Wie kan me wat uitsluitsel geven over de volgende vragen?
Ik wil een autoradio gebruiken om in huis op meerdere plekken muziek te luisteren. De reden is dat ik de autoradio in de muur wil in bouwen, dus een mooi displaytje heb, de voorkant komt dan uit in de keuken en de achterkant in de meterkast, waaruit alle leidingen vertrekken. Het hoeft niet knoerhard te gaan, want dat doe ik wel met een normale versterker, die staat in de woonkamer. Het is dus maar voor achtergrond geluid.
1) Autoradio's zijn toch meestal op 4 Ohm afgesteld en dan meestal 4 maal 50 Watt. Kan ik hier 4 boxen van max. belasting 60 Watt en impedantie van 8 Ohm aan hangen? Of wat kan ik het beste doen als ik in 4 kamers geluid wil hebben? Welke boxen zijn het beste geschikt?
2) Als ik de vier kanalen van de autoradio naar 4 verschillende kamers breng, heb ik daar dan redelijk geluid, of is dat 'de helft van stereo'? Kan dit op een betere manier?
3) Waar moet ik op letten bij de keuze van de autoradio, heb je nog een tip?
Bedankt alvast.
1) De boxen kun je er probleemloos aanhangen, alleen zul je de autoradio niet optimaal kunnen gebruiken wat betreft overgebracht vermogen. Maar je gaf zelf al aan dat het alleen voor achtergrondmuziek is, dus dan is dat geen probleem.
2) Dan krijg je de helft van stereo, en het verschilt heel erg per muziekstijl en nummer of dat erg is. Soms merk je het niet eens, maar sommige muzikanten maken erg veel gebruik van stereo geluid (Zoek maar eens op Break on Through van The Doors). Als dat het geval is dan is het heel vervelend als je maar de helft hebt.
3) Sorry, geen ervaring.
benleentje
Golden Member
De radio heeft 4 speaker uitgangen.
Voorkant L en R
Achterkant L en R
Als je dezelfde speakers neemt van 8W kan je op kanaal Voorkant-L 2 speakers aansluiten en dus ook op voorkant-R kan je speakers aansluiten.Je komt zo op totaal 8 speakers uit.
Het vermogen van de speakers maakt hiervoor niet zoveel uit.
De nadelen zijn
De muziek in de verschillende ruimten is enkel per 2 ruimtes in volume instelbaar.
Zware belasting voor de eindtrappen wat in principe goed moet gaan als het volume laag houd en vooral de bass-tonen wat minder hard zet. De bass tonen zijn de grootste belasting voor de eindtrappen.
Het idee is erg leuk. Ik wou dat eerst ook in mijn huis zodat ik eventueel in elke ruimte andere muziek zou kunnen hebben. Maar mijn vriendin vond het maar niks. Het was eigenlijk voor haar dat ze in de keuken haar eigen muziek kon draaien.
Kevinoud
Een zak tuinaarde opescheuren
Op 12 januari 2010 01:02:41 schreef benleentje:
je dezelfde speakers neemt van 8 ΩWkan je op kanaal Voorkant-L 2 speakers aansluiten en dus ook op voorkant-R kan je speakers aansluiten.Je komt zo op totaal 8 speakers uit.
In het hele huis tegelijk muziek, je gaat ervan uit dat overal mensen tegelijk (kunnen) zijn. Ik kan geen goede reden bedenken waarom iedereen naar dezelfde zender moet luisteren en waarom in het hele huis de achtergrondmuziek uitgaat omdat jij zonodig een serieus gesprek moet voeren op je mobiele telefoon.
Dat er zulke systemen zijn, is omdat het soms nodig is om mensen op te roepen op dat systeem (mevrouw Klap, assistentie kassa 2) of om algemene oproepen te doen (bezoekers van de bijenkorf: vandaag in ons restaurant ..)
Als je niet van plan was om thuis je warenhuis-fantasie uit te leven dan kun je beter een paar separate radio's in huis halen.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Als hij dat toch wil, dan is er toch niks mis mee? Misschien staat hij 's ochtend op, loopt naar de keuken om de koffie aan te zetten, terug naar de badkamer om te douchen, slaapkamer in en aankleden, terug naar beneden voor het ontbijt, etc.
Zit jij met een paar seperate radio's die allemaal aan en weer uit moeten als je de ruimte verlaat.
Ik heb dat ook gedaan ,in de badkamer.Luidsprekers ingebouwd in het plafond (van die witte,waterproof in een Yachtshop).Werkt eigenlijk prima.De redenen dat ik hiervoor gekozen heb waren inderdaad gelijkaardig:Inbouwbaar,verlicht display,bestand tegen vocht (in beperkte mate dan) etc.
Een ding heb ik echter over het hoofd gezien:zeer zacht spelen gaat slecht.De radio die ik gekocht heb geeft vrij veel ruis,het zit in het versterker gedeelte,want ik heb ook ruis op CD.Zie ook erop toe dat de volume regeling voldoende resolutie heeft in het zeer lage bereik!.Er zijn natuurlijk ook goede radio's ,alle waar is naar z'n geld.Over de voeding zijn ook voldoende topics te vinden alhier op het forum.momenteel gaat het zeer goed met een 12V/5A voeding van een LCD monitor (zuinig in standby).
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Neem een radio van een beetje merk zoals Kenwood, Alpine, Pioneer, Clarion dan ben je verzekert van goede ontvangst en een goed cd-loopwerk en/of USB ingang. Uitgangsvermogen en belastbaarheid zijn geen probleem zelfs niet met 4 ohm luidsprekers. In de auto gaat dat ook goed, dus waarom thuis niet.
Voeding 13,8V 5A of meer is voldoende.
Rob.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik heb dit ook bij een kennis ingebouwd in de keuken en daar zit al 5 jaar een oude philips autoradio 16 uur per dag te spelen en nog werkt hij prima incl de lampjes .
de voeding komt van een pcvoeding en ontvangst is uit de ether , hij kan wel op cai maar dan moet er een 6db verzwakker tussen anders gaat de tuner soms niet aan ( ligt aan gevoeligheid van tuner ) .
je kunt ook de radio op middenvolume zetten en per ruimte een draadgewonden potmeter in de luidsprekerkabel zetten , zo kun je ze toch per kamer regelen , en als je 8ohm speakers gebruikt kunnen er 8 speakers op , 2 per uitgang dan is het samen ook 4 ohm .op deze manier kun je sávonds de radio uitzetten en overdag toch per ruimte het volume regelen .
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Beste Ruud40, je kunt ook een 100V-Centrale Radio systeem in je huis aanleggen. Op de uitgang van je autoradio sluit je een trafo aan die het uitgangssignaal naar 100V lijnspanning transformeert. In elke kamer bouw je een volumeregelkastje voor 100V-systemen met daarop je luidspreker met ingebouwde aanpastrafo.
Dus eigenlijk heb je dan een 100V centrale bedrijfsradio in huis.