Ik weet niet precies waar ik het moet plaatsen maar doe het hier.

Ik kom al langer op deze site om dingen uit te zoeken, maar voor dit onderwerp moest ik mij toch registreren omdat het wat moeilijker is.

Ik ben een racer aan het maken voor op circuit en zag dit dashboard:
http://155dtm.nl/public/dtm/P1010903.JPG

Is het mogelijk zoiets na te maken? Je moet dus eerst de toeren gaan meten, dat is opzich niet zo'n punt.

Maar dan het 'grafisch' weergeven van de toeren.

Is dit mogelijk en zo ja kan iemand mij op weg helpen? :)

Bedankt alvast,

Mitchell

Het makkelijkst is dit te doen met een grafisch LCD display, zoals bijvoorbeeld deze. Ik weet niet hoeveel ervaring je met programmeren hebt, maar ik denk niet dat je daar heel veel moeilijkheden mee zult krijgen.

Je kunt waarschijnlijk een analoog signaal (spanning) van je toerenteller plukken. Als deze spanning niet lineair loopt kun je het best een lookup table gebruiken.

Het kan ook zijn dat je toerenteller met pulsen werkt. In dit geval kun je interrupts gebruiken om de pulsen op te vangen.

Het enige waar ik problemen in zie is de helderheid van het LCD scherm. Je kunt ook een rits LEDs achter elkaar plakken en eenzelfde soort truukje uithalen als de temperatuurmeter van deze site.

Hoop dat je hier wat verder mee komt.

Okej dus ik kan gewoon zo'n lcd pakken. Heb verder geen ervaring met programmeren. Schema's solderen lukt mij wel maar daar houdt het ook snel mee op.

Of de toerenteller analoog signaal heeft of met pulsen zal ik na vragen.

Ben in ieder geval al een stukje verder datik gewoon een standaard lcd kan pakken. :)

Grafisch PLED display lijkt me dan mooi, steekt goed af bij de zwarte achtergrond.

zonder programmeer ervaring word het aansturen van een dergelijk display erg lastig.

wat je sowieso moet doen is de signalen van de bobine pakken en dan vervolgens er voor zorgen dat er uit dat rare signaal een nette 5 volt komt.

Als je bobine nul geschakeld is kun je gewoon de geschakelde draad pakken en de GND. Vervolgens daaroverheen een weerstand in serie met een zener diode van pakweg 5.1 volt.

over die zener nog een weerstand in serie met een condensator om een low pass filter te maken. Daar van moet het kantelpunt een stukje boven de frequentie van je bobine signaal liggen. Daarmee filter je alle niet boeiende signalen mee weg.

over de condensator zou je eigenlijk een scoop moeten zetten om te kijken of het een mooie blokgolf is geworden.

en nu komt het lastigste deel. Weergeven op een schermpje. Wat je kunt doen

- analoog
-digitaal

analoog, ik neem even aan de de puls lengte in lage toerentallen even groot is als in hoge toerentallen. Je kunt dan bijvoorbeeld van die puls een effectieve spanning maken en die in een LM3914 sturen. Dan heb je een LED-VU meter met 10 ledjes. zo ver als je wilt uitbreiden naar 100 leds of 200...

digitaal, zonder programmeer ervaring kun je naar PICbasic.nl gaan en een klein beetje proberen te snappen hoe het in elkaar steekt. met picbasic zijn ook voorbeelden te vinden met een ks1080 ofzo.

als laatste raad ik je aan om eens contact op je nemen met Rene Kramer van dit forum die heeft voor in zijn suzuki alto een toerenteller gemaakt met leds. Die heeft geloof ik ook een kant en klare PCB liggen...