Ik ben een echte electro beginner, dit is het eerste project wat ik wil gaan maken:

Ik wil graag 4 VU meters gaan aansluiten op de audio van mijn MAC Pro. Daarvoor kan ik de mini-jack uitgang gebruiken ( mijn boxen zitten op optisch uit ). Ik wil 2 voor links en 2 voor rechts gaan maken.

Ik ben daarvoor de volgende schakeling tegengekomen:

http://www.circuitsonline.net/schakelingen/49/audio/vu-meter.html

nu heb ik daar wat vragen over:

1. deze schakeling is voor line-out, is het een probleem als ik hem op de audio uit ga aansluiten. Ik kan wel het volume aanpassen ( dat heeft gaan invloed op optisch uit )

2. Kan ik 2 VU meters aansluiten op 1 circuit? Dus links 1 cricuit en rechts 1 circuit

3. En dan de domste waarschijnlijk: Hoe kan dit het beste aanpakken qua bouwen? Het zou op een soort printplaat moeten denk ik? Zijn daar speciale universele voor? Of moet ik het anders doen?

Bedankt alvast!

Als het alleen voor de lol is is die schakeling prima, maar probeer er niet serieus mee te meten. Bouw het netjes op op gaatjesprint, als het de eerste keer is maak dan eerst een schets van hoe je het wilt doen op 5mm ruitespapier.

Ik gebruik zelf spectre voor dat soort audiometingen. Kan vanalles en werkt goed.

Het is echt voor de lol, dus nauwkeurig hoeft het niet te zijn. In de buurt is goed genoeg hoor.

Kan ik wel 2 VU meters op 1 circuit gebruiken? En is het een probleem dat het geen line-out is? Dat is veel harder dan gewone audio uit toch?

wat jij wil is dus voor elke led in het schema, 2 leds parallel aansluiten. Denk niet dat dat gaat werken. De ene led zal alle stroom wegtrekken waardoor de andere niet of nauwlijks oplicht. je moet kijken hoeveel stroom de lm3914 maximaal kan leveren op zijn uitgangen en vervolgens een voorschakelweerstand voor elke led plakken. ik denk dat je het beste gewoon een transistor kan pakken. kan je er heel veel leds op aansluiten.