goedenavond allemaal,
ik ben met een modelbouw servo een as aan het verschuiven die in 90 % van de gevallen probleemloos schuift maar af en toe blijft hangen.
de normale stroom opname bij 6V is ca. 1A maar bij blokade kan die oplopen richting 3,5A.
nu wil ik dus gaan detecteren wanneer ik boven de 1A kom, en het liefst instelbaar tussen de ca. 0,8 & 1,5A.
hiervoor ga ik in serie een 0,5 ohm (5W) weerstand opnemen en meet vervolgens de spannings val over deze weerstand, en aan de hand daarvan ga ik schakelen met een opamp die op zijn beurt een printrelais schakelt zodat ik een potentiaal vrij contact heb.
vraag:
hoe maak ik zo'n opamp schakeling ?
analoog is niet mijn sterkste punt.
alvast vriendelijk bedankt voor de reactie's
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Een comparator (LM311 of zo) met een potmeter als spanningsdeler aan de andere ingang, meer hoeft het niet te zijn. Als je er direct het relais mee gaat schakelen, zou ik er wel een flipflop of zo achter zetten, anders gaat het ding enorm staan klapperen.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Je zou ook tussen de comparator en de spoel van het relais (met NC-contact) een thyristor kunnen plaatsen. Eens die getriggerd is, blijft hij geleiden tot je de stroom onderbreekt. Een R/C-filtertje aan de gate zou niet misstaan; zo krijgen stoorpulsen en inschakelstromen geen vat op de thyristor.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ja, dat is natuurlijk wel een lekker simpele oplossing. Je zou rond de comparator ook een hysterese netwerkje kunnen maken, zodanig dat deze, eens getriggerd, niet meer om kan, zonder de feedback te onderbreken of op een strategische plek een spanning te injecteren.
dank voor de reacties,
ik ga inderdaad een LM 311 gebruiken, maar niet met een relais erachter maar een input van een AVR (zit al in mijn toepassing)in de software kan ik dan het "klapperen" wegwerken.