Hallo,
Ik ken vrij veel van elektronica, maar haast niets van auto's.
Veel opgezocht op google, maar ik had graag de exacte informatie. Ik dacht dat dit forum wel ideaal zou zijn.
Ik zou graag weten hoe een oliedruk sensor werkt. Hoe het schema er ongeveer uitziet (vooraleer het lichtje van het dashbord begint te branden bijvoorbeeld.).
Ik weet dat ik hier niet veel mee zeg, maar als er vragen zijn mag je die gerust stellen.
Thx!
B.V.
Als iets echt niet wil werken dan is de hamermethode de enige oplossing! :-)
Perfect,
Er zijn twee kabels die daaruit vertrekken, dus ik vermoed dat er een verbonden is met het lampje (via batterij) en de ander een soort van relais is.
Wanneer de oliedruk in orde is, is het een open circuit.
Wanneer de oliedruk slecht is, gaat het relaitje in gang schieten (verbinden tot de massa zodat er stroom onstaat die het lampje doet branden).
Of zit ik verkeerd?
Zou er iemand mij een gedetailleerder schema kunnen voortoveren? Want ik vrees eigenlijk dat het niet zo simpel is aangezien die via een ECU is verbonden...
Alvast bedankt voor de hulp.
Als er 2 draden aan zitten is er waarschijnlijk een voor de temperatuur. Deze draad zit aan iets van een ptc of ntc. De weerstand verandert naarmate de temperatuur stijgt of daalt. Met deze variabele weerstand wordt je klokje voor temperatuur aangestuurd.
De ander draad gaat idd naar een contact wat naar massa sluit als je geen of te lage oliedruk hebt. Zo simpel is het echt helaas.
MNM(tm)
Terug naar toen: C64 en periferie. :-)
Olietemperatuur-sensor zit vaak veel lager op het blok, meestal zelfs in het carter geschroefd.
De olie-druk sensor zit een stuk hoger, meestal ter hoogte van of iets boven het oliefilter.
De druksensor is een enkelpolige schakelaar die in ruststand gesloten is. Pas als de motor loopt, ontstaat er oliedruk (mits er voldoende olie in de motor aanwezig is), welke er voor zorgt dat de sensor 'ingedrukt' wordt, waardoor de schakelaar opent (en daarmee het oliedruk lichtje in het dashboard dooft).
De ECU zal overigens weinig bijzonders met dit signaal doen voor het motor management. Ze zal hooguit een melding opslaan in het storings-log.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Het is gewoon een membraan dat ingedrukt wordt door de oliedruk, en dat membraan drukt een microswitch in de "uit"stand als er voldoende oliedruk is. Het olielampje gaat dan uit.