fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Deze scoop geeft de laatste tijd af en toe een wat onstabiele trace. De delay functie doet het niet goed (er wordt maar af en toe een stuk trace helderder maar daar kan ik ook iets fout doen) Als laatste haalt hij de BW niet meer. Zijn 3dB punt ligt op 80MHz.
Nu is er een bekend probleem met de delayline dat veroorzaakt ook een lagere BW. 30 jaar geleden was het advies van HP om hem dan te vervangen. Dat zal nu wat lastiger zijn.
Deze scoop is 25 jaar ongebruikt geweest.
Ga ik nu het manual door met alle testen en afstellingen om dan uiteindelijk toch iets met de delayline te moeten doen en dan alles weer opnieuw moet doen
rbeckers
Overleden
Fred,
controleer wel de voedingsspanningen. 
foto/film van de onstabiele trace?
delayline is hier een coaxkabel?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb hem open. Gelukkig ook hier het gebruikelijke HP insteek kaarten werk. Zou alleen leuk zijn als ze de kaart nummers er ook op zouden zetten.
De voedingspanningen waren op +15V na perfect en binnen de toleranties. De +15V was 100mV te hoog met 15,4. Die staat nu weer precies op 15V. De netspanning stond alleen op 220V. Die heb ik eerst in de 240V stand gezet. Een wijs man heeft me ooit geleerd altijd met de voeding te beginnen 
Wat me opvalt: trace align reageert niet en de trace staat een heeeeeel klein beetje scheef. De floodgun stond veel te fel. Dat gaf de ongelijkmatige achtergrond verlichting alsof de zon in het water schijnt. Maar die heeft de neiging om wat te varieren in intensiteit als ik in de buurt van die trace align zit. (hand effect ?). Y-axis align deed het wel.
Als ik de Delay'd knop induk dan intensiveert de hele trace (soms). Aan de delayd tijdknop draaien heeft geen zin. Alles wordt gehighlight. Om dat uit te krijgen moet ik weer tig keer die knop gebruiken of hij doet het spontaan. Dat is dus een aandachtspunt, die schakelaar is niet fris.
Toen ik de trace intensiteit vol opdraaide om 25V op het meetpunt te krijgen hoorde ik even een soort knetter uit het HV deel komen. Daarna niet meer gehoord. Knop reageert normaal en hij kan feller dan leuk voor je ogen is.
De delaylijn is een klos opgerolde kabel wat lijkt op coax maar het is net of er 3 draadjes uit komen. Ik heb nog niet precies gekeken.
Ik heb de trace nu niet op rare dingen kunnen betrappen. Hij bleef keurig stabiel. Kan het die voedingspanning zijn geweest ? de +15 zal dan nog hoger zijn geweest.
rbeckers
Overleden
Ik zal morgen de manual downloaden.
trace align is vaak een instelpot die, via wat torren, de DC-stroom door een spoel stuurt.
Op 25 februari 2010 22:54:47 schreef fred101:
... Een wijs man heeft me ooit geleerd altijd met de voeding te beginnen...
Staat ook in diverse Tek en HP manuals.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dat trace rotatie probleem heb ik ook gehad met een scope en bleek te komen door de spoel om de buis heen die door de in de fabriek gebruikte lijm was opgelost op 2 plaatsen en moest hersteld worden .
ook is de potmeter wel eens zo vuil dat hij oneindig is .
- Delay line: gewoonlijk, moet niet vervangt worden: probleem komt van corrosie af. Alleen ontmantelen en een beetje wringen en bewegen, dat zou probleem moeten oplossen.
- voedingen: ook - 15V, + 5V, + 43V en +120V controleren (spanning en ripple)
- Flood gun: met FG trimpot (op voedingsprint A16) ajusteren voor gelijkmatige achtergrond verlichting.
- trace align: zó eenvoudig dat ik geen idee heb over wat zou kunnen gebeuren...R28 (100R) die van waarde zouden hebben verandert? Trace spoel onderbroken?
- Zoek naar slechte contacten in de schakelaars en al de contacten reinigen. (ik gebruik F2 special contacts 1001 van KF). Probleem met delay is waarschijnlijk door slechte contact veroorzaakt.
fred101
Golden Member
Dat trace rotatie heb ik nu gezien. Dat zijn maar weinig onderdelen
Alle spanningen zijn goed. Ook qua rimpel.
Floodgun afregeling ging goed maar het de intensiteit blijft niet constant.
Mijn eerste indruk was dat de "bibber" trace veroorzaakt werd(wordt?) door vuile schakelaars/potmeters. Maar het feit dat ik bij het verhogen van de trace intensiteit wat geknetter hoorde in de hoogspanning en daarnaast dat de floodgun niet helemaal stabiel maakt dat ik eens goed naar de hoogspanning moet kijken. Ik maak schakelaars schoon met amoniak. Potmeters enb schakelaars die er simpel uit kunnen reinig ik in een ultrasoon badje. Dat gaat echt super. Als de koolbaan gesleten is dan verplaats ik meestal ook de loper wat. Zo heb ik al heel wat potmeters gered.
Maar ik zal eerst die delay line eens een massagebeurt geven.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (18%)]
Floodgun afregeling ging goed maar het de intensiteit blijft niet constant
Vreemd want intensiteit van floodgun hangt alleen van spanning van zijn gloiedraad af.
Meet deze spanning op de beeldbuis (pin 1 en 4) en zie als het stabiel is of niet.
Ook de -3000V (TP1) meten om te zien als de hoge spanning waarde klopt of niet.(NB: voor de andere mensen die deze topic lezen en die niet zoveel ervaring hebben als U : men moet een hogespanning probe gebruiken want deze spanning te hoog is voor een multimeter)
Beter C3 1µF (elko op hoge spanning print) door een polyester vervangen...dat veroorzaakt te veel problemen (heiligheit ontstabiel)
fred101
Golden Member
Bedankt, dat ga ik meten. Ik heb nu de delayline eruit gehad en die lekker gemasseerd tot hij niet meer kraakte. Ik hoop dat dat genoeg is want die is er niet in een paar minuten uit. Nu de schakelaars reinigen en dan ga ik in de hoogspanning aan de gang (met HV probe tot 15KV)
Ze gebruiken wel mooi insteekkaarten hier maar dan zo dat het wel een rubic kubus lijkt. Maar beter dan een hoop los solderen.
Het blijkt een Duitse uitvoering te zijn ???
Er is ooit al in gewerkt. De randaarde is weggeknipt. Er ontbreken wat schroeven, er hingen wat kabelgeleider oogjes los en er is aan wat aansluitdraden gesoldeerd.
Maar zo te zien niet op de boards zelf. Ik denk eerder iets van een board-swap
Voor wie de HP1740A niet kent:
http://www.hpmemory.org/wb_pages/wall_b_page_02.htm
http://www.hpmemory.org/pict/wall_b/anim/1745a_q90/viewer.htm
(NB: Java nodig - HP1745A = HP1740A met grotere beeldbuis)
johansson99
DOA, NLA,... Ain't war hell?
Deze links zouden iedereen moeten laten dromen...
Gelukkig moet ik niet dromen, want heb ik een HP1740A (100Mhz)en een HP1725A (275Mhz), alle beiden werkende en in uitzonderlijke goede staat.
fred101
Golden Member
Emilien, waar moet de randaarde draad op worden aangesloten ?
Ik heb nu een aantal schakelaars schoon gemaakt waaronder die van de delay. Ben benieuwd of dat wat heeft geholpen.
Ik zie niet welke draad U meent...van welke print en van welke kleur ?
[Bericht gewijzigd door Emilien op (17%)]
rbeckers
Overleden
Fred bedoelt waarschijnlijk de randaarde (veiligheidsaarde) bij de netentree.
draad waar 344 bij staat, bij P1 (bij F1).
fred101
Golden Member
Waar de 230VAC binnenkomt, daar waar je de netvoedings stekker in steekt, zit een nul, een fase en een randaarde. Ik heb geprobeerd het te vertalen maar het enige wat ik vond was prise fiche Schuko en dat is volgens mij een geaarde stekker.
Edit: rene was mij voor. Inderdaad De geel/groene draad aan het chassisdeel. Die knipte men vaak weg om aan apparaten te kunnen meten die ook aan het 230VAC net hangen.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (13%)]
Ok, nu heb ik het gesnapt.
Daarnast de stekker is er een klinknagelde soldeer post die aan de chassis verbonden is.
Daar moet de geaarde draad gesoldeert worden.
Inderdaad De geel/groene draad aan het chassisdeel. Die knipte men vaak weg om aan apparaten te kunnen meten die ook aan het 230VAC net hangen.
Niet doen !!! geen goede advies, dat is gevaarlijk...gebruik maar een goede kwaliteit isolatie trafo (om de apparaat die aan het 230VAC net hangt te voeden), of nog beter, een diferentiele probe.
fred101
Golden Member
Daarom wilde ik ook weten waar hij moest. Ik heb het gevonden. Hij zit wat uit het zicht. Ik gebruik dit als ik aan netgevoede apparaten werk. Een 1:1 met een variac en soms een serie gloeilamp als stroombegrenzing.
Ik heb de hoogspanningsprint er uit gehaald. Bij de trace alignment is het een en ander verkoold. De tin bij een verbrande weerstand is zelfs gesmolten.
Ik gebruik een amplimo ZN229 medical isolation (scheiding) trafo 1000VA com isolatie van 4KV en een beveiligde variac van 8A.
fred101
Golden Member
Ik heb de boel weer in elkaar. Wat nieuwe Ctjes in de hoogspanning en die weerstand vervangen. De spoel voor trace rotation maakte geen sluiting naar aarde en was ook niet onderbroken. Hij meet iets van 500 ohm DC. Is dat zo'n heftige spoel ?
Maar nu heb ik geen hoogspanning meer. Er zit een transistor op het chassis achter de hoogspanningsprint. Daar zit een stekker op. Die schoot los voor ik hem gezien had en in het boek staat alleen dat de draden evenwijdig met de print moeten lopen. Maar zoals de stekker erbij hing leek het alsof hij andersom zat. Dat is de HV oscillator.
Het is een HP tor dus ik heb ook geen idee hoe hij moet worden aangesloten. De tor CP4071, uit de cross reference is bij google, datasheets-online ect onbekend.
EDIT: gevonden. Ik heb de tortester er op los gelaten en daarna deed alles het weer. HV is 3000V precies. De trace alignment doet het ook weer en de display is in de eerste testjes stabiel. Nu kan ik weer verder
[Bericht gewijzigd door fred101 op (13%)]
Hij meet iets van 500 ohm DC. Is dat zo'n heftige spoel ?
Ja, dat klopt.
Nu zijn we op goede weg...In korte termijn, een "splenternieuw" HP1740A...Klaar voor nog 10 jaren of meer van goede dienst.
fred101
Golden Member
Ik ben nu dus zover dat ik aan de calibratie kan beginnen. heb jij nog tips over waar ik af moet blijven.
Bij die TEK465 moest ik bv niet aan de vertikale verzwakkers komen. Die stonden ook redelijk goed, goed genoeg in ieder geval voor mij. Wat 6 divisies moest zijn was 5,8 op 10MHz.
Ik wil deze HP het liefst weer zo goed als nieuw hebben. Het is uiteindelijk mijn enige HP scoop. Gewoon voor de compleetheid zou ik wel een 140A (of andere 14X) mainframe willen met wat leuke sampling plug in's. Het liefst met een 1415A TDR plug in. Ik heb twee TEK535A's met 9 plugins. Misschien leest er wel een TEK verzamelaar mee die een HP 140A heeft en wil ruilen 
Calibratie van HP1740A:
- meet de 50R weerstanden van A en B canalen; dikwijls zijn ze onderbroken door overbelasting.
- wat betreft verzwakkers, vooral DC balance (fet, 5mV, 50mV), Polarity balance van canaal B ajusteren.
- voor tijdbasis (hoofd en vertraagde), het eenvoudigste schijnt eerst X1 (R93) trimpot en X10 (R117) ajusteren voor correcte calibratie bij 1ms/div hoofdtijdbasis in X1 en X10.
Daarna de tijdbasis trimpots ajusteren vooral voor de hogere snelheden van de hoofd en vertraagde tijdbasis (als het nodig is, natuurlijk...!).
Wat betreft HP140A, kan ik U niet helpen, ik heb maar 2 werkende HP scopen (1740A en 1725A) en 2 defecte HP scopen (1740A met goed beeldbuis maar met verschillende problemen; hoge spanning trafo defect, horizontale positie dubbelpotmeter versleten, gebroken knob, defecte horizontale versterker, defecte delay tijdbasis en een 1715A met slechte beeldbuis en defecte verticaal eindversterker)
Van Tektronix, heb ik een werkende 2235A in goede staat.
Ik droom nog van een TEK 7704A, maar ik heb geen ruimte genoeg in mijne appartement...
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 28 februari 2010 10:29:06 schreef fred101: [....] Gewoon voor de compleetheid zou ik wel een 140A (of andere 14X) mainframe willen met wat leuke sampling plug in's. [.....] Misschien leest er wel een TEK verzamelaar mee die een HP 140A heeft en wil ruilen
Deze HP liefhebber houdt hem lekker 
fred101
Golden Member
Ik snap niet dat jij hem niet tegen zo'n echte GM5656 wil ruilen 
Ik ben weer wat verder. Alleen dat delayed gebeuren weet ik nog niet zeker. Dat werkte eerst niet. Tenminste ik weet niet precies wat het doet. Op mijn Rigol is het een soort Zoom, op mijn TEK2445 werkt het ook niet door een foute knop en op de 465 heb ik het nog niet geprobeerd. Toen de CO delegatie hier was (oa sine en HenryS) hebben die het even geprobeerd en die kregen er ook niets uit. Maar er wordt nu een stukje trace feller verlicht en dat draait op en neer met die metalen knop dus dat lijkt me te werken.
Kortom, ik denk dat dit een prima scoopje gaat worden. (wel lekker dat er geen fan in zit)
De calibrator afregelen wilde eerst niet. Met de multimeter wel maar toen ik een probe van de rigol er aan hing kreeg ik een grote 50Hz sinus met daarop gemoduleerd de blokgolf. Lijkt die probe niet goed meer. Tja, hij is natuurlijk wel al 3 maanden oud.
Gate response adjustment gaat overigens met zo'n rigol een stuk makkelijker. Daar zag ik de overshoot heel precies. Op 2445 kon ik de instel-potmeter helemaal op en neer draaien zonder verschil te zien. De 2445 gaf een blokgolf zonder ringing of overshoot.