Zou graag een simpele lichtmeter bouwen.

Niet een gekalibreerd high-technology ding, maar gewoon een simpel metertje.
Ik heb maar een eis, en dat is dat de gevoeligheid ongeveer overeenkomt met het menselijke oog.
Het is de bedoeling om lichtsterktes te vergelijken.

Ik zou gewoon willen kunnen meten in ruimte A, hoeveel licht er is tov ruimte B.
Dus er hoeft niet eens een eenheid bij als dat te moeilijk is.

Wil zorgen dat als ik in ruimte A... 8.75x heb, ik ook diezelfde waarde kan bereiken in ruimte B.
Waar x staat mag eender welke eenheid staan, het gaat er om om x met x te vergelijken dus x valt weg.

DE uitdaging lijkt mij om een sensor te vinden met de gevoeligheid van een menselijk oog.
Iemand meer info over dergelijke sensor?
Nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

Alle tips zijn welkom!

Definieer dan eerst eens de gevoeligheid van het menselijk oog.
Heb je het dan over een 15 jarig persoon, een 65 jarig persoon of alles er tussen in. Bedoel je overdag of 's-nachts.

Al eens gekeken naar een luxmeter?

Ik wil iets zelf bouwen, ben op dit ogenblik aan het kijken naar deze: http://docs-europe.electrocomponents.com/webdocs/0dab/0900766b80dab386…

Lichtgevoeligheid van een menselijk oog is een thema dat steeds terug komt. Daarmee bedoel ik het spectraal gedeelte dat door mensen gezien wordt, dat ook door die sensor zo gevoelig gezien wordt.

Niet te diep op ingaan op dat aspect, het gaat mij om een gemiddelde waarde van spectrale gevoeligheid die in die industrie gangbaar is.

Die lichtsensor is een leuk ding, maar hij communiceert wel via I2C. Als je met microcontrollers overweg kan, is dat geen enkel probleem. Maar hem met discrete elektronica uitlezen en daarmee een draaispoelmeter of een LED-display sturen, dat gaat niet lukken, vrees ik.

I2C is goed genoeg, voordeel is soms dat je ineens toch een redelijk gekalibreerde uitlezing krijgt.

Alleen, waar en hoe te bestellen?
Iemand alternatieven?
Ergens samples te verkrijgen van zulke sensors??

Bedankt!

Je zou de SFH 5711 kunnen overwegen. Die bezit vergelijkbare optische eigenschappen, maar levert een uitgangsstroom ipv. I2C-communicatie. Farnell kan hem leveren.

Bij Baco verkopen ze dit soort meters.,

http://www.baco-army-goods.nl/meetapparaten/lux-meter-ms66-lichtsterkt…

Ja zelf maken is leuker,maar er komt,volgens mij nog aardig wat kennis van licht bij kijken,om goede software te schrijven.(ik zelf heb verder geen verstand van microcontrollers/software schrijven o.i.d)
Vooral als je onder kunstlicht wil werken,en een beperkt spectrum hebt,met pieken in een bepaalde golflenge van het lichtspectrum,deze voor het menselijk niet opvallen,maar de door u genoemde sensor waarschijnlijk wel geregistreerd worden, zou dat uw meting kunnen beinvloeden.
Zonder goed ijkpunt lijkt het mij een onbegonnen werk.
Als hobbyfotograaf,heb ik al lang geleerd,dat het menselijk oog juist helemaal geen goede lichtmeter/spectrumwaarnemer is.

Leuk stukje over dit onderwerp in het algemeen (gaat over licht/spectrum/ licht en kunst en architectuur etc)

http://www.faronet.be/files/pdf/pagina/licht_belicht_20031017.pdf

een 2de handse belichtingsmeter voor het gebruik bij een fotocamera,zou ook al voldoende zijn,die pluk je voor weinig geld van het internet.En je hebt gelijk een referentiepunt.

Dank u Akino.

Het voordeel van die geïntegreerde sensoren is dat ze juist simpeler zijn dan je denkt.
Vaak hebben die al een calibratie in een bepaalde eenheid.
Het is dan maar de opdracht de juiste registers uit te lezen en je kan aan de slag.

Het is niet dat ik een absolute eenheid wil, maar eerder een referentie die overeen komt met de gevoeligheid van het menselijke oog.
We zien niet alle kleuren even intens.
Een lichtsensor is anders dan een menselijk oog, dat wil ik net vermijden.

Bedankt voor de link!

Je haalt licht en kleur nu al door elkaar.
Licht zie je heel anders dan kleur (staafjes-kegeltjes verhaal).
Wanneer je dus een kleur meting wilt ben je iets anders nodig.

Wanneer het je dus om een vergelijkende meting gaat en dus niet om absolute getallen kan je iedere meter nemen die er is. Maar je wilt die meter van baco niet dus je zal nog wel andere eisen hebben..

Persoonlijk zou ik er gewon een standaard meter bij gebruiken en dan eventueel via grafieken een gecompenseerde waarde opzoeken.

Wij mensen zien licht niet zoals een sensor dat ziet, wij zijn gevoeliger voor bijvoorbeeld het groene component in licht.