Hallo,
Weet niet echt waar ik dit moet plaatsen, excuses moest het verkeerd staan.
Er zijn 2 mogelijkheden om een surround systeem te verkrijgen:
1) Heb hier net nog een set van 4 speakers gevonden en 1 subwoofer. Het blijkt een FSP1600 van cambridge soundworks te zijn. Ik vroeg me af of ik deze speakers ook kon aansluiten op m'n tv? En hoe ik dit zou moeten doen 
2) Dan heb ik hier ook nog 5 boxen (aiwa model no. SX-R275 staat er op 2 van de kleine boxen) van een surround system liggen... maar geen ontvanger (weet niet goed hoe dat noemt), voor deze boxen op aan te sluiten. Deze boxen bestaan uit 2 grote boxen, en 3 kleine boxen. Mijn vraag is nu wat raden jullie aan om aan te kopen zodat ik deze boxen kan gebruiken.
Greetzz
x
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Ik doe het nog op de ouderwetse manier, voor links en rechts normaal aangesloten en achter de minnen van de speakers aan elkaar en de plussen naar links en rechts signaal. Dit werkt trouwens niet bij bridged versterkers.
Klinkt voor mij goed genoeg, als er een vliegtuig van achteren naar voor vliegt klinkt dat ook zo. Een subwoofer of center gebruik ik niet, beste versterker en dito speakers. Eventueel kun je voor beide een stereo naar mono omzetter bouwen met eventueel een subfilter.
Als je "echt" surround wilt heb je een surround decoder nodig. En versterkers etc.
dus gewoon de pluspolen samen, en de minpolen samen ...
Misschien een domme vraag, maar hoe weet ik wat de plus en min pool is ... 
groetjes
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Zonder surround decoder/versterker kun je nooit een surround effect krijgen. Met dat plus/min gegoochel kun je mogelijk wel iets ruimtelijks krijgen, maar geen surround. Het lijkt mij ook sterk dat je iets van voor achter effecten kunt krijgen zoals genoemd met die straaljager. Je hebt gewoon de informatie niet met een gewoone 2 kanaals versterker en dito geluidsbron.
Dus... surround versterker kopen. DVD speler er aan via een digitale link. En daarop je speakers aansluiten.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Het werkt juist wel goed, dit is het principe: http://sound.westhost.com/project18.htm
De fase van de golven tussen links en rechts zijn tegengesteld als er iets achter je zit. Dit resulteert dan in weinig geluid uit de voorspeakers (links en rechts heffen elkaar op) en achter hoor je dan juist wel geluid. Het werkt zelfs behoorlijk al je niet precies in het midden zit. 
Als het geluid voor je zit dan is het vrijwel mono, dan doen de achterspeakers dus ook helemaal niets!
Ik zet meestal wel een weerstand van 16 ohm in serie met de achterspeakers, deze staan dichter op mijn oren dus hoeven ze niet zo hard.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Ik snap dat je met wat truuks wel een soort "surround" effect kunt bereiken, maar het IS geen surround. In een gewoon stereo signaal zit helemaal geen surround info. Maar ja, als TS het wil, mij best.
Vergeet niet dat je ook nog zoiets hebt als dolby surround en dolby pro logic. Door middel van faseverschillen wordt een achterkanaal versleuteld in het stereosignaal.
Het surround effect zal op de stereo-4 methode niet zo extreem zijn (het achtergeluid wordt niet van de voorkanalen afgetrokken) maar het zal er wel zijn.
Met een echte decorder (SQ quadrafonie/matrix/pro-logic) wordt het achterkanaal nog van het voorkanaal af gehaald zodat het effect een stuk beter wordt.
joopv
Golden Member
Iedereen heeft zijn eigen definitie van surround 
Ik heb een tamelijk uitgebreide 5.1 installatie, maar stereo muziek materiaal speel ik het liefste af als 'double stereo' oftewel gewoon L en R op de achterkanalen herhalen.
Het hangt af van de content.... Als dat echt bedoeld is voor een stereo installatie is dat het beste imho, als de source een muziek dvd is (met alleen een 2-kanaals track) of een life tv muziekshow heb je kans dat er dolby pro logic in het stereosignaal gecodeerd is of een ander nep-surround fase-encodering systeem.
( * joopv houdt vooral van echte discrete surround
)
Op 5 februari 2010 22:30:15 schreef Ledlover:
Vergeet niet dat je ook nog zoiets hebt als dolby surround en dolby pro logic. Door middel van faseverschillen wordt een achterkanaal versleuteld in het stereosignaal.
Idem in een 2.0 downmix.
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Dat Plus-Min gegoochel ken ik!!
Ik noemde dat destijds Tri-Kan. (1990 e.v.)
Ik heb dat heel lang gebruikt...
Ik gebruikte twee identieke speakers voor links en rechts, en op alléén de 2 + polen van de versterker hing ik dan de 3e luidspreker met de dubbele impedantie als de twee hoofdluidsprekers.
Deze zette ik dan achter mijn meestgebruikte positie, zodat er een driehoek werd gevormd van de 3 speakers...
Klonk wel leuk, vooral als er faseverschil was tussen links en rechts.
Echo's kwamen daar namelijk mooi mee uit.
Nadeeltje was dat hij bij mono uitzendingen of bij spraak altijd steenvast zijn kop hield... 
Neovo.