Dit is mijn hobby scoop.
Sedert een maand of 2 is er op scherm een dikke lijn te zien welke met de focus knop slechts minimaal bij te regelen valt.
Voor de rest werkt alles naar behoren.
Via google is er over dit type scoop bijna niets te vinden.
Heeft iemand soms een idee waar ik moet beginnen met zoeken?
Andre
Voor schemas en documentatie, kunt U misschien proberen een mail te sturen:
info-tme@iwatsu.co.jp
Sedert een maand of 2 is er op scherm een dikke lijn te zien welke met de focus knop slechts minimaal bij te regelen valt.
Ik heb niet goed begrepen: Is dat een derde lijn (andere 2 lijnen zouden kanalen A en B zijn)? Horizontale lijn? Kunt U deze lijn met vertikale offset verplaatsen? Een foto van het scherm zou van belang zijn, kunt U zulke foto hier plaatsen?
Ik zal een mail sturen naar het opgegeven e-mail adres, waarvoor dank.
Hierbij een 2 tal linken naar de foto's van het scherm.
De probe staat op x1 en is aangesloten op de calibratieuitgang (0.6V 1kHz)
Ingang 1 is gebruikt op de stand 0.1V / div.
http://picasaweb.google.be/deneefandre/Iwatsu#5433336417623257474
http://picasaweb.google.be/deneefandre/Iwatsu#5433336423480419650
Het is dus geen bijkomende lijn, de horizontale lijn is +- 1div. breed.
Groeten
Andre
hoe ziet dat plaatje er uit als je een driehoek of een zaagtand aanbied ?
Ik vermoed dat er iets staat te oscilleren namelijk
Op 1 februari 2010 19:38:44 schreef Sine:
Ik vermoed dat er iets staat te oscilleren namelijk
Ja, dat klopt.
Varieert deze oscillatie met positie van de ingangsverzwakker of niet?
Alle beiden kanalen hebben dezelfde probleem of niet?
De breedte van de lijn verandert niet wanneer de ingangsselector op een andere positie staat.
De lijn van de 3 kanalen zijn even breed, altijd +-1schaalverdeling.
Gelijk welk signaal word aangeboden, het komt correct op het scherm, zij het met een breedte van 1 schaalverdeling
Groeten
Andre
Het is waarschijnlijk de vertikale eindversterker die oscilleert.
Probeert de draden (ingang en uitgang) van deze versterker een beetje bewegen en zie als iets op het scherm verandert. (grotere of kleinere breedte van de lijn)
Ok,
Ik heb ondertussen de mail naar Japan verstuurd met de vraag naar een schema of service manual.
Ik zal morgen in de loop van de dag eens de verticale eindversterker in het toestel te vinden.
Ik kan eventueel meten met een andere scoop, is er wel maar eentje van 10MHz, maar misschien is het wel voldoende.
Dank U
Andre
Deze versterker is gemakkelijk te vinden.
Hij blijft dichtbij de beeldbuis en heeft 2 draden die verbonden zijn met de zijde van die.
De vertragingslijn is ook met deze eindversteker verbonden, wat ook eenvoudig te vinden is.
guidob
Overleden
Bij geen gehoor van Iwatsu nog een keer proberen. Kreeg ook pas na de tweede keer antwoord. Dan wel met de link naar de service manual, hulde! Heb geprobeerd mijn link wat te "vermeubelen" naar jouw type, helaas geen succes. Mijn link werkt nog, is niet iets tijdelijks.
Heb ook nog wat mailaddressen/telefoonnummer van mensen die daar werken (die me hebben geantwoord) op het international department. Misschien helpt het om daar rechtstreeks iets heen te sturen. Mail me maar als het met het algemene adres niet lukt (na een paar keer proberen).