Hallo ik ben nogal nieuw hier en ben benieuwd wie mij kan en ook wil helpen met mijn vraag.

ik heb een Carlo Gavazzi MI5 stroomtransformator en daar wil ik 0-10 vdc of 4-20mA uit krijgen om te kunnen loggen.
0-10V of 0-20mA komt dan overeen met 0-16A primair.
Onder de 0,5A is het niet erg belangrijk als dat niet te meten is

http://docs-europe.origin.electrocomponents.com/webdocs/001b/0900766b8…

dit is de beschrijving van de MI5

bvd donny

verkeerde manual, dit is de goede:
http://www.carlogavazzisales.com/pdfs/controlprod/MI500q.pdf

Die trafo is geschikt tot 5A, niet tot 16A.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (14%)]

Dank je voor de reactie.
ik heb de MI5 en inderdaad staat er 0,5 tot 5 A maar de regel er onder staat toch max continu 20A en voor 30 sec 40A.
of lees ik dat volkomen fout(is ook goed mogelijk).

Groet Donny

Het staat er wel inderdaad ik vermoed dat er toch iets achter steekt.

Vanaf 0V gaat niet werken omdat de minimaal output die gegeven wordt 0,4Vp bedraagt. Waar die p voor staat snap ik niet maar ik denkt dat het hier ook gewoon om een wisselspanning gaat. Voor een 1 - 10V signaal ga je dan eerst actief gelijkrichten. Dat is gelijkrichten zonder diode verliezen. En daarna met een opamp de boel 2,5x versterken. Dan krijg je een 1 - 10V output.

http://www.physics.udel.edu/~nowak/phys645/More_opamp_circuits.htm

Maar als je stromen tot de max wilt meten dus 40A dan krijg je een 1- 80V signaal als uitgang (Als de opamp dat al aankunnen). Je moet dus wel eerst weten welke range je precies wilt meten.

Ik heb er inmiddels 18 A (frietpan en waterkoker en hotfil)een tijdje door laten gaan tot zekering er uit ging.
en kom dan uit op een spanning van 9,2V AC.
Daarna nog zo'n trafo in serie gezet dus 18,4 V AC.
Toen een diode gepakt en inderdaad 9,2V DC.
Maar ik weet niet of dit heel blijft.
Wat ik ermee wil bereiken is dat ik in mijn meter kast groep voor groep kan loggen wie en wanneer er veel gebruikt ivm mijn verdubbeling van kwh in 11 maanden.
Dus meer als 16 A zal er niet door gaan ivm de zekering.
Wat is actief gelijkrichten?
En 0 V is hier in huis niet van toepassing ik wil het vanaf zo'n 200 Watt meten.

Vast bedankt
Groet Donny

Daarvan heb ik boven een schema gelinked.

Normaal als je gelijkricht gaat er door de diode altijd een spanning vanaf en signalen kleiner dan 0,6V voor een normale diode komen er niet eens doorheen. Als je dus 0,8V wilt gelijkrichten hou je er maar 0,2V van over. En bij groter wordende stromen wordt die spanning ook nog eens iets hoger Waardeloos voor jouw toepassing.

Maar het kan ook anders welke logger denk je nu te gaan gebruiken?
Wil je een schakeling zoals ik mijn link zelf gaan bouwen?

Een alternatief maar wel iets duurder. Koop een eenvoudige Multimeter met RS232 aansluiting. Daarbij zit dan software om de meter op de PC aan te sluiten en zit meestal ook een logger functie bij. In een multimeter zit al een actieve gelijkrichter en je hebt gelijk een data logger.

Daarnaast heb je nog wel een schakeling nodig die bv om de 10Sec van de te meten groep omschakelt. Je meet dan dus om de 10S aan een groep. Heb je 6 groepen dan duurt het 1 minuut voordat je daar weer aan groep 1 kan meten. Meerdere multimeters aan de PC hangen gaat niet werken de RS232 poorten zijn meestal gelimiteed tot 2 eenheden.

Loggen is geen probleem maar het 10V wel.
ik ga dat signaal op en analogen ingang van een regelaar zetten en die maakt alles visueel (moet het nog wel schrijven maar dat is mijn minste zorg).
De ingang kan 0-10V of 2-20mA hebben en die kan ik dan omschalen.
en vanaf 0,2V kan ik al een grafiek er uithalen.
mijn multi meter kan ook wel min max maar niet loggen dat is jammer.
maar het is ook gewoon leuk om te maken;)
Envooral ter indicatie om uit te vinden wie mijn portemonee plundert.

Dan moet je deze link volgen en bouwen.

http://www.physics.udel.edu/~nowak/phys645/More_opamp_circuits.htm

Als eerste staat het complete schema gegeven en verder wordt het allemaal uitgelegd. Uit deze schakeling komt dan een spanning van 0,4 tot 4V voor stroom van 0,5 tot 5A. 20A zal dan waarschijnlijk 16V opleveren maar dat kan door een opamp niet meer worden verwerkt. De wordt gevoed met +15V en - 15V. en daarom kunnen signalen groter dan 15V en kleiner dan -15 niet meer worden verwerkt.

Als dat wel moet kunnen moet je voor de actieve gelijkrichter een spanningsdeler met weerstanden plaatsen die het ingangsignaal 0,8x versterkt (verzwakken eigenlijk).

Maar daarvoor is het wel handig welke maximale stromen je verwacht. Voor groepen met grotere verbruikers en zwaarder dan 16A afgezekerd zou ik toch een andere stroomtrafo kiezen.

Ik zal eerst de boel eens moeten vertalen haha.
maar ik verwacht zeker niet 1 groep die meer da 12 A doet in piek.
Wasmachine en droger zijn hier de grootste verbuiker in theorie.
Maar wie weet.
ik heb 12 groepen en zal ze 1 voor 1 apart meten ,als de schakeling niet te duur is en te moeilijk om te maken zal ik er wel 2 of 3 maken.
Zodat ik het op meerdere groepen kan testen en loggen.

Deze schakeling is niet zo duur
1 dubbele opamp
2 diodes
4 weerstanden
1 condensator

denk ca 3,-

Enkel de voeding is vervelend omdat je daar +15 en -15V voor nodig hebt. Maar valt ook wel weer mee zie hier.

http://www.circuitsonline.net/schakelingen/70/voedingen/symmetrische-m…

Het ziet er dan wat duurder uit als dat het is.
ik heb het net vertaald dus kan ik morgen wat gaan lezen.

[Bericht gewijzigd door Donny-t op (27%)]

Is er ook een andere mogelijkheid om dit te maken.
ik bedoel dat het niet deze stroom trafo moet zijn het mag ook iets anders zijn.
als er maar het liefst 4-20 mA uitkomt.

ik heb thuis ook stroomtrafos in mn zekeringskast zitten,
wel een ander type dan van u maar de werking blijft hetzelfde.
Ik heb ze aangesloten met een R van 10 Ohm en 1 Watt,
dan naar een actieve gelijkrichter en dan uitlezen/loggen met µC.

Heb je daar ook een simpel schema van want ergens doe ik het niet goed.
ik ben nu zover dat er 0-10V uitkomt maar zodra ik hem op een regelaar aansluit word de spannig hoger bv 2,4V niet op de regelaar,word 8,8 V als hij er wel op aan zit gesloten,