Hoi, Al googelend om mijn (audio) probleem te verhelpen struikelde ik langs dit forum! Geweldig dat het er is, meteen maar even geregistreerd.

Ik heb een Denon PMA 1500R versterker met een TU 1500 RD tuner van iemand gekregen. De tuner geeft een constante brom door de speakers.

Wanneer ik de coax kabel aansluit ook en dan hoor je heel zacht de radio erbij (maar de brom is 10x zo hard).

De tuner is aangesloten via tulip stekkers. De stroom gaat via een (ongeaarde) stekker in de versterker. De versterker gaat via een geaarde stekker in een ongeaard stopcontact. Ik heb deze echter ook in een geaard stopcontact geprobeerd maar ook daar was de brom aanwezig.

Wanneer ik mn i-pod-dock aansluit op dezelfde stekkerdoos lijkt de brom iets luider. (lijkt tegenstrijdig met de vorige alinea)

De brom is ook te horen wanneer de tuner uitstaat en wanneer de stekker uit de tuner is.

Wanneer ik een andere bron gebruik (bijvoorbeeld de CD of DVD ingang) is het probleem hetzelfde.

Ik heb het ook met andere kabels geprobeerd, ligt het ook niet aan.

Wanneer de tulip stekkers uit de tuner zijn hoor ik de brom niet.

Wat ik vreemd vind is dat de output van de tuner (aansluiting versterker) niet lijkt op een tulp stekker zoals ik die ken. Deze zijn van kunststof. Het past wel (ietsje soepeler dan normaal vind ik) maar wel raar. Of niet?

Een andere bijkomstigheid is (sinds ik de tuner erbij heb, misschien toeval) dat de boxen soms 'reutelen' op een andere stand dan tuner....

Wie weet raad?

Wat zou kunnen: de massa van de tulpconnectoren van de tuner zijn door bijvoorbeeld een val of iets dergelijks onderbroken.
Oftewel een printbreuk in de tuner zelf dus.

Wat je zou kunnen doen is met een ohmmeter even te meten of de buitenkant van de tulpconnector (massa dus) nog aan de behuizing zit, je zou dan 0 ohm moeten meten.

Ps. de brom is zeker vergelijkbaar met de brom die je hoort als je het middenpootje van de tulp stekker met je vinger aanraakt?

[Bericht gewijzigd door martijn A op (16%)]

Hoi Martijn, bedankt voor je reactie. ehhh een ohmmeter? Ik zal het eens googelen. Is zoiets duur?

De brom is inderdaad vergelijkbaar met wanneer je met je vinger contact maakt.

nee ohmmeter is niet duur, 5 euro bij de gamma. 9v batterij is soms duurder :)
Het lijkt dus alsof de massa eraf ligt, als je het aandurf: apparaat open schroeven en kijken of je printbreuken ziet.

[Bericht gewijzigd door martijn A op (56%)]

een ohmmeter is meestal wel verwerkt in een standaard multimeter, mss heb je die al ergens in bezit (of kan je hem lenen) anders zijn die spullen niet zo duur, hangt natuurlijk wel af van welke kwaliteit je hebt.

van audio en ontstoren heb ik niet zo een grote kennis, toch heb ik er dit verlengd weekend ook al een probleempje mee gehad.

om bij het kerstdiner wat muziek te hebben wilde ik mijn laptop aansluiten aan de stereo. dit alles gaf geen probleem, toch was er steeds brom te horen op de speakers (ongeveer even luid als de muziek zelf) , zelfs als ik naar een ander ingangskanaal switchte bleef de brom te horen.

enkel met de verbinding tss de laptop en de versterkter te verbreken ging de brom weg.

al vlug had ik door dat de brom afkomstig was van de laptopvoeding, de laptop op zijn batterij laten draaien en alles was opgelost.

Brom ontstaat wanneer de 50 Hz-lichtnetfrequentie in het audiosignaal terechtkomt, dit kan het ge-volg zijn van inductieve of capicitieve injectie en het in serie schakelen van meerdere apparaten.
Een 3de mogelijkheid is dat de voedingsspanning slecht is afgevlakt waardoor er een brommende schakeling wordt aan overgehouden.

[Bericht gewijzigd door Meerweten op (19%)]