ik ben de laatste tijd een beetje aan het klooien met fm zenders etc.
dus ik heb een scoop nodig, want daarmee ben je toch wat preciezer bezig dan gewoon gokken.

maar ik heb bijna geen geld voor een oscilloscoop, dus keek ik op marktplaats. daar heb je leuke oscilloscopen tussen de 20 en de 100 euro, maar dit zijn oscilloscopen met een max. frequentie van rond de 20MHz. veel te weinig dus om fm transmitters mee te testen.

is het niet mogelijk om bijv. 100MHz toch weer te geven op een 20MHz scoop?

nee,

als je dat uitvindt, kun je rijk worden.
De bandbreedte van de scope is er niet voor niets

bestaat er niet iets van een apparaatje dat de frequentie deelt, dat 100MHz in het echt weergegeven wordt als 50MHz op de oscilloscoop?

Een 20MHz scoop stopt niet plots aan 20MHz.
Dat wil zeggen dat bij 20 MHz het 3dB (70%)punt bereikt is.
Een werkelijk signaal van 1 volt wordt dan maar als 0.7V gezien op het scherm. Ga je nog hoger in frequentie, dan zakt het signaal steeds verder weg. Vaak kun je nog ver buiten de specs gaan en verschijnselen bestuderen, maar je hebt geen idee meer hoeveel het precies is. Op 100MHz zul je vermoedelijk hoe dan ook niets bruikbaar meer zien.
Nu is mijn vraag, wat hoop je te kunnen meten met een scoop aan een FM zender??

soms dan heb je net zo'n zender in elkaar gezet en probeer je hem af te stemmen, maar je radio pakt niets op dus je weer niet op wat voor frequentie hij zit. het lijkt mij dat je daarvoor makkelijk een oscilloscoop kan gebruiken. of heeft iemand een makkelijker alternatief?

Edit: Ik lees net je andere vraag: jij hebt een SA nodig op een scoop zie je geen harmonische.

Ik heb dat een tijdje geleden getest in een scoopvergelijk. Mijn 20MHz tektronics 535A zag een 14mVrms signaal op 20MHz op 50MHz nog (geschat) als 0,7mVrms (geschat omdat hij 10mV divisie is dus ongeveer 2mVtt) Daar kun je dus helemaal niets mee. Wil je met FM (ik neem aan 3 meter) zenders wat kunnen dan moet je minimaal een 150MHz scoop hebben maar dan weet je nog niet veel (of je moet precies weten hoe je het beeld moet lezen maar dan nog) Daarnaast heb je bij meer dan een bug (helaas) echt een spectrum analyser nodig en anders minstens een panorama ontvanger of meetontvanger. In ieder geval tig keer duurder dan een scoop. Anders kun je je beter met ontvangers bezig houden.

Als het alleen maar om de zendfrequentie gaat, dan is een frequentiemeter een mogelijkheid.
Of een VHF/UHF ontvanger.

Griddipper ?

Groeten, Bram

Op 3 januari 2010 13:58:03 schreef rbeckers:
Als het alleen maar om de zendfrequentie gaat, dan is een frequentiemeter een mogelijkheid.

Rene, als de tweede harmonische sterker of bijna net zo sterk is dan weet je counter het ook niet meer.

Fred, klopt helemaal.
Maar een goede zender heeft geen sterke harmonischen ;).
Of je zet voor die meter een LPF.