
werken met een tijdbasis van 1 hz lijkt stom....toch niet
je kan op diverse sites gps ontvangers kopen met 1pps...naukeuriger kan je niet meten,
als je dan nog een "lange termijn meting" maakt van enkele 10-talle seconden kom je al gauw enkele getallen na de komma uit