Een kennis van mij wil graag een eigen SA bezitten, maar ook met een tracking generator.
Nu ben ikzelf weg van HP en R&S, maar dat gaat mijn kennis nogal buiten zijn buget.

Nu was hijzelf al aan het rond wezen kijken en kwam dit "Made in China" ATTEN toestel tegen op eBay.
http://www.made-in-china.com/image/2f0j00neBaIMwClEWvM/Spectrum-Analyzer-AT6011-.jpg
Het toestel wordt aangeboden door MIB Instrument en voor mijn kennis voor een nette prijs van $ 1490,-.

Nu hebben we een 2 tal vragen:

1. Nu heb ikzelf geen ervaring met MIB Instrument, maar is er iemand die al eens zaken heeft gedaan met dit bedrijf?
2. Heeft iemand deze AT6011 ook in bezit / of gebruikt en wat is zijn ervaring hiermee?

Heb zelf het idee dat dit wel erg 'low buget' is om als betrouwbaar te beschouwen, maar ik kan het fout hebben.
Naar mijn mening ook wat betrefd mogelijkheden erg beperkt in vergelijking met een HP of een R&S.
Nu is de prijs ook meestal afgezet tegen de bandbreedte, waarbij deze maar tot 1G gaat.
Voor hobbygebruik heb je natuurlijk ook niet een toestel nodig die tot 40GHz kan gaan.

Volgens mij staat er een soortgelijke ATTEN op 2de hands nl.
KLIK

Rohde&Schwarz heeft HAMEG gekocht om het low-end deel van de markt te kunnen bedienen (of die indruk heb ik althans).
Misschien zit daar iets van je gading bij?

Wat moet het apparaat vooral gaan doen?

Het is natuurlijk beter dan niks, maar ik denk dat ze qua performance eerder bij een panoramaontvanger dan bij een SA aanleunen. Ik heb me er eens in verdiept, en hoewel de TG het interessant maakt, ben ik er toch niet voor gegaan en heb een tweedehandse HP gekocht vanuit een periode dat de Ford Sierra nog heel cool was.

Redenen zoals ik ze me herinner: er zijn zeer weinig gedetailleerde RF specs beschikbaar, om te beginnen. Wie weet wat voor synthesizers er inzitten, of wat de lineariteit van de eerste trap is. Je wil natuurlijk wel weten of wat je meet je er ook degelijk hebt ingestopt. Ook, het dynamisch bereik is slecht en het blijft een analoog toestel, maw. de sweep van wat je wilt bekijken gaat minstens een Hz of 5-10 zijn, de resolutiebandbreedte is beperkt, je hebt geen geheugen, je kan geen max envelope registraties doen, enz.

Dus voor alles digitaal is het feitelijk waardeloos. Om breedbandfilters door te fluiten kan hij dan wel heel handig zijn, en voor dingen zoals een kabelmonitor is hij waarschijnlijk volledig afdoend.

Als je dan toch 1000 euro aan het uitgeven bent, zit je ook in de buurt van gebruikte toestellen met gekende specs (soms te koop met TG), die dan - toegegeven - wel weer moeilijk te repareren zijn, in geval van.

Voor eenvoudige metingen is de AT6011 voldoende.
Een Hameg HMS1010 is de digitale 1GHz, veel duurdere, tegenhanger.
Gebruik wel (bijna) altijd een 10 of 20dB verzwakker.

Specs van de AT6011 zijn eigenlijk niet te vergelijken met een HP of Agilent SA. Zo ongeveer als een Volkswagen en een Rolls-Royce.

Als het ding geen kalibratie kan doen van zijn eigen referentie is het waardeloos !

Die uitgangen van de tracking generatoren zijn nooit vlak over frequentie. en je meetopstelling ook niet.

je moet minstens de ingang aan de uitgang kunnen hangen. CAL drukken en dan meten.

Dit ding is een analoge braakbal. Geen cursors , en geen calibration . je bent daar niks mee. Als spectrum analyser wel, maar de tracking generator is waardeloos. je kan daar geen bodeplots mee maken. daarvoor moet je de ijking kunnen doen en dat vereist geheugen. zoek ene tweedehands hp of marconi.

En dan is het punt : waar wil je dit voor gebruiken ? Voor alles lager dan 10MHz zijn dit soort toestellen ook vaak waardeloos... je kan daar geen audiocircuitje mee doorfluiten ...
Geef eens wat meer uitleg waarvoor het moet dienen

[Bericht gewijzigd door free_electron op (17%)]

Op 4 januari 2010 08:34:08 schreef rbeckers:

Da's eigenlijk wel een heel mooi speeltje, voor een goeie 2500 euro nieuw!

http://www.testequipmentdepot.com/hameg/spectrumanalyzers/hms1000-hms1…

Op 4 januari 2010 08:34:08 schreef rbeckers:
Voor eenvoudige metingen is de AT6011 voldoende.
Gebruik wel (bijna) altijd een 10 of 20dB verzwakker.

Specs van de AT6011 zijn eigenlijk niet te vergelijken met een HP of Agilent SA. Zo ongeveer als een Volkswagen en een Rolls-Royce.

Bedankt een ieder voor de feedback zover.
De kennis gaat hem gebruiken om portofoons en com-setjes en filters te repareren/afstellen.
Had ook al aangegeven dat de AT6011 wel heel basic er uitzag.
Vooral het ontbreken van bijvoorbeeld MARKERS en inderdaad de CAL (free_electron info).

Denk dat hij gewoon nog even moet doorsparen voor iets beters, wat gewoon wel bestaat.
Die HAMEG ziet er wel een stuk netter uit, maar ook de prijs is wel wat steviger.

Op 4 januari 2010 16:27:02 schreef Bert_mc:
Da's eigenlijk wel een heel mooi speeltje, voor een goeie 2500 euro nieuw!

http://www.testequipmentdepot.com/hameg/spectrumanalyzers/hms1000-hms1…

Zie dat Conrad deze levert, alleen zal mijn kennis wel van die prijs schrikken ( > 3500 euro).
Gewoon even doorsparen zou ik zeggen, dan heb je in ieder geval een echt breed inzetbare TG/SA .. waar je nooit geen spijt van zult krijgen.

En hoe doet je kennis dat nu? Met de natte vinger?
Wie vandaag nog probeert een secvice op te starten om analoge brol te repareren is goed gek. (of heeft een gat in de markt gevonden, maar ik gok op het eerste.)

Een beetje spectrum-analyser kost rap het tienvoudige van de bedragen die ik hier heb zien passeren.
Vergeet niet dat we aan het eind van de krijtperiode van anloge dinosaurussen gekomen zijn. Dat soort zender-ontvangers zal razendsnel van de markt verdwijnen inzoverre dat al niet is.
Zo'n aankoop moet je 5 jaren kunnen gebruiken om de kostprijs te recupereren.

Ik ben verder volledig met FE eens.

Ik kan er nog aan toevoegen dat de meeste toepassingen vandaag maar beginnen aan 1GHz ipv eindigen.
Vergeet ook niet, dat één van de belangrijkste metingen de vervorming of anders gezegd de harmonischen is.
Wil je een UHF portofoontje meten, dan kan je met dit prul slechts de tweede harmonische meten, terwijl het vooral de oneven harmonischen zijn die voor problemen zorgen. Dus als je de 3e tem de 7e niet kunt meten stelt je meting niet veel voor.
Dat betekent dat je al snel tot 3 GHz moet kunnen meten.
Wat ook erg belangrijk is, is de resolutiebandbreedte.
De meeste moderne zenders zijn breedband, zodat je met een RB van 300 kHz schromelijk verkeerd meet.
Verder kunnen de meste SA's maar maximim maximorum 20 dBm aan de input verdragen, waardoor je meestal nog dure externe verzwakkers nodig hebt.

Met die goedkope SA hou je dan meestal te weinig dynamiek over, om bijvoorbeeld het nevenkanaalvermogen te meten enz....

Het heeft ook geen zin om de interne attenuator op minimum te zetten, want dan overschrijd je het 3th order interception point en creeer je zelf harmonischen.

Men wordt het niet graag gehoord, maar lang niet iedere technieker die over een SA beschikt kan er ook correct mee werken, al lijkt de bediening simpel. Net zoals niet elke bezitter van een fototoestel een fotograaf is. :-)

Het is ook heel raar, nu het analoge tijdperk praktisch voorbij is, worden analoge SA's betaalbaar, maar je kunt er nog weing mee.

Een beetje spectrum-analyser kost rap het tienvoudige van de bedragen die ik hier heb zien passeren.

Je hebt hierin echt gelijk, dat zal ik niet willen ontkennen.
Wil je echt iets goeds hebben kost dit inderdaad een kleine Mercedes.
En ik ken er niet zoveel personen die thuis voor de hobby een R&S van een grove E 65000,- hebben staan die van een kleine hertz tot in de vele Gigahertzen gaat + alle bedenkbare opties en tools.

De vraag was natuurlijk ook, wat is een redelijke 'hobby' SA voor een nette prijs.

Dus wat zou jij aan schaffen GD voor een betaalbare prijs?

Men wordt het niet graag gehoord, maar lang niet iedere technieker die over een SA beschikt kan er ook correct mee werken, al lijkt de bediening simpel.

Daar gaan inderdaad wel wat uurtje studie in zitten, waarbij vooral voorkennis van gedragingen van signalen een must zal blijken.

Ik heb zelf ook de Atten At6011 bekeken en ook andere modellen.
Ik heb ook contact gehad met Atten in China rechtreeks.
Als instap-model lijkt me deze bijzoder geschikt, voor een betaalbare prijs. Atten is een producent die ook modellen heeft gemaakt voor HP en HAMEG !! HP heeft modellen gehad die van Atten kwamen en waar enkel en alleen het HP logo op werd gezet. HAMEG had toen ook hetzelfde model. Dus om te spreken over kwaliteitsverschillen..

Zakelijk gaan wij waarschijnlijk ook een Atten gebruiken, en waarschijnlijk ook de AT6011+. Probleem kan wel de ondersteuning c.q. garantie zijn, daar het van ver komt... Maar voor een vergelijkbare HP/HAMEG betaal je dan ook heel wat meer. Simpelweg: voor een HP of HAMEG prijs kan ik bijna 2 Attens kopen.
Er worden af en toe ook nieuwe Attens in Nederland aangeboden via sites als marktplaats. Er is ook ergens een dealer in Italie, maar dan betaal je ook weer veel meer, en ondersteuning/garantie is ook weer een probleem.

Mochten we de Atten zakelijk gaan gebruiken, wil ik wel een reviewtje hierover schijven. Maar dat kan nog enkele maanden duren.

Aanvulling: ik ben het uieraard wel eens met de opmerkingen dat je moet kijken naar je toepassing en eisen die je aan de meetresultaten stelt nu en enkele jaren vooruit.

Atten heeft trouwens ook een digitale die tot 3 GHz gaat, kost dan wel ca. 3500-4000,00 euro.

Trouwens betreffende digitale uitvoeringen:
Ik heb liever een betaalbare analoge dan een betaalbare digitale. Die laatste zijn vaak veel te traag om snelle signalen goed te analyseren. Dit hebben we al eens getest, ook met een draagbare Rode. Dat was toen (2008) een erg traag geval. De sweep was veel te traag, door een trage analoog/digitaal conversie.

Voor zover ik weet heeft Atten wel een Hameg SA kloon gemaakt maar niet vooor Hameg geproduceerd. En wat HP betreft weet ik helemaal niet of Atten ooit iets voor HP gemaakt heeft.
Rigol en Agilent is een ander verhaal. De nieuwe Rigol DSA1030 SA lijkt trouwens ook niet op een Agilent SA.

Tegenwoordig sweepen de digitale SA snel genoeg. Sweepsnelheid wordt beinvloed door de RBW filterkeuze.

Op 8 januari 2010 17:00:34 schreef DDSFM:
[...]Daar gaan inderdaad wel wat uurtje studie in zitten, waarbij vooral voorkennis van gedragingen van signalen een must zal blijken.

Ik denk vooral de manier van visualiseren van de rf signalen op het scherm.
Resolutie bandbreedte, video bandbreedte, scan speed, averaging, peak hold, dynamisch bereik, om maar wat termen te gebruiken.

Het gebruik van externe of interne verzwakkers, versterkers, filters.

Wat gebruik je onder welke omstandigheden, enz. Ga je het ding mobiel gebruiken? Ik heb een jaar lang met een HP8594B gesjouwd, ook trappen van 40 meter hoge watertorens op en af, en daar werd ik niet zo vrolijk van. (arbo? wat is dat?)

Dat zo'n fabrikant dingen voor HP en R&S heeft gemaakt wil niet altijd zeggen dat de kwaliteit dan gelijk is. Dat kunnen binnen het zelfde kabinet (uit kosten oogpunt aantrekkelijk) kan er een heel ander binnenwerk in zitten. Dat zie je bij meer electronica. Wij hadden koelbox voedingen van coleman maar een andere leverancier bood de zelfde, uit de zelfde fabriek, aan voor bijna de helft. Zelfde kast, nummering alles, uiterlijk geen verschil. Wij nemen er wat op in het assortiment. Er kwamen echter klachten op. Dus ik maak er een open. Is een kwart van de printplaat onbestukt en waren ook andere componenten anders gedimensioneerd.(die print was overigens verder gelijk dus idd de zelfde fabriek)

Daarnaast moet je je afvragen waarom HP en R&S daar weg zijn gegaan.

Maar het kan meevallen, ik ben tot nu toe best blij met mijn Rigol scoop en dat hij het waarschijnlijk geen 40 tot 50 jaar vol houdt zoals mijn HP's en Teks zie ik voor dat geld dan wel weer.

Ik heb gisteren mijn HP VNA uit 1968 gecalibreerd en alles zat nog ruim binnen de specificaties. Het zelfde met mijn HP SA uit de jaren 70. Die stond er echter 0,3dB naast, schande ;-) Ze maakte mooi spul toen. Mijn Tek uit 1968 heeft nu echter een probleempje, een van de 80 buizen is blijkbaar niet zo vers meer.

Maar ik heb een digitale scoop en analoge scopen. Ze hebben beide voordelen. Als ik er een moest kiezen dan analoog in mijn geval (HF)
Maar ik heb ook een digitale en analoge VNA. In dat geval, doe mij de digitale maar. Veel handiger. Ik denk dat ik qua SA ook liever digitaal zou hebben.

Maar het ligt er inderdaad aan wat je er mee wil. (er staat een 10MHz tot 18GHz HP voor ergens in de 500 euro op het zendamateurdeel van tweedehands.nl Het is dat het te ver weg is en ik al ruimte gebrek heb maar anders ...