Ik heb een tijd geleden een Technics SU-7300 geërfd. Na een tijdje werkte het rechterkanaal niet meer. Na een reparatie van 50 euro was dit euvel opgelost (er bleek gewoon een zekering kapot te zijn, werd me gezegd) maar een paar weken later was het probleem weer terug.
In plaats van weer 50 euro uit te geven aan een reparatie heb ik een andere tweedehands SU-7300 gekocht, daar kwam ik zelfs goedkoper mee uit. Nu heb ik het ding drie dagen. Ze werkte uitstekend tot dat ik mijn platenspeler (een Pioneer PL445) er op aan sloot.
Hupsa, rechter kanaal weer kwijt. Ik heb alles gecontroleerd en het ligt aan de versterker zelf, dus niet aan de boxen, de kabels of de ingaande bron.
Is het mogelijk dat een platenspeler zoiets kan veroorzaken?
Ik ga er van uit dat dit hetzelfde interne defect als de vorige keer is,
of heeft er iemand een ander idee over wat het zou kunnen zijn?
Kan ik het zelf desnoods repareren?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Mathijs
Akino
Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas
Al eens het deksel eraf gehaald om de zekering naat kijken?Stekker uit het stopcontact,dan pas beginnen met schroeven.
{als ik het nog goed weet}ziten 4 zekering in
Die 2 bij de trafo zijn voor voeding
De 2,ongeveer in het midden van de print voor de eindtrap (de versterker)
Als het de zekering is,ben je zo klaar,haal er,als je ze niet in huis hebt meteen een paar van halen.Wel de goede waarde erin proppen.
Beetje testen en mogelijke oorzaken afstrepen,door bv,..de tulp van links op rechts aan te sluiten,...gaat nu de zekering bij links kapot,zit het in het rechter kanaal van de platenspeler.
beetje banaale (niet zonder risico)manier vab analyse methode,maar als het idd de zekering is die klapt ben je er zo achter.
Of platenspeler preventief nakijken.
EDIT
Dat wat Maarten zegt
Was ook mijn gedachte,en ook ff in de speakers kijken of daar niets los/zwarts zit.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Doorgaans is het niet de signaalbron die sluiting veroorzaakt maar de belasting. Vergeet de platenspeler en controleer de speakerkabels en aansluitingen (als er inderdaad een zekering uitlag).