Hallo,
Ik ben een elektro beginneling en momenteel werk ik veel met een Arduino Mega board. Graag zou ik signalen digitale output, analoge output, rx en tx signalen zichtbaar willen maken. Is dit mogelijk? Zo ja, wat voor apparatuur heb ik daar voor nodig?
Ik kan voor zeer weinig een oude scope kopen. Heb ik hier werkelijk wat aan?
Ook heb ik recent iets gelezen over een logic analyzer (was toen der tijd via een CO deal aan te schaffen).Is dit beter of is een combinatie van beide apparaten beter?
Graag jullie mening en bij voorbaat dank.
benleentje
Golden Member
Als je puur en enkel met digitale signalen wilt spelen heb je meer aan een logicanalyser. Een LA kijkt enkel naar 0 en 1 maar die hoeven niet perse 0 en 5V te zijn. Met een goede kan je zelf de nivau's kiezen voor 1 en 0.
Een scoop laat het echte signaal zien zoals dat er is ergens in de schakeling. Daarmee kan je zien waarom een signaal niet als een 1 of 0 gezien wordt omdat bv de stijg of daal tijden niet goed zijn of er nog een rare rimpel op het signaal zit.
Als je voor weinig een scoop kan over nemen zou ik zeggen gewoon doen is altijd handig.
ok dus als ik het goed begrijp kan je met een scoop ook wat je met een LA ook kan.
zijn er nog bepaalde dingen waar ik op moet letten bij de aanschaf van een scoop?
Maakt het aantal MHz nog uit? (ik weet de eigenschappen van de scoop nog niet namelijk, ik weet wel dat het hier om een oud apparaat gaat).
Alvast bedankt.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
ok dus als ik het goed begrijp kan je met een scoop ook wat je met een LA ook kan.
Een scoop kan dat maar voor 2 signalen, een LA doet minimaal 16 signalen en meer. Ook kun je een LA instellen om te triggeren op bepaalde signaal combinaties. Deze discussie is op dit forum al vaker geweest, even zoeken dus.
een filmpje helpt soms wel een beetje
http://www.saleae.com/logic/videos/
is een reclame filmpje voor een redelijk betaalbare logic analyser, maar duidelijk uitgelegd dus snap je ook een beetje wat het nu is.