Hey,
Ik wil graag een subwoofer in mijn auto laten plaatsen ( of zelf ) Maar weet alleen niet hoe ik dit zou moeten doen en wat er bij komt kijken kwa handelingen en materiaal. Zou iemand hier mij wat informatie over willen geven?
- Zat te denken aan een subwoofer van +- 1400 W, 350 RMS
350w is wat er ongeveer per speaker wordt gebruikt bij 'n concert, da's heel erg veel.
Materiaal: 18mm of dikker MDF, dempingswol, filter, speaker.
Handelingen: speaker uitzoeken, T/S parameters intikken en kastafmetingen en eventuele afmetingen basreflexpoort intikken in winISD (kijken of de frequentiecurve geen rare hobbels bevat en diep genoeg gaat). Zie ook www.zelfbouwaudio.nl voor instructies voor winISD.
Iedere subwoofer zonder T/S parameters is het geld niet waard.
Hey, Dankje voor je snelle en vooral hulpvolle reactie!
Nog 2 vraagjes: Waar/Hoe kan ik zien of de subwoofer T/S parameters heeft?
En waar kan ik dat materiaal het beste kopen?
De T/S parameters staan normaal aangegeven in de datasheet van de luidspreker. Conrad heeft ze geloof ik standaard in de specificaties staan.
Dempingswol of noppenschuim en MDF hebben ze bij iedere bouwmarkt.
Een filter zit soms ingebouwd in de versterker. Je moet zorgen dat je sub alleen aanvult wat de normale speakers niet weergeven, zodat er geen 'dubbel werk' gedaan wordt wat kan leiden tot vervelend gebonk.
Als je speakers dus tot zo'n 100hz recht zijn, laat je daar de sub geleidelijk stoppen. Dat doe je min of meer op gehoor. Versterkers met ingebouwd subwooferfilter zijn vaak instelbaar.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Heb je al een versterker voor je sub? Anders komt dat er ook bij.
Ik vind ook 1400 watt wel enorm gigantisch veel. Bij een beetje efficiënte speaker zit je dan ruim boven de pijngrens van 120 dB.
Er zijn van de gerenommeerde merken zat bouwvoorstellen te vinden. Ze geven dan een kastvolume en bij basreflex een afstemfrequentie of precieze afmetingen van de reflexpoort. Een gesloten kast klinkt trouwens strakker, maar geeft wat minder sublaag.
Kevinoud
Een zak tuinaarde opescheuren
Als je dat niet weet zou ik een set kopen 
uit een autoradio komt hooguit 50Watt en er zit vrijwel nooit een subwoofer filter in
[Bericht gewijzigd door Kevinoud op (50%)]
Ik heb een autoradio van Sony, waarbij ik in het menu kan selecteren of er een subwoofer aanwezig is of niet. Ook heb ik bekabeling die bedoeld is voor een subwoofer (alleen niet aangesloten)
hardbass
PE2BAS
je kan natuurlijk ook de draden van je woofer in de wcb stoppen,
Dan hoor je een grote woof en dat was het dan.
Inderdaad je kan niet zomaar een woofer op je radio aansluiten.
Ik heb op mijn kamer eentje staan uit een sony set weten te redden van de vuilnis 
Dat was dus enkel de woofer ik heb hem aangesloten op een versterker met een toon regeling waarbij je meerdere schuifjes voor bepaalde freq kan bedienen.
Dat ging aardig maar een set lijkt me makkelijker.
En ik zou er ook maar een flink budget voor neerleggen als je echt iets moois wil.
Je zou je motor kunnen verkopen want die heb je niet meer nodig als je 1400w gaat gebruiken 
Op 21 januari 2010 18:50:16 schreef Fuzzbass:
Een gesloten kast klinkt trouwens strakker, maar geeft wat minder sublaag.
Dit is helemaal afhankelijk van de speakerkeuze. Er zijn speaker voor in een gesloten kast met een zodanig lage res.frequentie dat, na inbouw in een akoestische (dichte) kast, er genoeg sublaag kan worden weergegeven.
Daarentegen, als je een open-air woofer neemt, voor in een hoedenplank of een reflexkast, wil dat niet per se zeggen dat die meer sublaag weergeeft.
Als de afmetingen van de kast goed zijn, i.c.m. de afmeting van de speaker, kan een reflexkast net zo strak klinken als een akoestische, misschien zelfs wel strakker. Ook afhankelijk van de 'tuning' van de reflexpoort.
Ze hebben allebei een totaal ander karakter, afhankelijk van de ruimte waar hij in staat.
Fuzzbass
@knapestaart: ik wou het simpel houden met die opmerking. Ik weet dat je een heel boek kunt schrijven over het onderwerp, maar daar heeft de topicstarter nu even niets aan.
@BlackZStab: Dacht je nou echt dat die Sony radio 1400 watt op een tulpje kon knallen? Een 1400 watt monoblok weegt 20 kilo en kost een mille. Ongeveer dan.
Denk niet aan 1400 Watt maar aan je budget, en koop van dat budget een actieve subwoofer van een degelijk merk. Dat kun je gewoon op je autoradio aansluiten, geen gezeur, altijd goed.
Fuzzbass
Ja, ruim voldoende om je auto met bas te vullen. Maar pak wel een redelijk formaat speaker. 25 cm of zo. Die hebben vaak een wat hoger rendement, zodat je ook af en toe je vrienden kunt imponeren
je hebt dan wat extra reserve.