The Engineer
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
hallo.
als goede voornemen voor volgend jaar heb ik besloten wat oude projecten af te maken voordat ik aan nieuwe begin.
dit project is al uit januari,maar nooit echt aan begonnen.
dit is wat er nog van over is.
het is een oude versterker die half is afgefikt waarbij de enige print, de voeding en de eindtrafo verloren zijn gegaan.
heb hem via via gekregen, en ken de oude eigenaar niet dus dit is alles wat ik nog heb.
nu moet ik een nieuwe voeding hebben en iets van de print.
de vioeding heeft drie spanningen, ik weet niet welke dus hetb ik ze hier W, X en Y genoemd.
de luidsprekerwikkeling had meerdere aftakkingen, GND-4-8-16 ohm
( betreft speaker).
nu moet ik dus een nieuwe voeding en print hebben.
ik heb nog ruimte voor 4 extra buizen die niet al te breed zijn, ongeveer even breed als EL84.
deze vier ruimten hoopte ik te gebruiken om de spanning gelijk te richten met EA of EB buizen.
de gloeidraad is wat raar aangesloten:
de trafo is geen origineel want deze levert 2x6V 2x 1.5A.
en is nog heel. ik heb hem nagemeten.
dus betreft de voeding: hoe en welke waarden?
ikzou dit graag zonder een trafo willen doen, zo was hetook in de uitgefikte bak.
A en B buizen zijn niet geschikt als voedingsgelijkrichter. Daarvoor moet je Y of Z buizen hebben, zoals de EZ81.
The Engineer
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
ok, dan nemen we die.. maar dan nog, weet ik niks over voedingen voor buizen....
die EZ81 spreekt me wel aan, maar naar mijn idee moet ik dan toch een trafo hebben?
als het met buizen niet lukt zonder trafo wil ik toch maar gewone dioden...
Een trafo wil je wel, anders moet je alles helemaal perfect gaan isoleren. Ingangen, uitgangen, knoppen, schakelaars, alles.
Je wilt echt niet direct uit het net voeden.
Als je dat toch van plan bent: de U serie buizen.
The Engineer
en isoleren in de zin van alles zwevend monteren?
het geheel zit al in een houten doos, wat is er dan nog meer te isoleren?
5U4 etc?
Als voedingstrafo kan je ook een scheidingstrafo 230V/230V gebruiken.
Met een solidstate gelijkrichter kom je zo aan de +300V voor de EL84's. De ander spanningen maak je met serie weerstanden en elco's.
Een buis gelijkrichter heeft n.l. een veel grotere spanningsval dan diodes (1N4001 e.d)
Met een 6-0-6V trafo zijn de buisjes prima te voeden. De 0 (CT) aan de GND knopen.
Ga je de versterker direct uit het net voeden, moet de GND van de versterker galvanisch gescheiden worden van alle apparatuur die je aansluit.
Beetje vervelend als de fase van het lichtnet op de buitenkant van bijv. je CD-speler/MP3-speler e.d. staat.
nee, UL84, UCC, UY....
Wat dacht je wat er gebeurt als je je ingangen aanraakt, die met massa verbonden zijn? Of je uitgangen?
Potmeters met metalen assen?
Zap!
The Engineer
ok,ok. ik begrijp jullie punt.
logisch eigenlijk.
een scheidingstrafo is vast wel te doen, welk vemogen moet ik hebben?
en dus back to the semiconductors.
1N5408ofzo, 1N4007....
maar over de print:
ik neem aan det die er moet komen want allebei de eindbuizen openzetten lijkt mij geen goed idee.
[Bericht gewijzigd door The Engineer op (25%)]
Capt501
http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !
Haha... klinkt alsof Laurens al ervaring heeft met die misselijke serie buisjes.
Daar zijn ze gelukkig al vrij vroeg vanaf gestapt.
Waarom gelijkrichten met buizen ?
Gewoon een paar 4001's pakken, minder geklier.
The Engineer
nu vraag ik me af hoe dat verder gaat, scheidingstrafo, 1N4007(meer dan 1A is echt niet nodig) en elko.
maarmet spanningsdeler zou ik het zelf niet oplossen,vooralomdat ik de "weerstand" van de buis niet weet,alsje dat zo mag noemen.
ander,kan het ook om het signaal te isoleren met bijv. een 1:1 trafo?
Waarom een print.
Gewoon point to point bedraden. Deed men 40 jaar geleden ook.
En nu nog
Foto met dank aan Triode Dick.
Het gaat niet om de weerstand van de buis, maar om de stroom die er loopt. U/I=R
Let op je budget, uitgangs- en voedingstrafo's zijn dure jongens.
Nieuw kost je een uitgangstrafo voor El84 in balans zo €60-70 (Hammond), voor stereo heb je er twee nodig.
De voedingstrafo kost ook het nodige maar de uitgangstrafo's zijn het duurste.
The Engineer
heb nog een 10W hammond staan met 2x 5Kohm primair, dusmisschien kan deze wel.
maar de versterker was mono, dus heb ik er maar een nodig.
maar over de voeding en de ansturing, wat moet ik daarmee?
Als je een redelijk idee hebt wat je nodig hebt, kan ik je wel met de voeding helpen. Maak al een tijdje ringkerntrafo's, en heb al een paar CO'ers geholpen (met maatwerk). Stuur maar een mail voor info.
OTOH, als het perse goedkoop moet en het hoeft er niet uit te zien, dan kun je het beste voor een paar tientjes een sloopradio op de kop tikken in de hoop dat daar nog een paar goede trafo's in zitten (voorzover ze er niet uitgesloopt zijn), en dat de lak niet helemaal verbrost is danwel dat ze uitgefikt zijn (zie sine's laatste aanwinst, bv.).
Natuurlijk wel een exemplaar uitzoeken met uitgangstrafo's ipv 800-ohm speakers 
Op 25 december 2009 16:41:58 schreef TechnOoB12:
maar over de voeding en de ansturing, wat moet ik daarmee?
Volg de datasheets, Ia zal zo'n 40mA zijn per EL84, daarbij komt Ig2, en de stroom door de stuurbuisjes (een paar mA).
Voedingstrafo: Goedkoop uit sloop, of twee normale *230/6V trafo's back to back.
*Wat je maar wilt, zo kan je meteen de gloeistroom aftappen en hoeft de 2e trafo alleen maar HV te leveren. 2e trafo kan betere een hogere laagspanningswikkeling hebben ivm verliezen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (32%)]
The Engineer
Op 25 december 2009 18:49:42 schreef Henry S.:
[...]
Voedingstrafo: Goedkoop uit sloop, of twee normale *230/6V trafo's back to back.*Wat je maar wilt, zo kan je meteen de gloeistroom aftappen en hoeft de 2e trafo alleen maar HV te leveren. 2e trafo kan betere een hogere laagspanningswikkeling hebben ivm verliezen.
dat vind ik nou nog eens een mooie oplossing, henry:)
2 trafo's back to back, HV aftappen en afvlakken met 1N4007 en een elkotje( die ik nog heb liggen tot 4700uF maar dat lijkt me een beetje groot, en ze zijn ook erg groot.... 400V namelijk.)
Op 25 december 2009 18:49:42 schreef Henry S.:
[...]
Volg de datasheets, Ia zal zo'n 40mA zijn per EL84, daarbij komt Ig2, en de stroom door de stuurbuisjes (een paar mA).
emh.. zegt me niks...ik bedoel met aansturing, hoe moet ik die twee draden aansluiten in het begin?
allebei tegelijkertijd gaat niet want dan werken ze elkaar tegen.
de ene solo laten gaan is vreslijk zonde.
dus om de beurt, maar hoe precies en hoe zorg ik voor de juiste verdeling?
Foto.
Foto met dank aan Triode Dick.
Maar als je bufferelco's aansluit doe het dan nooit zo, maar zorg dat de stroomkring tussen gelijkrichter en elco klein is en gescheiden van de rest.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Voor zo'n versterker zit je goed met en dubbele bufferelco (weerstand of smoorspoel tussen de beide elco's) van 2×50 µF uit.
2×100 µF mag ook. Te grote elco's kunnen schadelijk zijn voor je trafo!! Er vloeien dan voor langere tijd behoorlijke laadstromen door de secundaire, waar hij niet voor is berekend !
Hier een adres voor bekerelco's oude stijl, nieuwe specs, voedingstrafo's, smoorspoelen en uitgangstrafo's voor eennredelijke prijs. Goedkoper dan bij Radio Twenthe!! http://www.askjanfirst.com/eindex.htm.
Het is een grote site, vooral de buizen sectie, maar na even zoeken vind je beslist wat je nodig hebt.
Als je het schema uit je startpost bedoeld, daar hoort nog een fasedraaier voor te zitten. Die zal op de print zitten waarnaar wordt verwezen in de tekst bij het schema.
In het onderstaand schema is de 12AX7 als fasedraaier geschakeld: http://diyaudioprojects.com/Schematics/PP-EL84-Tube-Amp-Schematic.htm
The Engineer
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/48/audio/fasedraaier.html!!
zoiets?
die ene transistor.... blah,whatever. eentje maakr niks uit.
maar in dat schema van Hugo kan ik geen 12AX7 vinden...?
zal het hier wel ECC83 heten.
schema ziet er moeilijk uit maar ik neem aan dat het alleen het deel van VOOR C2 en C3 betreft?
nou denk ik, dat ik dan V3 uit mijn eigen schema ga hergebruiken.
anders gebruik ik die met de ene tor, een beetje valsspelen maar goed...
dat neem ik voor lief.
12V kan ik wel krijgen denkweet ik.
Dat schema is niet moeilijker dan jouw schema, alleen iets meer componenten.
Een 12AX7 is een ECC83.
Europees werden buisjes met letters gevolgd door cijfers aangeduid. De rest van de wereld deed het met cijfers gevolgd door letters en cijfers.
Europees
1e letter
A = 4V gloei
D = 1,2V batterij gloei
E = 6,3V gloei
...
2e letter
A = enkele diode
B = dubbel diode
C = triode
F = penthode hoogfrequent
L = penthode laagfrequent
Y = enkele diode hoge spanning en stroom (gelijkrichter)
Z = dubbel diode hoge spanning en stroom (gelijkrichter)
...
3e letter
idem 2e letter, betekent dat het een combinatie buis is.
1e cijfer = type buisvoet
2 = 8 pens locktal (ook sleutelbuis genoemd)
3 = 8 pens oktal
4 = 8 pens Rimlock
8 = 8 pens Noval
9 = 7 pens miniatuur
4e cijfer en verder
volgnummer. (Bij HF penthodes heeft dit cijfer wel een betekenis)Niet Europees:
1e getal = de gloeispanning.
6 = 6,3V gloei
12 = 12,6V gloei
letters = volgorde aanduiding heeft geen betekenis
2e getal
aantal naar buiten gevoerde aansluitingen, waarbij de gloei als één wordt geteld.
12AX7 is dus een buis met 12V gloei en 7 aanslutingen naar buitengevoerd:
2x anode
2x rooster
2x kathode
1x gloei
Bij de niet Europeese buis aanduiding is het dus een stuk moeilijker aan het type te zien wat voor buis het is.
Daarnaast bestaan er nog militaire en andere aanduidingen.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
12AX7/ECC83 heeft feitelijk 3 aansluitingen voor de gloeispanning:
2 plus een middenaftakking.
Over de twee buitenste aansluitingen kun je de gloeidraad met 12,6 V aansluiten; verbind je die twee, dan kun je 6,3V (dubbele stroom!) gebruiken eover de middenaftakking, vandaar dat het buisje een E-serie buis is in Europa.
Gebruik met 12,6V geeft de mogelijkheid om de midden aftakking aan de (signaal)aarde te leggen om minder brom te genereren.
Ongeveer zoiets als bij een ontbrompotmeter of in geval van een middenaftakking op de gloeistroomwikkeling van de transformator.
Wat betreft het gebruik vanneeen solid state gelijkrichter voor de hoogspanning het volgende:
Bij gebruik van een vacuumbuis, als de EZ81, zorgt de hoge inwendige weerstand van de buis er voor dat de afvlakelco's langzaam worden opgeladen bij inschakelen. Ook het opwarmen van de buis helpt hier bij mee.
Bij halfgeleideres en ook bij gasgevulde glijkrichters is de inwendige weerstand veel lager en moet óf een weerstand in de anodeleiding van de gelijkrichter geschakeld worden, óf moet de impedantie van de secundaire wikkeling zodanig zijn, dat de stroom bij inschakelen begrensd wordt.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (34%)]