electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
Hallo,
Ik heb zoals jullie weten een tube amp gebouwd.
Nu zit daar dus met een stereo 10K potmeter een volumeregeling op.
1 kant van de koolbaan aan de GND, andere kant aan de audio ingang van de amp, en de loper naar de 2 versterker buisjes.
Als ik de ingang aan de GND knoop, krijg ik een vervelende 50Hz brom.
Als ik het volume vol open draai, is de brom weg.
nu kom ik erachter, dat als ik een gloeilamp van 100Watt aansluit op de 12V naar 230V trafo (normaal om de elko te ontladen) gaat de brom grotendeels weg.
Dus als de trafo meer belast wordt, gaat de brom voor een groot deel weg.
Er staan al merdere ontkoppel condensatoren over de voeding, en alles zou zo netjes ontstoord moten zijn.
De brom is zo hard, dat het boven de muziek van de radio uitkomt, en dat maakt het geluid niet mooier.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Groetjes,
Fabian
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Zit de 0V-kant van de gloeidraad ook doorverbonden met de 0V kant van de hoogspanning op je trafo?
Sluit je deze niet aan, kan dat ook voor brom zorgen.
electro_freakz
nope,
Daar heb ik extra mee rekening gehouden.
de gloei zit op een aparte wikkeling, samen met een glijkrichter en een paar elko's.
verder is dat niet met de GND verbonden
Dus de gloeispanning zit nergens aan de gnd van de HV, en dat is niet goed. Je moet een referentie tussen die twee hebben.
Gnd aan gnd op 1 punt, en dan moet het stil worden.
Piet elektro
Dat was juist wat ik bedoelde te zeggen.
Als beide 'systemen', dus je hoogspanning en gloeispanning twee onafhankelijke circuits vormen heb je brom.
Sluit je de 0V punten op elkaar aan is er -zoals Henry- zegt een referentie tussen beide circuits.
In jou situatie, als je de input aan de 'GND' hangt, gaat de boel brommen, puur omdat er geen echte GND is in de schakeling.
Waarom richt je de gloeispanning overigens gelijk?
Dit heeft naar mijn weten niet echt veel meerwaarde, behalve die gelijkrichtbrug en elco's natuurlijk.
Op 4 februari 2010 18:54:20 schreef Piet elektro:
Waarom richt je de gloeispanning overigens gelijk?
Dit heeft naar mijn weten niet echt veel meerwaarde, behalve die gelijkrichtbrug en elco's natuurlijk.
Minder bromproblemen, maar met getwist draad en een potje op de gloeiwikkeling heb je ook bijna geen brom. In sommige amps wordt daarom alleen de gloei van de ingangsbuizen met gelijkspanning gedaan.
JustME125
Correct me if I'm wrong!
Ben er zelf ook mee bezig geweest en we hebben toch besloten om de gloei DC te voeden. Lineair regelaartje ertussen en weg is je rommel.
Het blijkt dat een piek van 10 mV op de gloeispanning al redelijk goed meetbare gevolgen had voor onze pre-amp, dikke elco ertussen en weg was het laatste beetje rimpel op de gloeivoeding.
Je moet ook even opletten waar je return pad van je gloeistroom loopt. Als deze door je ground vlak loopt en dicht bij je ingangssignaal komt zal deze door de zelfinductie van je printplaat lokaal (dus op je ingangssignaal) je referentie (GND) optillen. Als jij nu je ingang aan de opgetilde referentie hangt (je voelt m al aankomen), hangt je ingang dus niet aan 0 maar aan de opgetilde '0'. Als daar nou ook net een beetje 50/60/100 Hz rommel loopt (je gloeistroom ofzo) dan krijg je dus keihard je brom aan je ingang. Dit loopt lekker door je versterker heen en is dus aan je uitgang lekker goed te horen.
Mzzls
electro_freakz
gloei is DC, vanwege de net te weinige spanning voor een fatsoendelijke gloei, DC is dan net genoeg.
gloei ook ff ana de GND geknoopt, geeft een klein verschil, net merkbaar.
ook wat Ctjes over de gloei, geen effect.
Ik ehb een ringkern, om van 230V naar 2x 12 te gaan, 1x 12 voor gloei, en de andere gaat naar een 12 -> 230V trafo voor de anode spanning.
als ik die 230V voor de anode belast met een 100W gloeilamp, gaat de brom bijna helemaal weg.
het is iets heel vreemds, maar hoe meer ik die trafo belast, hoe minder de brom.
Wat is dit?
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Probeer eens een c van +/- 22N 1000v over de 230v?
Of de 2 12v wikkelingen parallel zetten. Kan zijn dat wanneer je de ene wikkeling meer belast dan de andere er een vreemd strooiveld ontstaat.
Of 4 condensatortjes van 22nF over de bruggelijkrichter voor de anodespanning (parallel aan iedere diode een condensator).
Piet elektro
@Henry,
Is mij bekend, maar ik doelde meer het waarom in deze schakeling.
Bij een schakeling met erg hoge versterking kan ik er helemaal in meegaan dat ja alles qua brom weg wilt hebben.
Maar bij de meeste doorsnee (zelfbouw) versterkers worden de gloeidraden altijd met wissel gevoed.
Mijn ervaring heeft geleerd dat het twisten van de aders voor de gloeispanning meer dan voldoende is.
@electro_freakz,
Heb je een foto van de huidige opstelling ter beschikking?
De plaatsing van de trafo's en overige componenten kan soms ook voor een brom zorgen.
Je kan ook eens proberen met een spelende versterker de ringkern trafo op te lichten, en evenzo voor de uitgangstrafo.
Is de brom weg, zit het in de opbouw van je versterker.
Laat maar eens horen
electro_freakz
met de plaatsing van de trafo's is rekening gehouden..
de brom komt pas als de buisjes warm zijn.
bij het inschakelen van de versterker hoor je een hele kleine brom, die is misschien 2%, merk je bijna niets van.
ik kan eventueel wat c'tjes over de diodes zetten.
www.uploadarchief.net/files/download/dscn2233.jpg
Piet elektro
Oke, ik denk dat er toch ergens met die voedingen een rare kronkel zit.
Post voor de volledigheid ook eens een foto van de onderzijde, en het gebruikte schema.
Dat praat 10x makkelijker dan zo een beetje voor de gok mogelijke oplossingen aandragen 
JustME125
Correct me if I'm wrong!
Mocht je interesse hebben in een zeer stille hoogspanningsvoeding (250V DC) dan kan ik je nog wel een schema bezorgen. Gemeten uitgangsruis van de voeding is +/- 20 µV
Mzzls
electro_freakz
@JustME125
kun je het even mailen?
[Bericht gewijzigd door electro_freakz op (11%)]
Piet elektro
Wat gebeurd er als je de ringkern loshaalt van de plaat, en dan de versterker eens aanzet?
En zijn beide kanten van de print aan massa gelegd, dus zowel boven als onderkant?
Ik zie overigens 2 gelijkrichtbruggen, die grote lijkt met voor de gloei, maar die andere?
En hoe heb je nu precies de massa van de gloei aan die van de HS gelegd?
Edit:
Sluit de min-kant van de luidspreker eens aan op de massa, dit kan ook voor brom zorgen als deze los hangt.
[Bericht gewijzigd door Piet elektro op (15%)]
Ik zie dat je willekeurig de punten die GND zijn aan het koper soldeert. Dit levert een grote bende met aardlussen op, waarbij brom ontstaat.
Alle GND punten los maken en een centrale GND-rail maken die maar op één plek aan het koper vast zit. Stuk 2,5mm² is lekker stevig.
De ingangen zijn draadjes die aan de input koppel-C's zitten. Buizen versterkers zijn zeer hoogohmig en daardoor ook zeer gevoelig voor brom. Gebruik eens afgeschermde kabel. Wel eenzijdig de mantel aan de GND. Bij de ingangsbussen bijvoorbeeld, anders heb je daar ook weer een aardlus.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Teken het schema van de gloeispanning eens!
Je hebt de 2 gloei in serie staan neem ik aan?
Hang de schermrooster voeding ook eens aan +B.
Wat doet die kleine elco op de brug van de gloeispanning?
Edit: is de gelijkrichter van de gloei geen brug maar 2 diodes in 1 huis?
[Bericht gewijzigd door Paul Welther op (17%)]
Op 4 februari 2010 19:20:40 schreef JustME125:
Je moet ook even opletten waar je return pad van je gloeistroom loopt. Als deze door je ground vlak loopt en dicht bij je ingangssignaal komt zal deze door de zelfinductie van je printplaat lokaal (dus op je ingangssignaal) je referentie (GND) optillen. Als jij nu je ingang aan de opgetilde referentie hangt (je voelt m al aankomen), hangt je ingang dus niet aan 0 maar aan de opgetilde '0'. Als daar nou ook net een beetje 50/60/100 Hz rommel loopt (je gloeistroom ofzo) dan krijg je dus keihard je brom aan je ingang. Dit loopt lekker door je versterker heen en is dus aan je uitgang lekker goed te horen.
En dat geldt niet alleen voor gloeistromen, de stromen van de verschillende buizen mogen elkaar ook nooit beinvloeden.
Op 5 februari 2010 14:38:45 schreef Piet elektro:
@Henry,
Is mij bekend, maar ik doelde meer het waarom in deze schakeling.
Was ook een toevoeging 
Mijn ervaring heeft geleerd dat het twisten van de aders voor de gloeispanning meer dan voldoende is.
Bij een goede constructie is dat idd zo.
Ook ik heb ondertussen de foto gezien, aardlussen en onafgescherme signaalkabels.