Technojunk
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Op vervolg van dit topic.
Hier mijn Elektuur 1982 voeding getest met 10% / 90% van 5A.
Kabels doen toch wel wat met de meetresultaten, als ik niet op de voeding meet, maar 30cm verderop krijg ik dit:
Kevinoud
Een zak tuinaarde opescheuren
Netjes hoor Technojunk
Leuk speelgoed als ik weer thuis ben moet ik ook maar eens een labvoeding (af)maken, ligt hier nog steeds een 2x12 2x 9,5A ringkern.
Wat hoop je hiermee te laten zien / testen ? De impedantie van de kabels ? 
Het interessante deel zijn imo in- en uitslingerverschijnselen op de blokken. Dat laat zien of de regeling goed werkt.
TJ,
Heb je het schema van Pros gebruikt voor je load en op de ingang een blokgold van 1Khz gezet?
Meetpunt A de spanning en B de stroom. Waar dienen de schakelaars voor?
Technojunk
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
@Aart:
Ik weet niet of het goed te zien is, maar als je goed kijkt kun je de overshoot piekjes zien.
@flash2b:
Klopt.
Meetpunt is rechtstreeks op de voeding, deze stel je in op DC, en zeg 50mV, zo meet je de rimpel van je voeding.
Meetpunt B kun je de stroom mee meten, ook zul je hier een modulatie-signaal aantreffen, om meetpunt A mee te vergelijken.
Met P1 kan je, als S1 gesloten is, een vaste stroom instellen.
Als je een sinus (of een andere golfvorm) op de modulatie-ingang plaatst, volgt de stroom de aangelegde golfvorm.
Bij een golfvorm die bv. varieert tussen +1V en +4V mag S1 open, en mag S2 gesloten worden.
Varieert de golfvorm tussen bv. -2V en +2V, dan moet S2 open en
S1 dicht.
Je hebt meer resolutie op die scope ... uitrekken die hap.
Een of twee periodes horizontaal is genoeg, verticaal je signaal zo groot maken dat het hele ding nog op je scope past.
En je camera focussen en stil houden 
En meet ook eens op 100Hz.
Met langere meet leidingen lijkt de boel te oscilleren, vreemd ... eens kijken hoe het hier uitziet als ik aan de last kant ga meten.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
@TJ: zo te zien, gedraagt die voeding zich behoorlijk, afgezien van de scherpe pieken bij het wisselen van de belasting. Maar je tweede meting toont al aan, dat een stukje bedrading rare effecten kan opleveren.
Naast de bedrading kan ook de probe je een vertekend beeld voorschotelen. Dat zie je vaak, als je op de uitgang van een blokgolf-oscillator meet - als die op 5V werkt, zie je op de scoop soms uithalen tussen -1V en +6V. Vaak is dat louter de probe die "de hik" heeft.
Lees in dit verband deze application note eens door, en dan in het bijzonder Hint 8.
@Sine: eens met je opmerking. Maar ik herinner me, van de laatste maal dat ik met iets dergelijks bezig was, dat m'n analoge scoop (Philips PM 3070) een mooier plaatje toonde dan m'n Rigol. Beiden zijn 100MHz-scope's.
@TJ of @Pros
Hoeveel stroom kan die per TIP142 aan?
Ik neem aan dat je 8 eind trappen gebruikt om de warmte binnen te perken te houden. Moeten de weerstanden in het roze gedeelte dan hetzelfde blijven?
@TJ
Komt jouw input singnaal uit je PIC/AVR controller, of wek je um analoog op? Kon dat in de 'show your projects' niet goed zien.
@pros,
Analoog lijkt beter, omdat het "haar" op signalen daar een stuk minder duidelijk te zien is.
Het zelfde signaal met de zelfde settings op de zelfde scope, alleen in analoog en in digitale mode :
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
@flash2b:
De TIP142 kan meer stroom aan dan beide weerstanden samen. Maar je moet ook rekening houden met de spanning over de tor.
Als je 5W-weerstanden gebruikt, zou ik de spanning daarover beperken tot 2V. Dan verstookt elke weerstand 4W, hetgeen doenbaar is voor korte tijd en bij geforceerde koeling.
Wat de TIP142 betreft: stel dat je die schakeling bouwt met slechts 1 TIP142, en je stelt de stroom in op 4A.
Als de te testen voeding ingesteld staat op een uitgangsspanning van 12V, krijgt die een vermogen van ((12V - 2V) * 4A) = 40W te verwerken. Ook dat lukt zonder probleem met een goede koeling.
Stel je de uitgangsspanning van de voeding in op 50V, dan kom je uit op 192W voor de TIP142. Een schielijk is zijn lot.
Met 2 stuks TIP142 kan het even, als je een heel goede koeling hebt.
Met de 8 stuks die TJ in zijn monsterlijke bak heeft zitten, verstookt elke tor maar 24W bij een gezamelijke stroom van 4A. Geen probleem, dus...
Een TIP142 kan 125W weg stoken bij 25 graden.
Dat is het absolute maximum, als de temperatuur van de transistor-behuizing niet hoger is dan 25ºC. 60W is een realistischer waarde, en dan enkel bij een afdoende koeling.
[Bericht gewijzigd door pros op (11%)]
Technojunk
@Flash2b:
Een TIP142 kan 125W weg stoken bij 25 graden.
Ik heb nu 16, 1R weerstanden, vanwaar steeds 2 parallel.
Het enige waardoor je beperkt zult worden is het vermogen van de emitter weerstanden. fet's?
M'n input signaal komt uit een functiegenerator gebaseerd op een XR2206.
Even dezelfde test herhaald, maar nu met een 10K weerstand tussen de probe en voeding, 50mV AC, 1KHz:
Het verschil met 100Hz is minimaal, alleen de kleine "sweep" tussen de blokspanning in is bijna weg.
@Pros:
Klopt, vandaar ook die 25 graden.