Flagada
Ik heb een signature dus ik ben
Geven vergulde kabels echt beter geluid bij een audio instalatie? De verkoper probeerde ze aan te smeren maar ik geloof er niet echt in.
Nope... Wel een voordeel van vergulde connectors is dat ze niet oxideren.
zelf zelfgemaakte kabels zonder vergulde connectoren geven bij mij een beter signaal
ook al geven (zoals arco hieronder vermeld) vergulde kabels vaak een betere omzet
[Bericht gewijzigd door Meerweten op donderdag 31 december 2009 11:12:09 (32%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Vergulde kabels geven wel een betere omzet...
Vergulde kabels geven geen beter signaal. Het geluid wordt WEL stukken beter, de gedachte dat je een fortuin kwijt was geeft een betere geluidsbeleving.
Ik zou ook geen enkele reden kunnen bedenken waarom het beter moest klinken. Waarom heb je hem niet gevraagd het even haarfijn uit te leggen?
Gewoon koper geleid ook beter dan goud, dat kan het dus niet zijn. (Als ie nou nog zilveren kabels had aangeboden...)
De absolute klapper op het audio freaken gebied:
Optische audio Kabel 1 meter Vergulde stekkers.
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Da`s inderdaad een erg mooie GJ :-]
Wat het belangrijkste is, is dat je connectoren van hetzelfde materiaal gebruikt als je contraconnectoren. Anders krijg je daar (met wat vocht) soms nog wel een oxidatie tussen.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Vergulde stekkers zijn echt regelrechte onzin. Dat microscopisch dunne goudlaagje (het is echt maar een paar atomen dik) slijt er bij de eerste keer inpluggen al af.
Voor de iets minder domme audiofreaken zag ik laatst optische audiokabel met een dure "non reflecting connector".
Zou het met een enkele geleider kunnen gebeuren dat door "buigdemping" een logische "1" een logische "0,9" word?
Ik heb ook nog een bakje speciale weerstanden met een coating die er voor zorgt dat de interne weerstand niet kan weglekken.
joopv
Golden Member
Op 31 december 2009 12:08:02 schreef Fuzzbass:
Vergulde stekkers zijn echt regelrechte onzin. Dat microscopisch dunne goudlaagje (het is echt maar een paar atomen dik) slijt er bij de eerste keer inpluggen al af.
Was het maar goud... in de meeste gevallen is het een goudkleurige substantie, misschien pyriet of zo. En zeker geen goud.
De eigenschappen verslechteren er eerder door dan dat ze verbeteren.
Op 31 december 2009 11:35:03 schreef GJ_:
De absolute klapper op het audio freaken gebied:[...]
Damn, ik dacht dat je een grapje maakte maar het bestaat nog echt ook.
http://www.console4fun.nl/shop/Optische-audio-Kabel-1-meter-Vergulde-s…
Op 31 december 2009 12:45:16 schreef GJ_:
Zou het met een enkele geleider kunnen gebeuren dat door "buigdemping" een logische "1" een logische "0,9" word?
In optica ben ik niet thuis, maar zou het kunnen dat er bij buiging of kabels met slechte doorgang meer fouten in het signaal komen, dat dan door een foutcorrectie moet worden opgevangen? Een beetje zoals een UTP met knikken of knopen ook de snelheid negatief kan beïnvloeden, of een vuile cd toch nog speelt maar anders klinkt doordat "verkeerde" bits met foutcorrectie gecorrigeerd worden?
Er is wel het volgende punt: die "gouden" kabels (vooral qua prijs dan) zullen sowieso wel een afscherming rondom hebben, terwijl de allergoedkoopste kabeltjes (het genre dat ze bij apparatuur leveren) soms heel slecht of niet afgeschermd zijn. Dan klinken die "gouden" kabels wel beter. Maar er zijn even goed 'zwarte' kabels die even goed klinken als die gouden kabels, aan een fractie van de prijs.
Hetzelfde geldt voor scart en coax en hdmi: de goedkoopste kabels zijn rommel, de iets duurdere zijn (meestal) beter afgeschermd en dikker, de "gouden" of "zilveren" dingen zijn misschien nog marginaal beter maar stukken duurder.
Vergeet verder ook niet dat een mooi blistertje of doosje je als klant al snel €1-2 meer kost, tegenover kabels die gewoon in bulk verkocht worden. En als de winkelier er een mooi display voor gekocht heeft betaal je dat er ook meestal bij...
Gewoon niet je hoofd gek laten maken door wat mensen beweren. Het zal er misschien allemaal wel mooier uitzien.
Gewoon een "normale" kabel gebruiken....en bij dubbel blind ga je het er echt niet uithalen lijkt mij.
Uiteraard wil soms het idee...of gevoel...ook wel wat. Het is nu eenmaal mooier, maar ik vind het gewoon weggegooid geld. Kzou het niet doen en je centjes voor iets anders bewaren.
My 2 pennies
Op 31 december 2009 13:19:17 schreef Stefaan Van Slycken: Vergeet verder ook niet dat een mooi blistertje of doosje je als klant al snel €1-2 meer kost, tegenover kabels die gewoon in bulk verkocht worden.
Klopt als een bus. Er zijn producten te over waar de verpakking meer kost dan het product zelf.
Anoniem
Dat moet toch ook wel enigzins genuanceerd worden.
Het bedroggehalte van sommige aanbieders van gadgets voor audiofielen is zo hoog dat veel technici hier de moeite niet meer nemen om daar een gemotiveerd antwoord op te geven. Ze lachen de vraag gewoon weg, als zou het een vanzelfsprekendheid zijn.
maar zo simpel ligt het niet.
De grens tussen bedrog en optimale aankoop is zo moeilijk te leggen omdat de bedriegers zelf natuurlijk heel goed weten waar ze mee bezig zijn, en hun argumenten heel anvaardbaar doen overkomen, zelfs voor geroutineerde audiofreaks.
Bij gewone installaties, voor in een droge warme omgeving met niet al te lange kabels zoals de normale huis of studeerkamer zal het type kabel geen invloed geven op de kwaliteit.
vergulde contacten op zich veranderen daar totaal niets aan.
Het heeft dan ook geen enkele zin om de vaak extreem dure kabels te kopen waaraan magische eigenschappen toegeschreven worden.
De kwaliteit wordt bepaald door de versterker en de boxen. De kabels voegen daar onder normale omstandigheden.niets aan toe.
Bijvoorbeeld: speciale, dure litzedraad van 6 mm2 te nemen voor luidsprekerkabel om skineffect tegen te gaan is gewwon onzin.
De golflengte van audio is enorm groot tov de kabellengte, zodat al die verschijnselen als impedantie en skineffect te verwaarlozen zijn. Soepel installatiedraad van 1.5 -2.5 mm2 is relatief goedkoop en voldoet in de meeste gevallen. Als je niet wil betrouwen op de vaak erg dunne meegeleverde kabeltjes.
Tenminste bij huisinstalaties. Op een muziekfestival heb je makkelijk 500m kabel tussen de versterker en een box, dit vergt maatregelen die buiten de hobbysfeer vallen.
Ook connectoren kennen htetzelfde verhaal. ALs je slechts heel zelden je aansluitingen verandert, zoals meestal het geval is, voldoen de meeste. Ze geven voldoende contact, en de eigenschappen van de gebruikte materialen hebben geen invloed op de kwaliteit.
(voor audio is dat zo,dat geldt niet altijd voor video)
Maar als je druk experimenteert, of regelmatig je installatie verplaatst, bijvoorbeeld als je he meesleurt naar feestjes, dan zul je merken dat de goedkoopste brol toch wel heel gauw slechte contacten gaat geven.
Dan koop je beter iets duurder. Maar wat goud betreft?
Waarom verguldt men eigenlijk?
Goud heeft de zeer goede eigenschap dat het niet oxideert en goed geleidt.
Goud is echter zeer zacht en slijt makkelijk van connectoren af bij intensief gebruik. ALs de laag weggeseten is ter hoogte van de konktaktplaats, ja dan is je goed kontakt ook weg.
Om goed te zijn zouden bij gebruik van vergulde connectoren, ook de contacten van de chassisdelen met goud moeten bedekt zijn.
Nikkel is namelijk veel harder en werkt slijtage in de hand.
Goud heeft ook de eigenschap dat je het in ongelofelijk dunne lagen kunt aanbrengen, en daar speelt de hogeprijs, zo'n 20 Eu voor een gram een grote rol.
Vergulde connectoren bestaan dus in alle vormen, zeer goedkope, die het kopen niet waard zijn, omdat de blinkende laag eigenlijk alleen estetische waarde heeft. Het andere uiterste zijn de hele dure, welke volgens mij onvoldoende meerwaarde bieden voor hun prijs.
En dan heb je ook nog het persoonlijke aspect, los van het functionele. Sommige mensen geven ongelofelijk veel geld uit aan pronkgedrag. Een gouden ring met een diamant in kan mij niet bekoren, maar sommigen vinden dat belangrijk voor hun status.
Ik kan erin komen dat een audiofanaat dergelijke connectoren koopt, alleen al om iets exclusiefs te hebben, waarbij het er weinig toe doet of ze nu zoveel beter zijn dan andere.
Stel je voor dat een mede-fiel op bezoek komt en zegt, mooie kabeltje, stonden die verleden week niet in solden bij de LIDL
voor 5 EU? Wat een afgang
Voila ... mooie uitleg. Tis gewoon wat je eraan wilt geven en het idee of gevoel speelt bij veel mensen een grote rol of althans..ze hitsen mekaar op.
Langsde andere kant ... een mooie witgouden ring met een briljantje vind ik wel mooi. Maar zoals U aangeeft is dat gewoon wat je wilt en waar je je geld aan wilt geven.
Bedankt voor je mooie post. Ik volg je volledig!
mvg
Steven
[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 31 december 2009 14:45:09 (83%)]
Op 31 december 2009 14:11:21 schreef grotedikken: Goud heeft de zeer goede eigenschap dat het niet oxideert en goed geleidt.
Zilver oxideerd ook niet echt heel gemakkelijk en geleid veel beter.
Die connectoren beweren bijna allemaal een 24k goudlaag te hebben. Dat is zo vreselijk zacht dat je het er met de hand bijna af kunt poetsen. Het is te zacht voor sieraden (wellicht dat een broche nog gaat), dus waarom zou het dan wel geschikt zijn voor connectoren?
Anoniem
Op 31 december 2009 12:45:16 schreef GJ_:
Dit is idd een schoolvoorbeeld waar een overdreven prijs gehanteerd wordt.
Maar toch is je spottende opmerking niet terecht.
Het gaat hier over POF. Dat is plastic optic fiber.Een goedkope plastieken variant van glasvezel. Ze is bedoeld voor niet al te hoge datarates; bvb audio.
Ze is transparant in het zichtbare gebied en het nabije infrarood Hierdoor kunnen ipv dure lasers, gewone LEDS gebruikt worden.
Door de grotere demping van plastiek en de beperkte lichtopbrengst en niet-coherentie van het ledlicht, is de afstand beperkt tot enkele meters of maximaal tot enkele tientallen meters, afhankelijk van de bron.
Licht plant zich in een optische vezel niet lineair voort, maar door weerkaatsing tussen de wanden. Net als in een golfpijp.
De weerkaatsing gebeurt door de spiegelende werking van de overgang tussen vezel en lucht (brekingsindexverschil). Volgens de optische wetten speelt daarbij ook de hoek van weerkaatsing een rol.
wordt die hoek te groot, dan verandert de weerkaatsing in breking en gaat het licht gewoon door de wand heen.
Dit zorgt voor vrij drastische demping.
Een te korte buiging kan dit bewerkstelligen.
Wat soms als grap verteld wordt, gebeurt hier echt, het signaal vliegt letterlijk uit de bocht.
Het was een gekend probleem bij het ontwikkelen van optische POF ethernetkabels.
Men dacht ha, weg met die dikke ethernetkabels , een dunne vezel, netjes achter het behang, langsheen de plinten en deurlijsten.
Maar die vlieger ging niet op. De benodigde grote buigingsstraal zorgde er zelfs voor dat deze oplossing tot op vandaag niet populair is.
Omdat die brekingsindex materiaalgebonden is, kan het nu best zijn dat die firma een POF ontwikkeld heeft die erg veel beter scoort.
Is dat nu bedrog? Het lijkt me van wel, maar dat hoeft niet noodzakelijk zo te zijn.
Het kan best zijn dat door de geringe afzet de productiekosten voor dat soort kabel zeer hoog zijn.
Als Jan met de Pet daar dit geld niet voor kan opbrengen, dan is dat zijn vrije keuze. Voor hem zijn er veel goedkopere oplossingen die ook wel zullen voldoen.
Maar in een kasteel, met waardevolle en geklasseerde wanden,
is men misschien blij met deze oplossing.
Stel je voor dat daar een monteur komt en wat grijze beugels begint in een eeuwenoude deurlijst te hameren.
Op 31 december 2009 14:49:07 schreef GJ_:
[...]
Zilver oxideerd ook niet echt heel gemakkelijk en geleid veel beter.
Die connectoren beweren bijna allemaal een 24k goudlaag te hebben. Dat is zo vreselijk zacht dat je het er met de hand bijna af kunt poetsen. Het is te zacht voor sieraden (wellicht dat een broche nog gaat), dus waarom zou het dan wel geschikt zijn voor connectoren?
Ik beweer ook niet dat goud de beste oplossing is, maar toch, doe maar eens een HP of R&S meetinstrument of ander professioneel appparaat open,je zult zien dat de print connectoren zwaar verguld zijn en niet verzilverd.
En dat is heus niet om de prijs op te drijven, want de gebruiker ziet er niks van.
Zilver oxideert wel makkelijk, zij het oppervlakkig. Het voordeel is dat zilveroxide zelf een aanvaarbare geleider is.
Nadeel is dat geoxideerd zilver niet om aan te zien is, bruinzwart gevlekt. Daar kan de muziek-snob niet mee uitpakken.
De meeste storingen komen door oxidatie en losse pluggen. Eerst maakt dat wel goed contact, maar na verloop van tijd is dat zo slecht dat je alleen nog maar hogere tonen hoort (en lagere zeer verzwakt en vervormd).
Zorg dus voor goed klemmende connectors. goud is dan bijzaak.
Op 31 december 2009 14:11:21 schreef grotedikken:
Op een muziekfestival heb je makkelijk 500m kabel tussen de versterker en een box,
Vergulde connectoren bestaan dus in alle vormen, zeer goedkope, die het kopen niet waard zijn, omdat de blinkende laag eigenlijk alleen estetische waarde heeft.
Stel je voor dat een mede-fiel op bezoek komt en zegt, mooie kabeltje, stonden die verleden week niet in solden bij de LIDL
voor 5 EU? Wat een afgang
Met de 500m kabel ben ik het niet helemaal eens. Ook op een muziekfestival staan de luidsprekerboxen zo dicht mogelijk bij de versterker. Meestal backstage, onder 't podium, in de coulissen of achter de boxen zelf. Het is de 'snake' of 'multikabel' vanaf de tafel, waar de meeste meters (verlies?)in zitten.
En waarom zou je gouden connectors willen op een plek waar geen hond kijkt? Er zijn al zoveel topics hierover, ik ben zelf voor een deel kleurenblind, dus kan niet voor een ander zeggen welke kleur mooi IS, alleen wat ik VIND. Dit is met geluid net zo. Ik ben drummer en zal waarschijnlijk minder horen dan een aan-het-Amsterdamse-Conservatorium-afgestudeerde-violiste-met-een-absoluut-gehoor. De beleving wordt daardoor niet minder. De beleving blijft dus persoonlijk, smaakgebonden en subjectief! En dat bepaalt ieder voor zich
Flagada
Ik heb een signature dus ik ben
Nou goed het is me wel duidelijk. Dan blijf ik voorlopig m'n oude kabels maar gebruiken. Het is voor m'n nieuwe Denon versterker\receiver (DRA500) en CD speler (DCD510) die morgen bezorgd worden . Op die versterker zitten trouwens wel vergulde aansluitpunten, lees ik net.