Hallo mensen,

zit hier al een tijdje over na te denken om er duidelijkheid over te krijgen. Dit omdat veel mensen verschillende dingen beweren/zeggen.

Stel dat men een 3 fasen net heeft, en op dit net staat een spanning van 230V tussen fase-nul.
Dan staat er 400V tussen de fases onderling (230xwortel3), ook na te meten met de duspol.

Is dit net dan een 3x230V (3x tussen fase-nul 230V) of een 3x400V (3x tussen fase-fase 400V) net?

Hoe moet ik dat zien? Help me uit deze onduidelijkheid a.u.b.

Dat is een drie fase net 400VAC, of te wel krachtstroom.

Sorry, ik stelde de vraag niet helemaal goed.

Dit is dan inderdaad een 3 fasen net, 400VAC, krachtstroom. Maar waarom wordt dit een 400VAC net genoemd?
Er staat toch 3x 230VAC tussen de fase-nul?

Ik bedoel meer of dit dan een 3x400V net wordt genoemd omdat er tussen de fasen 400VAC staat.
Of dat dit gewoon een 3x 230V net wordt genoemd, dit omdat er tussen fase-nul 230VAC staat.

Je hebt tussen elke fase en nul 230 v staan, tussen de fasen onderling 400v. Heb je tussen de fasen onderling 230 v dan zal als er een nul aanwezig is (het sterpunt) tussen fase en nul ca 127 volt staan, het is natuurlijk ook mogelijk dat bij 3 x 230v net één der fasen met de aarde verbonden is , maar het is niet gebruikelijk, ook 3 x230v net is niet erg gebruikelijk meer, komt blijkens reacties in andere topics nog wel voor m.n. in België.

Volgens mij kan ik uit bovenstaande het volgende afleiden:

Als men een voedend net heeft van 230VAC, 3 fasen, dan noemt men dat 3x 400V omdat er tussen de fasen onderling 400VAC staat.

Dan zou het ook, als men een voedend net heeft van 400VAC, 3 fasen, zo zijn dat dat dan 3x690V genoemd wordt.

Heb ik dit juist begrepen?

Dan zou het ook, als men een voedend net heeft van 400VAC

Als je dan bedoelt 400V tussen fase en nul. Dit net noem je dan een 690V net. De afspraak is dat je de spanning tussen de fasen onderling noemt.

Een 10kV net heeft dan ook ca 6000V tussen fase en nul

Heeft een 10kV net een nul dan?

Geen idee om eerlijk te zijn. Ik las ooit eens het type plaatje van een zware olie gekoelde motor waarop vermeld stond dat zijn werkspanning 6kV bedroeg. Ik nam toen aan die dan ook van het 10kV net af kwam.

Maar verder dan het type plaatje weet ik daar niet veel vanaf. Ik daar op die locatie motoren gezien met 400V, 690V, 6000V en 10kV.

Dacht dat een 10KV net alleen 3Fase plus aarde was.

bij een 10kv net (of 15, of eender andere hoogspanningis ) wordt het nulpunt van de hoogspanning altijd in de hoofdpost geaard...als men diet niet zou doen kan men nooit fouten kunnen ontdekken in de hs kabels....
in veel gevallen worden er zelfs nog 'nulpunt-transformantoren' of 'aardingstransformatoren' op verplaatsing bijgeplaatst

Maar op de motor stond 6kV kan dat? of heb toch ergens overheen gelezen ik ben nu even nieuwsgierig.

6kV in driehoek 10kV in ster ?

En 6kV netten bestaan ook iirc

Middenspanningstrafo's dus de 10 kV zijn meestal in een Z uitvoering gemaakt,
En volgens mij kan dat alleen in driehoek, maar daweekniezeker.
Een Nul gebruikt men daar dus niet. Aarding is alleen vanwege veiligheid.

Maar om op de vraag van de TS terug te komen.
Heb je 230 Volt tussen fase en nul, en 400 Volt tussen de fasen, dan heb je een net 3 x 230/400Volt, dat is de enige echte benaming.
Heb je geen nul, dan is het een 3x400 Volt net.
Het wordt ook krachtstroom en draaistroom genoemd, maar dat heeft niets met de spanning te maken.

het gaat om de spanning tussen de fasen , dus 400volt is tussen de fasen en 230v is ook tussen de fasen gemeten met 3x ervoor met 1x ervoor is het andere koek natuurlijk .

overigens zit een 10kv trafo op 3x 10kv zonder nul , ik heb dit meerdere malen gezien met vervangen van een trafo zetten ze een 25mm2 met klemmen over de 10kv fasen voor veiligheid tijdens werken .

@toeternietoe : idd de notmale middenspanningstrafo's zijn (volgens norm) primail altijd in driehoek geplaatst, en secundair in ster,
doch hier zijn massa's varianten op, ... een z wikkeling kan zowel in driehoek als in ster staan,

de transformatoren die de 10 of 15 kv maken (komende van +70kv) staan secundair in ster

Als we het hebben over een 230/400 aansluiting, dan zit daar altijd een nul bij. Dit zijn de meest gangbare en die 690 volt aansluitingen vinden we alleen in de industrie. Gangbaar is dus de term 230-400. Bij een 10 Kv aansluiting zit geen nul, maar wel zijn tussen de div. stations de sterpunten van de trafo's doorverbonden, dit is om fasecorrectie te kunnen toepassen, zijn dus niet geaard. De sterpunten aan de secundaire kant zijn wel met aarde verbonden en die zorgen dus voor de nulleider.

Groetjes Hans.

Ik heb in Duitsland een klant , een zandwinning. Daar gaat een 10KV zo de plas op naar de zandzuiger, de kabel is beveiligd met een aardlekschakelaar, hier zal dus wel ergens een sterpunt aan aarde liggen. Het lijkt me altijd wel logisch, anders zou de spanning t.o.v. aarde wel eens een extreme hoge waarde kunnen aannemen.

10 Kv over 3 fasen daar heb je geen nul bij nodig. De spanning ten opzichte van aarde is daarbij niet van belang, gelijke belasting van de fasen echter wel. Daar heb je dus een zwevend sterpunt voor nodig om correcties te kunnen doen. Dat gebeurt alleen aan de primaire kant van de trafo. Hoe dit allemaal precies ging weet ik niet meer, het is zo ongeveer 50 jaar geleden dat ik er mee te maken heb gehad. Wat ik nog wel weet is, dat wanneer er een aardlek ontstond aan de primaire kant op het sterpunt het onderstation de lucht in ging.

Groetjes Hans.

Energiebedrijven doen er veel aan om de levering te handhaven. Bij een geaard MS of HS net wordt bij een aardfout min of meer direct het foute deel afgeschakeld. Bij een zwevend net, dus geen geaard sterpunt, blijven de klanten spanning houden.Soms gaat een aardfout vrij snel over in een volledige sluiting, het netdeel gaat dan alsnog af.
Een zwevend net heeft dus een voordeeltje, nadeel is dat alle netcomponenten, vooral schakelmateriaal en meetspanningstrafo's zwaar belast worden tot het moment dat de aardfout gelokaliseerd is.
Als je pech hebt ploft de boel of breekt er brand uit, is de laatste jaren zo hier en daar gebeurd.
Ook om die reden is er de laatste jaren een trend naar geaarde netten, maar ook dat kan je niet zo maar doen.
Vooral in oudere trafohuisjes ( cabines ) moeten daartoe aardingen aangepast worden.
Dat distr.trafo's driehoek/ster geschakeld worden volgt hieruit : als je een stergeschakelde primaire kant zou hebben, heb je een probleem bij een sec. eenfase belasting. Wikkelingen moeten in balans zijn, als je geen nulleider hebt aan de primaire zijde, is er geen balans, de stroom zou dan door een andere wikkeling moeten lopen.

Bedankt mensen! Het verschijnsel is me nu helemaal duidelijk.
Als ik op m'n werk dus 3fasen plus aarde heb, en tussen fase-aarde staat 230VAC, dan is dit een 3x400V net omdat er geen nul wordt toegepast.