Ik ben op zoek naar een deftige functiegenerator. De elektuur test heb ik doorgelezen. De SFG-2104 spreekt mij het meeste aan (specs). Verder zag ik bij Reichelt de Peaktech 4025 (specs) die nagenoeg net zoveel kost, maar meer opties heeft.
Ik las positieve dingen over de SFG-2xxx. Echter over de Peaktech kan ik niets vinden... Heeft iemand ervaringen met de Peaktech 4025? Of een andere Peaktech uit deze serie?
Op 24 december 2009 12:45:43 schreef alex278:
Voor ~350 euro heb je een Rigol DG1022. Arbitrary waveform generator, goed tot 20MHz.
Waar kan jij de D1022 voor dat bedrag vinden?
Ik kan hem vinden voor EUR 734 op http://www.brinkscopetrading.nl/product.php?Catmenu_ID=20&cat_id=9….
Ik heb zelf een GW-Instek SFG-2104 en ben blij mee. De Peaktech 4025 heeft echter wel meer functies:
- 2 uitgangen parallel
- +1 Mhz tov de 2104
- Een usb aansluting
- Aansluitbaar aan de PC
- 16 verschillende golf vorm tov 4 voor de 2104
Kwa bouwkwaliteit is de GW-Instek erg goed, degelijk en mooi afgewerkt is deze Taiwanner (maar made in China). Van de Peaktech weet ik het niet.
Een moeilijke keus voor de TS lijkt me, in het voordeel voor de Peaktech. (als je die koopt ben ik benieuwd naar de review).
hey
ik ben ook opzoek naar een (zelfbouw)functiegenerator (ps funktie is niet met k maar met c lol)
elektuur zou een regelbare hebben die je kan moeken voor nog geen 20€ als ik het goed gelezen heb
(komt uit het boek Audioelektronica begrijpen ontwerpen bouwen ) mss effe naar de bib gaan 
@oemp:
elektuur zou een regelbare hebben die je kan maaken voor nog geen 20€
C-O heeft een ook...
http://www.circuitsonline.net/forum/view/72218/1/250khz+functiegenerat…
Op 24 december 2009 13:32:33 schreef flash2b:
[...]Waar ka jij de D1022 voor dat bedrag vinden?
Momenteel even niet
, maar ik heb ze een paar maanden geleden gezien voor dat bedrag op ebay. Nieuw, met garantie. Op ebay kun je ze nu kopen voor ~480 euro (geschatte prijs, inclusief BTW en verzendkosten).
Jaja, ons hier even lekker komen maken he 
Ik heb zelf twee funcgennetjes volgens een elektuur ontwerp ( eentje met een XR2206 en eentje met een MAX038 ) en een bouwpakketje van ELV ( ook met een 038 )
Beide MAX038 gebaseerde generators voldoen RUIM voor mijn toepassing, de xr2206 is leuk, maar zelfs getrimmed heeft die toch nog net wat te veel sinus vervorming.
De enige min is waarschijnlijk het ontbreken van een zaagtandje.
Op 24 december 2009 13:32:33 schreef flash2b:
[...]
Waar ka jij de D1022 voor dat bedrag vinden?
Voor €380 staat er wel zo'n D1022 op ebay. Echter komen daar denk ik BTW kosten bij op... Of je moet net geluk hebben dat ze als gift versturen en het niet word onderschept? Wel erg mooi die rigol, veel betere specs ook.
http://cgi.ebay.nl/RIGOL-DG1022-Function-Waveform-Signal-Generator-102…
Ik heb zelf een GW-Instek SFG-2104 en ben blij mee.
Ik las het al op het forum ja. Bedankt voor je bijdrage!
-edit-
Momenteel even niet , maar ik heb ze een paar maanden geleden gezien voor dat bedrag op ebay. Nieuw, met garantie.
Was dat ook incl BTW en verzendkosten?
[Bericht gewijzigd door JuuL op (12%)]
Ik gebruik een tweedehand Philips functiegenerator PM5134 (1mHz tot 20Mhz).
Ik vind het prachtig voor mijne toepassingen. (vooral test en calibratie van analoge oscilloscopen)
Op 24 december 2009 13:41:08 schreef oempelektuur zou een regelbare hebben die je kan moeken voor nog geen 20€ als ik het goed gelezen heb
We hebben op school nog zo eens een schakeling gezien uit de oertijd van een 8038 geloof ik.
Het principe was gewoon dat ge een condensator afwisselend oplaadt en ontlaadt met een instelbare stroombron, een emittorvolger die wordt gestuurd door de ingangsspanning (dus een maat voor de stroom en dus de frequentie). Met 2 comparatoren en een flipflop der achter kunt ge zo het kantelpunt (opladen wordt ontladen en vice versa) instellen.
Ge krijgt dus een driehoeksgolf op de condensator, die dan nog botweg werd omgezet naar een sinus via een stuksgewijze lineaire benadering 
Waarschijnlijk is da ook wel mogelijk om zelf na te bouwen, maar der zijn misschien betere dingen.
Iemand anders had mij eens aangeraden om hem zelf te maken met een goede DDS-chip (direct digital synthesis), die kosten niet zo heel veel. Ge wekt uw sinus dan gewoon op door de correcte samples naar een snelle DAC te sturen, maar die chip doet dat al voor u. Het switchen naar een andere frequentie kan van het ene sample op het andere sample (helemaal geen inlooptijd nodig zoals de analoge VCO's). Ge kunt hiermee echt heel stabiel gaan in frequentie (met een kwartsklokje in de chip).
Voor de 100-den MHz en hoger kunt ge der dan nog een analoge PLL nazetten met een frequency divider in de terugkoppeling...
[Bericht gewijzigd door jommeke op (11%)]
Op 24 december 2009 15:20:21 schreef JuuL:
Was dat ook incl BTW en verzendkosten?
Yup. Maar was wel in de tijd dat de $ lager stond.
[Bericht gewijzigd door alex278 op (34%)]
Heb laatst een DS1022 gekocht voor ongeveer €350 op Ebay.
Aan DHL moest ik nog iets van €30 betalen voor invoer/btw (klopt dus niks van
)
De gedrukte documenten & netstekker waren de Chinese uitvoering maar als je hem in de EU koopt ben je zo een paar €100 extra kwijt.
Verder kan ik het niet vergelijken met een andere functie generator maar waarvoor ik hem gebruik is het meer dan voldoende.
Totale beginner
LTE-M/NB-IoT/WiFi/BLE/GNSS - https://www.quickspot.io
Ik heb deze gemaakt: http://www.nuxie1.com/guides/function-generator.html
gaat tot 1 Mhz met sinus, blokgolf, en driehoek functie:
frequentie aanpasbaar
amplitude aanpasbaar (niet van de blokgolf in dit ontwerp, maar dat is makkelijk te veranderen)
symmetrie aanpasbaar
harmonische aanpasbaar
ik ben er heel tevreden over, dickbest verkoopt de XR2206 http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=12… voor een heel schappelijke prijs, samen met de potmeters, en wat oude onderdelen heb ik hem voor €10 gebouwd.
de functiegenerator van electuur is te maken voor een 5€
een nadeel is dat hij telkens maar 1 sinus kan genereren (standaard 1kHz) en is niet aanpasbaar (enkel door de componenten te veranderen kan je een andere frequentie bekomen)
Ik heb hier een functiegenerator die helemaal niks kost. Doet maar een frequentie, en een spanning. 220V@50Hz.

Dacht dat het hier over 'deftige' functiegeneratoren ging, niet over over 'hoe maak ik met twee paperclips en een condensatortje een functiegenerator'.
@TS, waarschijnlijk iets boven je budget: HP 33120A. Prima ding, prachtige specs. Enige manco is dat d'r een stevige fan inzit (hij is niet bepaald 'fluisterstil'). Het is wel even wachten tot je een apparaat ziet aangeboden met garantie en een redelijke prijs.
inderdaad een prima dingetje, werk er ook soms mee. het voordeel is dat hij tot 15MHz gaat...
Mod-edit: Lees http://www.circuitsonline.net/forum/faq/1#replys even.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (81%)]
Op 25 december 2009 12:43:46 schreef Totale beginner:
gaat tot 1 Mhz met sinus, blokgolf, en driehoek functie:
Slechte sinus, en bij 1MHz is er weinig van de rest over, vervormingen blijven binnen de perken tot een paar honderd kHz, en alleen met modificatie.
Bedankt voor de tips! 
Ik zal het allemaal in mijn achterhoofd houden, als ik een goedkope Rigol tegen kom voor de genoemde prijzen dan lijkt me dat een hele goede keuze. Meer tips zijn natuurlijk altijd welkom.
Kwam dit nog even tegen als aanvulling, een leuke review van een Instek ( nooit van gehoord ?? ) FG : eevblog-5-instek-function-generator-review
Bedankt. De genoemde SFG-2104 is ook van instek. Die van de review is echter een analoge funktiegenerator.