meten niveau mazouttank
ik verwarm met mazout en had graag de stand op enige afstand uitgelezen.
Eerste probleem dat moet opgelost worden is meten wat de stand is van de mazout.
Er is een buisje aan de buitenkant, eventueel valt daar iets mee te doen?
Is het doenbaar (en betaalbaar)om dmv een flowmeter het aantal aangezogen liters te meten?
is er een andere oplossing?
Wat die flowmeter betreft moet je eens kijken bij conrad (bestelnr: 150392 - 89 ) . daarmee moet het volgens mij wel lukken.
Om de hoeveelheid te meten in de tank kan je misschien met een aantal lichtsluisjes werken op het buisje aan de buitenkant.
Ja daar doelde ik ook op, op dat buisje, van daar de kleur van de olie.
Wat misschien ook kan, is de druk meten. Een slangetje onder aan de tank maken, en verbinden met een druk sensor, sensor boven de tank hangen. Je hebt ze met een analoog en met een frequentie uitgang.
kleur is zo tja licht bruin, maar die darm is niet echt 100 % transparant, maar die kan ik wel vernieuwen
Voor de niet belgen ... darm = slang.
daar moet iets met optische detectie aan te doen zijn. of anders een drijver met een magneet in die slang.
Je kan ook een vlotter aan een arm maken in de tank. Vervolgens de arm aan een potmeter bevestigen en de weerstand van de potmeter uitlezen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
op mijn laatste school was dit nog aanwezig en werkte met een oppomp systeem en dan liet een analoge meter de inhoud zien .
dit was gekoppeld via een dunne leiding koper die direct van de tank afkwam . het pompje hoorde bij de meter en zou ook een handfietspomp kunnen zijn .
nou zat dat ding in de kelder op hetzelfde niveau als de tank zelf , ik weet niet of dat van belang is ?
Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Kant en klaar systeem voor deze toepassing kopen:
Ik gebruik die vlotters om het grondwaterniveau te meten, werkt feilloos.
Ik zou dat met een druksensor doen.Als je een buis neemt die bijna tot de bodem van de tank gaat en je hebt bovenin een druksensor,dan kun je daar direkt het niveau aflezen.Er mag natuurlijk geen enkel lek in dit systeempje zitten en je moet een temperatuurcompensatie uitvoeren,maar als die tank in de grond zit is dat niet nodig.
In tegenstelling tot systemen die met vlotters werken gaat dat nooit vast zitten, en flowmeters zijn alleen nuttig als ze nooit,maar dan ook nooit zonder power komen te staan.
Die vlotters die Bert_mc toond zijn hele goede die gebruiken ze ook in vuilwatertanks op schepen, die dingen doen het altijd.
Ideetje...
Even een hele andere benadering, moet je wel zeker naar een uC gaan.
Als je op je mazout ketel kan meten hoelang je druk klep open staat, kan je dat in combinatie met je sproeistuk parameters je verbruik bepalen.
Restvolume = (gevuld volume - verbruik)
Draadgewonden potmeter met vlotter in de tank is toch het eenvoudigste? De potmeter krijgt gratis levenslange smering van die stookolie, onverwoestbaar. En omdat je het van bovenuit kunt inbouwen ook geen lekkages.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (17%)]
Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Op 3 februari 2010 21:02:18 schreef Lambiek:
Die vlotters die Bert_mc toond zijn hele goede die gebruiken ze ook in vuilwatertanks op schepen, die dingen doen het altijd.
Ik gebruik ze om het grondwaterniveau te meten, heeft nog nooit gefaald