Hoi allemaal

ik zoek de service manual van een Marconi 6156A. Een eerste google actie leverde niets op (in tegenstelling tot wanneer je iets van HP zoekt)

Er zou ook een Yahoo group bestaan over het repareren van Marconi toestellen? Net zoals de agilent/hp group.... Heeft iemand daar soms een link van ook?

Heb hier een mooi 2GHz tot 8 GHz sweep generator die aan reparatie toe is...

Ik heb het al even getest ondertussen.... :)

Errrrrrg goed nieuws ;-) hij werkt over zijn hele bereik, de volle 2 GHZ tot 8 GHz maar de frequentiepotmeter is brak...

Meestal stopt die rond 4 GHz en verder draaien helpt niet, daarnet toen ik hem over zijn volle bereik kon testen tot 8,06 GHz gegaan (met controle op spectrum analyzer) en dan kon ik hem niet meer terug draaien...

Dus de YIG oscillator lijkt me nog redelijk in orde

Heeft er iemand soms een datasheet van de Avantek YIG oscillator?

Nummer dat er opstaat is Y084-2242
Ik zou graag de tune spanningen controleren...

[Bericht gewijzigd door Devil103 op (17%)]

Even wat foto's gemaakt:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/imag0028.jpg
Even een algemeen beeld van het toestel

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/imag0030.jpg
Signalen die naar de YIG oscillator leiden

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/imag0031.jpg
Frontpaneel potmeters

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/swggen_vermogen.jpg
En nog wat spanningsregelaars

En ook nog wat verdere metingen:

Het YIG tune signaal is niet aanwezig (de purpere draad = yig tune +, de witte yig tune -)

Als ik daar een externe DC spanning aanvoer werkt de YIG wel.

Extern DC signaal aan sweep input toevoegen, dan is er nog steeds geen signaal aanwezig aan de YIG tune lijn maar de counter vooraan het toestel reageert wel en lijkt normaal te werken.

Misschien één van die spanningsregelaars?

edit:
Eén van de LM317 (en omliggende weerstanden) vervangen en nu werkt de frequentieuitlezing opnieuw met het frontpaneel.

En er is terug opnieuw een stevig uitgangssignaal over het volledige bereik! :) :)

Alleen springt het signaal nogal rond (een 100 kHz) en is dus niet écht stabiel.

De voedingsrimpel heb ik al nagekeken, alsook de stabiliteit van de tune spanning en daar zie ik niets op.

Op de YIG zit wel een FM+ en FM- ingang maar kan zijn dat die voor FM modulatie wordt gebruikt aangezien ik niet onmiddelijk een PLL of dergelijke kan vinden. Wel zit er een 22 ohm weerstand tussen deze pinnen gesoldeerd?

Wat kan het nog zijn?

[Bericht gewijzigd door Devil103 op (16%)]

Zoals je hierboven kon lezen heb ik al terug een lekker sterk uitgangssignaal over het hele bereik :9

Maar stabiel is anders! Het signaal blijft erg veel rond dansen, soms zelfs meerdere MHz'en. ;-(

Ik heb nog geen stabilisatiecircuit gevonden op het bord, eerst dacht ik dat er een PLL opzat maar bij nader inzien is dit IC een 4 switch. Dat wordt dus nog even zoeken.

De frequentie regelen met de sweep ingang helpt ook niet, het resultaat is zelfs slechter. Het signaal is namelijk veel meer FM gemoduleerd (DC spanning komt van een labovoeding) en nog onstabieler.

De oranje en grijze draad zijn verbonden met Avantek YIG FM + en - inputs. Ik ga nu eerst onderzoeken of dit gebruikt wordt voor het signaal FM te moduleren of deze worden gebruikt in een soort van stabilisatieciruit. Beide zijn mogelijk volgens de beperkte info die ik kan vinden over de Avantek YIG (o.a. http://www.vhfcomm.co.uk/pdf/A%20Simple%20Approach%20tyo%20YIG%20Oscil…)

Hulp is nog steeds welkom. :+

edit:

FM inputs worden inderdaad gebruikt voor FM modulatie, signaal aanleggen op de FM input wordt quasi rechtstreeks toegevoerd aan deze inputs.

Hoe groot is de rimpel, <1mV?
En eventuele ruis?

Rimpel op voedingsspanningen is 2 mV, maar het signaal is wel wat wazig. Ruisachtig zeg maar, maar dan moet ik mijn scoop wel in zijn uiterste bereik duwen en dus heel zeker is dit niet.

Ik heb ondertussen ook nog wat IC's geidentifceerd. Er zit o.a. nog een Reed Relay in (HE721A05-10) en een astabiele/monostabiele multivibrator (CD4047BEX) in.

FM inputs lopen naar een NE5534N opamp.

[Bericht gewijzigd door Devil103 op (23%)]

Na vervanging van de voedingselco's is het signaal nog steeds instabiel. Maar ik begin stilaan the tantaaltjes te verdenken rond de kapotte LM317. De +20V uit die LM317 wordt nogal tamelijk veel gebruikt in het circuit.

Visueel zien ze er nog in orde uit maar de +20V uit de LM317 gaat rechtstreeks naar de opamps van de voltage to current converter die the tune spanning aanstuurt.

Heeft er iemand ideeën hoe ik dit zou kunnen bevestigen vooraleer ik een heel reeks condensator onnodig vervang?

Zet als test een (ong.) 1uF MKP of zoiets over de +20V en kort bij de LM317.

Het helpt wat, hij blijft stabieler, (nog een drift van +- 500 kHz) ipv springen tussen enkele MHz'en.

Toch maar wat tantaaltjes gaan vervangen dus.

Ja, tantaaltjes vervangen en dan weer proberen.

Die slijten toch niet voor zover ik weet? Wel gaan ze (in 1 keer) kapot en geven dan sluiting. Met eventuele rookontwikkeling van een R die er voor zit :-)

Met tantaaltjes te vervangen ging het veel beter, stabiel tot binnen 500 kHz!

Maar nu zijn mijn beide negatieve voedingsspanningen (een 7905 en een 7915) uit gesprongen! |:(

Ik vraag me vooral af waarom aangezien de tantaaltjes daar nog niet vervangen waren. Het enigste andere wat daar nog in de buurt staat zijn witte EVOX componenten opschrift MMK0 en .22K100. Zijn dit eigenlijk (hoogspannings?)condensatoren of weerstanden?

Alles gerepareerd en ondertussen werkt de generator weer als vanouds.

Heel wat tantaaltjes vervangen in een zoektocht naar kortsluiting op de negatieve voedingslijnen en als laatste een kortgesloten tantaal op het uitgangscircuit van één van de LM317.

Na warm-up blijft het CW signaal alvast stabiel binnen 1 MHz.
Daarmee bedoel ik dat het CW signaal nog steeds rondspringt, maar wel binnen 1 MHz en het meer of residuele FM lijkt dan YIG drift.

Toch vraag ik ik me af of ik hem nog stabieler zou kunnen krijgen? Ik weet ook dat ik iet dezelfde performantie als met een PLL of dergelijks ga krijgen, maar het lijkt me niet ondenkbaar om er toch nog net iets meer stabiliteit uit te persen.