Hoe hoog kan een wasmachine pompen ?

Ik heb eerst eens met de zoekfunctie één en ander gezocht maar ik vind niet direct het antwoord op mijn vraag.

We willen nl. onze wasmachine in de kelder op de grond zetten. Maar de afvoerbuis naar de riool zit op 1,40 meter hoogte.

Nu staat de wasmachine op een houten constructie, maar tijdens het zwieren heb ik al gemerkt dat hij er vroeg of laat eens gaat afdansen...

Als ik de machine nu op de grond zet, moet ie wel zijn afvoerwater naar 1,40 meter hoogte krijgen dus.

De slang is ten eerste al te kort en ik weet niet of de pomp zo hoog kan pompen ?

Iemand al ervaring met dit ?

When all else fails, there is always my big hammer...
Amateur19

Overleden

Het makelijkste is het om hem even te laten draaien/vullen met water zonder was. Daarna afpompen en kijken tot welke hoogte je de afvoerslang kan houden dat er nog water uitkomt.
Misschien wat rommelig maar dan weet je het wel zeker.
:):)

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Pas op met de aansluitingen van de afvoerslang: een vriend van me heeft twee keer de keuken van zijn onderburen blank gezet doordat de slang lossprong.
Hij had namelijk de afvoerslang van zijn vaatwasser door het raampje boven de deur naar buiten geleid omdat er geen andere afvoermogelijkheid was. De pomp van dat apparaat kon die 2 meter trouwens prima aan.

echtepino

Golden Member

Gewoon proberen, 1,4m is niet heel veel. De meeste pompjes lukt dat wel, hij is dan wel langer bezig met pompen omdat het debiet lager wordt.

Word lid van de Benelux DX Club

Houd er ook rekening mee dat er wel water in de slang blijft staan. Dit zal waarschijnlijk weer teruglopen wanneer de machine uitgeschakeld wordt.
Alles wat zwaarder is in het water zal uiteindelijk neerslaan maar ik denk dat de flow van een wasmachine wel hoog genoeg is om dit te voorkomen.
Heb je geen wasdroger waar je hem op kan zetten? Hoewel het dan nog wel uitkijken is met trillen ken heb in iedergeval een stevige constructie eronder.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Arco

Special Member

Meestal een centrifugaalpomp. Bij aquaria worden die gespecificeerd tot max. 1.80 meter

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
echtepino

Golden Member

Op 15 maart 2010 13:28:46 schreef Arco:
Meestal een centrifugaalpomp. Bij aquaria worden die gespecificeerd tot max. 1.80 meter

Ik ken aquariumpompen met een opvoerhoogte van 10 cm en soortgelijke (met gelijk debiet) die 4 m op kunnen voeren... zegt helemaal niets.

Word lid van de Benelux DX Club
Arco

Special Member

Hangt ook sterk van de slang diameter af. Bij problemen kun je desnoods een iets dunnere slang gebruiken.
(Met een slang van 16mm kom je ongeveer 2x zo hoog als met een slang van 22mm...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Geen enkele fabricant geeft meer dan 1m pomphoogte; ik zeg niet dat het onmogelijk is maar denk ook aan garantie enz.
Ik heb het al een paar maal opgelost met naast het wasmachine een wvat te plaatsen met een dompelpomp erin. Trouwens als uw kelder onder het afloopniveau zit kan deze dompelpomp ( hopelijk niet) nog diensten bewijzen
Opabob

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
GJ_

Moderator

Het lijkt me eenvoudiger om die houten constructie te handhaven en er een rand op te maken om te voorkomen dat de wasmachine er vanaf danst.

Op 15 maart 2010 12:23:15 schreef perceptor:
een vriend van me heeft twee keer de keuken van zijn onderburen blank gezet doordat de slang lossprong.

Zal hier wel loslopen.
Ik heb geen mensen onder mijn kelder wonen. :)

Kun je niet overpompen in een vat met zo'n lenspompapparaat? Of zon dompelpomp?
Als je zo'n vat afsluitbaar maakt, heb je gewoon een extra pomp in je opvoersysteem

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

tegenwoordig kan een machine standaard 90cm hoogte aan . maar in veel nieuwere machines kan de riool gelijk met de onderkant van de trommel gezet worden . dit kun je zien aan waar de afvoerslang naar buiten komt in de machine , is dit bovenaan de rand dan is er al gezorgd dat de machine niet leegloopt met wassen . loopt de afvoer onder weg dan is het met wasmachines zo dat hij leegloopt , vaatwassers vaak niet .

hang de slang niet op het randje van de max hoogte want dan pompt hij niet leeg in de gereserveerde klokprogrammatijd , en heet water en koud scheelt ook .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 maart 2010 14:10:45 schreef testman:
hang de slang niet op het randje van de max hoogte want dan pompt hij niet leeg in de gereserveerde klokprogrammatijd , en heet water en koud scheelt ook .

Ik mag toch hopen dat die klokken daar wel een beveiliging op hebben zitten. |:(
Stel dat je een verstopte afvoer hebt!
Dan gaat dat ding écht niet eerder naar zijn spoelprogramma dan dat het water weggepompt is!
Al zal dat de hele dag duren.
Een alarm optie zal dan nog wel een toepassing zijn bij de duurdere machines, maar dat de boel anders in de soep loopt??
Echt niet...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Thevel

Golden Member

Hiervoor kun je een kant en klare pomp kopen, een sanibroyeur heet zo'n ding.
Ze zijn te koop vanaf ongeveer 180 euro.

bprosman

Golden Member

een sanibroyeur heet zo'n ding

Dat is toch een poepvermaalwegpompding ?

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hallo bprosman.
Een sanibroyeur kunt ge ook verkrijgen om sanitair water af te voeren naar hoger gelegen plaatsen.
Ge kunt er zowel douche,bad,lavabo,wasmachine op aansluiten.
Mvg danny

een wasmachine die heeft meestal 3 minuten om water af te pompen alles wat langer duurt blijft erin en kan storing geven of hij gebruikt het water weer opnieuw waardoor je vuiler water krijgt .

een sanibroyeur kan ook maar een cvketel of een wasmachine is een heel verschil kwa pompvermogen . als je een wasmachine in de kelder hebt kun je de machine ook hoger zetten dat scheelt ook en dan kan de riool ook net haalbaar zijn .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Waarom gebruik je niet gewoon betonblokken om de wasmachine hoger te zetten?

Op 15 maart 2010 14:15:33 schreef Fantomaz:
[...]

Ik mag toch hopen dat die klokken daar wel een beveiliging op hebben zitten. |:(
Stel dat je een verstopte afvoer hebt!
Dan gaat dat ding écht niet eerder naar zijn spoelprogramma dan dat het water weggepompt is!
Al zal dat de hele dag duren.
Een alarm optie zal dan nog wel een toepassing zijn bij de duurdere machines, maar dat de boel anders in de soep loopt??
Echt niet...

Mijn vaatwasser blijft in ieder geval de hele dag proberen te pompen..Bleek nog een dopje in de afvoer te zitten (waarschijnlijk voor als je die aftakking niet gebruikt of iets dergelijks).

Op 15 maart 2010 16:43:38 schreef testman:
een wasmachine die heeft meestal 3 minuten om water af te pompen alles wat langer duurt blijft erin en kan storing geven of hij gebruikt het water weer opnieuw waardoor je vuiler water krijgt .

Testman, in andere omstandigheden zou ik kunnen denken: "OK, dat zou dus kunnen", maar je lult wel vaker uit je nek.
Dus ben ik nu wat halsstarriger.

Ik kan mij niet indenken dat een apparaat maar enkele munuten pompt en daarna weer nieuw inneemt, ongeacht of het vuil water weggepompt is.

Wat het probleem betreft:
Met zo'n dompelpomp en een 100L vat van Marktplaats, ben je voor 60 euro klaar.

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op maandag 15 maart 2010 18:44:16 (23%)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 15 maart 2010 13:40:22 schreef Arco:
Hangt ook sterk van de slang diameter af. Bij problemen kun je desnoods een iets dunnere slang gebruiken.
(Met een slang van 16mm kom je ongeveer 2x zo hoog als met een slang van 22mm...)

De maximale opvoerhoogte (uitgedrukt in meterwaterkolom) van iedere centrifugaalpomp heeft een vaste waarde ongeacht de diameter van de afvoerslang. Bij een dunne slang heb je wel minder retourwater in de kuip als de pomp stopt.

Op 15 maart 2010 18:43:15 schreef Fantomaz:
[...]

Testman, in andere omstandigheden zou ik kunnen denken: "OK, dat zou dus kunnen", maar je lult wel vaker uit je nek.
Dus ben ik nu wat halsstarriger.

Ik kan mij niet indenken dat een apparaat maar enkele munuten pompt en daarna weer nieuw inneemt, ongeacht of het vuil water weggepompt is.

Wat het probleem betreft:
Met zo'n dompelpomp en een 100L vat van Marktplaats, ben je voor 60 euro klaar.

Over testman-> Naast het niet gebruiken van de shift toets lult ie inderdaad uit zijn nek.

Inhoudelijk:
Een wasmachine / vaatwasser blijft pompen tot de pressostaat/drukwachter een laag niveau ziet/voelt en gaat dan pas door met zijn programma. Haalt hij dit nivau niet binnen een bepaalde tijd gaan sommige moddelen in storing. Maar sommige modellen blijven nagenoeg oneindig pompen. Dit verschilt per merk en zelfs per type machine.

Of de pomp van de TS het haalt is maar op één manier te testen. Door de slang te verlengen met een hiervoor geschikte slang en het te testen.

Er zijn zoveel verschillende typen wasmachine`s met evenzoveel pompjes in omloop. Een Miele heeft een zware pomp dit het wel zal redden een AEG met een Askol pomp zet ik mijn vraagtekens bij.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

ondanks dat ik uit mijn nek lul ( waar ik mee heb leren leven ) heb in tegenstelling tot anderen hier wel op veel meer vlakken ervaringen opgedaan en net als het aardlekverhaal wat steeds ontkend wordt wil niet zeggen dat het niet waar is zonder het zelf te proberen , en proberen of iets kan en zo ja wat is de reactie is bij mij waardevoller als mensen die al 30 jaar hetzelfde doen met repareren omdat het zo in de boeken stond .... moet je in de medische wereld eens doen.

Over testman-> Naast het niet gebruiken van de shift toets lult ie inderdaad uit zijn nek.

goh , die heb ik nog nooit gehoord zeg , net als griep is dat zinnetje ook besmettelijk .
en ik doe dat ook niet omdat de mensen die dat steeds zeggen zelf gemiddeld 4 fouten per regel aanhouden en daar ook niks aan doen

en ik had het over de 90cm opvoerhoogte en dat is uit een handleiding overgenomen van een aeg lavamat en de 3 minuten heb ik uit meerdere testen en doc's van diverse merken machine's . en de pressostaat houdt het waterniveau in de gaten maar tot een bepaalde waterstand , oude klokmachines willen bij een rest aan water gewoon bijpakken tot het niveau van de 2e run en dan is een deel dus vies water .dit kan al met een half verstopte pomp waardoor hij zijn pomptijd overschrijdt . en bij vaatwassers is dit ook niet onmogelijk en ik heb vaker gehad dat de onderbak overliep in de bodemplaat als beveiliging omdat de pomp vastzat door stukjes glas.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ok jongens, bedankt voor jullie talrijke reacties.

Maar jullie hoeven daarom geen ruzie te maken, alle meningen zijn welkom.

Ik ga de simpele oplossing kiezen en dat is: een muurtje metsen in baksteen, met een rand eromheen. zo kan de machine niet weglopen en ben ik gerust dat ze voldoende zal pompen.

had het nu zo geweest dat die pompjes 2 meter hoog konden stuwen, dan was dit topic misschien een ideaal referentiepunt geweest voor toekomstige verbouwingen. Maar zoals ik het goed begrijp zal de lengte van de afvoerslang die Ignis aan mijn machine heeft gemonteerd wel ongeveer overeenkomen met de max. pomphoogte.

Als mijn machine al dan niet een drukregelaar heeft kan ik niet zeggen, dus is het beter geen risico te nemen.

Bedankt om te helpen brainstormen, ... en nu metsen maar... ;-)

When all else fails, there is always my big hammer...