Ik heb bij de ijsclub twee van de zes hoornspeakers van de 100 volt instalatie defect.
Trafo zit in de hoorn.
Hoe meet ik dat door?
De weerstand aan de 100 volt trafo kant is 24,6 Ohm en met de draden nog aan de speaker aan die zijde 0,6 Ohm
Op de trafo staat Philips EL7050/00
Wie geeft mij een doormeet richtlijn?

Ziet er niet abnormaal uit. Meet het eens bij een goede, en kijk of je verschil ziet.

Of maak in ieder geval de luidspreker even los, en meet dan secundaire en luidspreker apart.

Kan je er ook een wisselspanning op zetten om te kijken of er geluid uit komt??
Ik zal de draden van de trafo even los solderen en dan afzonderlijk de primaire en sec. door meten.
Werken deze trafo's zoals een gewone ,wissel aan ene kant er op en een lagere aan de secundaire ? (of omgekeerd)
Zou ik er b.v 42 volt op kunnen zetten en kijken wat het uitgangs voltage is ?

Even gemeten.
De trafo losgenomen van de speaker.
Weerstand speaker 11,7 Ohm
Primair trafo 24,6 Ohm
Secundair trafo 0,7 Ohm

Je kan uiteraard aan de Speaker zelf (Zonder de Impedantietrafo) een geluidsignaal van een standaard versterker kunnen knopen...
Als dat geval dan goed geluid geeft, is die alvast in orde.

Dan die trafo.....

Zij transformeren AC's dus down, zoals een lichtnettrafo.

Als eerder genoemd, je kan er een wat forser geluidssignaal aan de primaire zijde hangen, en met een testspeakertje of als de eigen luid nog goed is, met die kunnen testen of de Secundaire kant nog wel goed is.

0.7 Ohm lijkt mij erg laag, al is het wel omdat je alleen de Koperweerstand van de secundaire spoel meet, en niet de inductieve weerstand. (Dat lukt niet met een DC Ohmmeter!)

Neovo.

Weet je zeker dat er signaal komt bij de luidsprekers die het nu niet doen? je kunt ook een kabel breuk hebben, ik neem aan dat ze ergens langs de baan hangen?
Gr. Hans.

Op 18 februari 2010 21:28:32 schreef Neovo Geesink:
0.7 Ohm lijkt mij erg laag

DC weerstand van die trafo? Kan goed zo laag zijn.

Het beste is gewoon even langs elkaar leggen zoals FET al zei: een goede en een slechte en dan vergelijken.

Een hele oude truuk gewoon met een 4.5V batterij heel kort de aansluiting aantikken zegt de speaker plop dan is hij o.k. let wel kort aantikken.

Inderdaad een perfect testmiddel, verder lijkt me een DC weerstand van 11 ohm van een luidspreker gewoon te hoog of het moet iets van 800 ohm van Philips zijn. Als het een "gewone" luidspreker is van 4 of 8 ohm (impedantie ) dan kan de "gelijkstroom" weerstand nooit 11 ohm zijn.

Even nog een aanvulling, wat is het type van de hoornluidspreker, verder impedantie-trafo's bij Philips PA altijd naar ik meen met LBC****

[Bericht gewijzigd door DE OLDE op (20%)]

Op 19 februari 2010 11:23:14 schreef DE OLDE:
verder lijkt me een DC weerstand van 11 ohm van een luidspreker gewoon te hoog of het moet iets van 800 ohm van Philips zijn. Als het een "gewone" luidspreker is van 4 of 8 ohm (impedantie ) dan kan de "gelijkstroom" weerstand nooit 11 ohm zijn.

Meestal zijn ze 16 Ohm, en dan is 11 ohm DC een prima waarde.

16 ohm komt voor en dan is het inderdaad niet zo gek, uitgaande van Philips bijv de driver LBN9000 was 8 ohm. Als ts even typenummer van de hoorn vermelde zou het wellicht iets gemakkelijker zijn.

Ik zal jullie suggestie's eens gaan uitproberen c.q. trafo/speakers vergelijken.
Kabelbreuk is niet aan de orde.Andere speakers doet het wel op die aansluiting,en de draden zijn tot de trafo doorgemeten.
Op de polyester speakerbehuizing staat EL7123

Even tussendoor, jullie laten die hoorns toch niet naar beneden wijzen he? Want dan kan het kleine hoorntje vol water blijven staan.
Horizontaal monteren dus. ;)

Ehhh? Water oftewel regen valt meestal naar beneden dus ik snap het niet helemaal.Horen deze speakers toch niet enigszins naar beneden te wijzen ivm waterafvoer?

[Bericht gewijzigd door McDuff op (33%)]

Kijk, dat bedoel ik dus; dat denken er veel, met veel defecten als gevolg.

Als de grote toeter naar beneden wijst, wijst het kleine hoorntje wat erin zit - wat de grote toeter 'aanstraalt', en waarin de eigenlijke weergever zit, - omhoog.
Water komt er altijd in, of dat nu door spatten of door condens is, dat maakt niet uit. Het hindert ook niet.
Maar nu kan het er niet meer uit, en dat is wel slecht.

Vandaar: horizontaal monteren.

Weer wat licht in de duisternis gekomen.
Bedankt FET!
Groeten,
Mac.

De Hoorns staan horizontaal.
Dus als de jeugd er sneeuwballen in gooit(wat wel eens gebeurd),
dan loopt het sneeuwwater er uit omdat alle konische delen van de hoorn schuin omlaag lopen.

even gekeken op de site, kunt u toch zo'n snotaap een rekening sturen van DM 310..

Dit zijn types van 40 jaar of ouder....

Tegenwoordig zijn het LBC nrs, maar ook van Bosch, geen Philips..

Tip, neem een hoorn die nog wel werkt, en vergelijken maar.
Wat ook kan is de werkende trafo met de luidspreker kant op een 8 ohm versterker aansluiten, de primaire geeft dan 100V, wel uitkijken.

De ultieme oplossing is een impedantiemeter, zit o.a. in de nieuwe NTi minirator PRO..

groet van e-sonic.