Op 31 december 2009 11:35:03 schreef GJ_:
De absolute klapper op het audio freaken gebied:[...]

Volgens mij komt er door een optische kabel met vergulde stekers..... helemaal niks >:)

grotedikken
Gepost donderdag 31 december 2009 15:26:11 |

Ik beweer ook niet dat goud de beste oplossing is, maar toch, doe maar eens een HP of R&S meetinstrument of ander professioneel appparaat open,je zult zien dat de print connectoren zwaar verguld zijn en niet verzilverd.
En dat is heus niet om de prijs op te drijven, want de gebruiker ziet er niks van.

Je had in het verleden ook vaak problemen met tuners in grundig tv's waarvan de poten en de connectoren verzilverd waren, die gingen oxideren en dat oxide kwam tussen de poten en gaf diverse storingen.
Dus in dit geval was zilver juist het probleem :)
Zilver is dus niet altijd zo ideaal als wel eens gedacht wordt.

Op 31 december 2009 15:26:11 schreef grotedikken:
... Wat soms als grap verteld wordt, gebeurt hier echt, het signaal vliegt letterlijk uit de bocht.
Het was een gekend probleem bij het ontwikkelen van optische POF ethernetkabels.
Men dacht ha, weg met die dikke ethernetkabels , een dunne vezel, netjes achter het behang, langsheen de plinten en deurlijsten.
Maar die vlieger ging niet op. De benodigde grote buigingsstraal zorgde er zelfs voor dat deze oplossing tot op vandaag niet populair is.

Toch kun je met zo'n kabel evengoed de scherpste hoeken om, zonder dat hij los hoeft te komen van de wand. Deze tip kan ik nergens meer terugvinden; misschien dat iemand anders hem kent en er een plaatje bij heeft.

Stel je voor dat je de kabel horizontaal over wand A hebt lopen, en dat je dan de hoek om moet om horizontaal over wand B verder te gaan.
Wat je nu kunt doen: op wand A de kabel met voldoende buigstraal naar boven afbuigen, zodat hij precies in de hoek tussen A en B vertikaal loopt.
Nu kun je, ook weer met voldoende buigstraal, op wand B de kabel van vertikaal weer naar horizontaal buigen.
Je maakt dus een soort S-bocht, en de nek van de S ligt in de hoek.

Je kunt hiermee inderdaad niét onmiddelijk weer op de plint uitkomen, als je daarop ook begon; op wand B moet je weer naar de plint terug buigen. Vaak is dat geen bezwaar; het voordeel dat de kabel overal de wand blijft raken weegt dan zwaarder.

Volgens mij is dat zwarte silver "oxide" een verbinding met SO2 uit de lucht en nog steeds goed geleidend....

Voor goede connectoren wordt een goud over nikkel coating gebruikt. De alliage van goud en nikkel verhardt het goud en maakt het slijtvaster (het is dan natuurlijk geen 24 karaat meer :P )

Ik weet niet wat er in de "audio-onderwereld" wordt gehannest om het mooi te maken, maar het zou me niets verbazen als ze indedaad een 24 krt. goudlaagje aanbrengen (kost minder productiegangen dan goud over nikkel) wat dan even zo snel afgestroopt wordt bij het eerste gebruik. >:)

Op 31 december 2009 15:26:11 schreef grotedikken:
Licht plant zich in een optische vezel niet lineair voort, maar door weerkaatsing tussen de wanden. Net als in een golfpijp.
De weerkaatsing gebeurt door de spiegelende werking van de overgang tussen vezel en lucht (brekingsindexverschil). Volgens de optische wetten speelt daarbij ook de hoek van weerkaatsing een rol.
wordt die hoek te groot, dan verandert de weerkaatsing in breking en gaat het licht gewoon door de wand heen.
Dit zorgt voor vrij drastische demping.
Een te korte buiging kan dit bewerkstelligen.
[...]
Omdat die brekingsindex materiaalgebonden is, kan het nu best zijn dat die firma een POF ontwikkeld heeft die erg veel beter scoort.

De buigradius wordt niet groter als je het ding in 217 aparte fibers verdeeld, dus volgens mij is het volledig onzin dat multicore minder zou dempen in strakke bochten dan single core. Toch is dat wat ze claimen in die productomschrijving.

Op 1 januari 2010 15:54:11 schreef Frederick E. Terman:...misschien dat iemand anders hem kent en er een plaatje bij heeft....

http://www.uploadarchief.net/files/download/hoekje.png
Een plaatje maken is 3,5 minuten werk ;-)

Dank je! Dat is hem. En als je lang genoeg kijkt, verspringt het perspectief, zodat je van binnen- naar buitenhoek gaat.. en daarvoor werkt het ook. :)

Soms helpt het transportmedium toch wèl: In een heliumatmosfeer heb je meer hoog >:)
Marrrrr,... of het een verbeterring is......

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (21%)]

Helaas is de grenshoek glas-helium ook veel kleiner zodat je minimale buigradius een stuk groter word.
't is net andersom geloof ik.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (16%)]

Ik bedoelde dus: de akoestische voortplanting in helium 'geeft meer hoog', maar het is natuurlijk allemaal onzin.....

Op 1 januari 2010 16:00:44 schreef klein is fijn:
[...]De buigradius wordt niet groter als je het ding in 217 aparte fibers verdeeld,

Neen, dat klopt, maar door de diameter te verkleinen, wordt de invalhoek van het licht tov de wand verkleint, en vermijd je dat het licht er doorheen gaat. Door dat te vermenigvuldigen met de 217 vezels behoudht je je complete oppervlak, terwijl je reflectie hoek toch klein genoeg blijft.
Zou het zo dadelijk niet durven afschrijven als flauwe kul, zonder wat proefjes...

Op 1 januari 2010 16:40:28 schreef Frederick E. Terman:
Dank je! Dat is hem. En als je lang genoeg kijkt, verspringt het perspectief, zodat je van binnen- naar buitenhoek gaat.. en daarvoor werkt het ook. :)

Als vrijgezel-technieker kun je dat wel maken,zo'n lelijke bobbel onder het behang, niet als getrouwde huisslaaf.want een POF is nu ook weer niet zo héél dun.:-)

Mjanee, 't gaat meer om het idee van toch een scherpe hoek om te kunnen, ondanks een ruime buigstraal.
Misschien kun je 'm leggen vóór het pleisteren? :)

hoi daar, ik lees al die reacties, het viel me op dat niemand reageede op ootische afgeschermde kabls, alsof een lichtstraal zich bekommerd om electrische storingen, zelfs nucliaire straling heeft geen invloed op optische communicatie, dat wou ik kwijt

mvgr

Peter

Wij hebben bedrijfsmatig veel 10Ge dataverbindingen over glas (Dark Fibers die we zelf belichten). Voor de oplevering van zo'n verbinding wordt er een meetrapport gemaakt m.b.v. een Optische TDR meting. Je ziet dan heel mooi het effect van buigen van de kabel, afhankelijk van de buigstraal schiet de demping vele dB's omhoog.

Ook als men ergens in het traject in een hand-hole bezig is en "onze" kabel wordt even opzij gelegd dan zie ik dat aan de signaalniveaus op het interface.

Trouwens die 10mtr. POF kabel voor bijna 400euro is knap aan de prijs. 10mtr. echte glasvezelkabel met afgemonteerde connectors kost maar de helft.

dit topic was dik twee jaar oud. :-)