Beste forumleden, als liefhebber van receivers uit de jaren 70 heb ik onlangs een Luxman R-1050 aangeschaft, na deze te hebben schoongemaakt en de lampjes vervangen, een plaatje. Eén probleem, de weergave in het mid en hoog laten een subtiel rauw randje horen. Wat zou hiervan het probleem kunnen zijn. De receiver is uit 1978, en alle onderdelen zijn nog origineel. Alvast bedankt!

te lage bias,of versleten elco's

Bedankt voor je reactie Akino, helaas ben ik meer liefhebber dan een echte techneut. De term Bias zegt mij niet veel, elco's wel. Aan welkeelco's zou het kunnen liggen ? Uiterlijk laten geen van alle enig lekkage zien.

Elco's zullen na +30 jaar niet meer dezelfde eigenschappen hebben, allemaal vervangen is het devies. Tevens zou de rust stroom van de eindtrap gecontroleerd / opnieuw afgesteld moeten worden.

Bias is de ruststroom.U bent geen techneut,dus ga ik er verder niet verder over uitwijden.De instelpotmeterjes zullen wel oude open type zijn,dus zou je voor er aan gaat draaien,beter eerst vervangen moeten worden.Maar naar mijn mening,als je er niet al te veelverstand van hebt,gewoon afblijven.

Ik zou ook beginnen met alle elco's te vervangen.Elco is vakjargon voor elektrolytische condensator,deze hebben een + en - kant.
Deze zelf vervangen is opzich nog wel te doen als je kunt solderen.
Dat is niet meer dan de goed waarde+voltage opschrijven,bestellen en omsolderen.Bestel 105 graden.Die hebben een langer leven.
Even kijken hoe ze erin zitten,aan welke kant de plus zit,en de nieuwe op de zelfde manier er in solderen.Op de meeste printen staat dit meestal wel op de een of andere manier aangegeven.

Denkje het niet te kunnen,bang iets verkeerd te doen,zoek iemand die er verstand van heeft,en het leuk vind om het te doen of te helpen.Zorg er wel voor dat je zeker weet,dat degene die zegt er verstand van te hebben,dat ook daadwerkelijk heeft.

Akino, wederom bedankt! Ik ben inmiddels begonnen met het inventariseren van de Elco's. Ik ben ook in het bezit van een uitgebreide service manual, dus dat gaat wel lukken. Als er na vervanging van de elco's geen verbetering heeft plaatsgevonden, zie ik wel weer verder.

In die service manual zal dan vast ook vermeld staan waar de ruststroom/bias te meten en wat deze moet zijn.
Als het nog een open type trimmer/instelpotmeter is,deze ook vervangen door een gesloten type van bv Piher/bourns o.i.d.

sucses met de opknapbeurt.

[Bericht gewijzigd door Akino op (10%)]

De inventarisatie van de ELCO's is bijna voltooid, op 1 type na. Het gaat hier om een oranje gekleurde ELCO met als waarde 3,3uF 25 volt, met hier aan de toevoeging LR. Heeft iemand enig idee wat een dergelijke toevoeging inhoud. Bij de diverse internetwinkels kom ik geen elco's tegen met een dergelijke omschrijving. Wederom bedankt voor reacties!

Ed

Kan voor Low Resistance staan maar kan evengoed een betekenisloze interne aanduiding zijn van de fabrikant. Lage serieweerstand elco's waren nog niet hip in die tijd en hebben ook weinig betekenis bij waarden in het lage uF bereik.

Tenzij de elco in het signaalpad staat lijkt het me weinig zinvol om er veel tijd aan te besteden. Vervang hem gewoon door een goede generieke elco.

Wat zegt de service manual?over dat component?

Ik denk (kristallen bol kijkend) dat het een bipolaire elco is.

Nou, de parts list geeft niet meer aan dan 3.3uF 25V LR. Dit is ook wat er op de elco's staat. Wat ik ook constateer is dat alle elco's van Nippon Chem Com zijn (zwart), en de bovengenoemde elco's (totaal 8) zijn oranje en vermelden geen fabrikant. Wel staat er verticaal een aantal maal de letter "M" vermeld.

Wat ik ook vreemd vind, is dat de parts-list bij een tweetal elco's (Power amp board) vermeld 2,2uF 500V, maar in werkelijkheid zijn het twee 2,2uF 50V met op de elco enkele malen vermeld (BP). Ik vermoed dan ook dat deze wel bipolair zijn.

Verwarrend hé!

Zo met een dikke waas over de kristallen bol wel.

Zou de service manual eens mijn kant op kunnen sturen?
Kan ik beetje mee kijken.

En hier misschien wat duidelijke foto's plaatsen?

vandaag de dag kun je op deze manier aflezen wat voor Nippon Chemi cons elco het nu exact voor type is
http://www.chemi-con.co.jp/e/catalog/pdf/al-e/al-sepa-e/001-guide/al-p…

Of dat 30 jaar terug ook al op die manier ging,dat durf ik niet te zeggen.

EDIT
Henry heeft gelijk,en vermoedelijk is het de ruststroom/brakke trimmers.(als ze hier wel inzitten in dit model) o.i.d maarja virtueele hulplijn is soms lastig meekijke/denken.
De eninge Luxman die ik ooit onderhanden heb gehad was zal zover versleten,ruisbakje geworden,dat een volledige recap etc,wel nodig was.
Moet mezelf eens aanleren toch wat vaker op eerst foutdiagnose te hameren en er niet vanuitgaan dat iedereen even handig is.

LR - low resistance of fabrieksmarkering
BP - bipolair
M is ook een fabrikant [M]

2,2µF 500V is een drukfout, er is geen reden voor die spanningswaarde.

Maar veel belangrijker dan al die elco's vervangen (wat trouwens niet echt handig en 99% onnodig is, normaal zoek je de fout op) is goed kunnen solderen!
Een soldeerfoutje en het wordt een kostbare reparatie.

M tussen vierkante haakjes is Panasonic (vroeger Matsushita) hoewel elco's vroeger doorgaans met het driehoekige logo werden gemarkeerd denk ik, maar M tussen gewone haakjes staat bij sommige fabrikanten achter de serieaanduiding op elco's. Ik weet niet waar het voor staat.

Op 9 april 2010 01:51:24 schreef maartenbakker:
M tussen vierkante haakjes is Panasonic (vroeger Matsushita) hoewel elco's vroeger doorgaans met het driehoekige logo werden gemarkeerd denk ik

Dat klopt en met in elke hoek een blokje.

maar M tussen gewone haakjes staat bij sommige fabrikanten achter de serieaanduiding op elco's. Ik weet niet waar het voor staat.

±20% tolerantie bij Vishay-BC Components.

Ben wat verder met ontmantelen, en stel vast dat de 25V 3,3uF LR elco's in een signaalpad staan. 4 op de printplaat van de volumeknop en 4 op de printplaat bass en treble, en 2 op de eindversterker printplaat. Ik overweeg om deze maar gewoon niet te vervangen. Dat lijkt mij dan maar het beste.

Je wilt echt geen oude/rotte elco's in je signaalpad hebben. Zelfs met elco's die niet voor audiotoepassingen bedoeld zijn, heb je kans dat je geluid beter is als je ze wel vervangt... Maar je kan ze inderdaad als laatste laten zitten en dan eens proberen. Overigens is 3,3uF geen onmogelijke waarde in folie-uitvoering, als je daar plaats voor hebt in je versterker (want groot zijn ze wel).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (21%)]

Waarschijnlijk kan je beter even verder zoeken naar exemplaren met een lagere werkspanning; deze zijn wel heeeeel erg groot!

De gewenste waarde (3,3uF 25V) is moeilijk te vinden als elco. Kan wel een tantaalcondensator vinden met dezelfde waarde. Is deze ook toepasbaar ?

Nee, totaal niet.

Maar zoals ik al eerder postte is het maar de vraag of die elco's vervangen moeten worden...

Eventueel pak je 4.7µF.

Als je geen 3.3 kan vinden, kan je er ook een bipolaire instoppen, als dat past tenminste.
Zie bijv: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=456826

Of gooi de elco's eruit en zet er gewone C's neer.

Overigens gebruikte Grundig vroeger, speciaal voor Henry S., in hun audioapparatuur wel tantaalcondensatoren in het signaalpad. Daar heb ik er dus al eens een zooi uit moeten kieperen vanwege rommelen, knetteren en ruisen.

Zijn reguliere elco's dan inwisselbaar met bipolaire elco's?