Ik heb een Alfa 146 uit 2000 welke ik graag wil uitlezen.

Nu zou er volgens Autodata een 16-pins odb2 connector aan de bestuurderskant bij de zekeringen moeten zitten, maar die zit er dus niet.

Wel heb ik aan de bijrijderskant, tussen de airbag en middenconsole, een 3 polige AMP connector gevonden, die niet aangesloten is, er zit alleen een beschermkapje op. Is dit de ODB connector?

Via Google kwam ik terecht bij een 3-pins ODB naar Alfa verloopkabel tegen, heb ik deze dan nodig?

Laat dat verloop kabeltje maar zitten want dit gaat niet werken deze is nog geen obd 2 (vanaf 2001) uberhaupt ook de nieuwe niet .

Want hier in europa hebben wij eobd ofwel (european on board diagnose)

Obd 2 is voor amerikaanse markt .

Ik snap het verschil, maar na wat Google werk lijkt het erop dat het toch kan; onder mijn motorkap zit een 3-pin aansluiting voor de ECU, en een 3-pin aansluiting voor het ABS systeem, de kabel naast de middenconsole is dan voor de airbag (kabel is ook geel).

Voor zover ik kan achterhalen zitten er in die aansluitingen een L en een K lijn, en massa.

Er schijnen aangepaste kabels in omloop te zijn zodat je met een schakelaar kunt kiezen wat je uit wilt lezen (pin 7 aan pin 3 en nog een andere voor ABS).

Kan iemand dit bevestigen?

Klopt helemaal. De drie pens stekker heeft een K en L lijn. De middelste pen is de massa. In de praktijk heb je alleen de K-lijn nodig.
Er zijn verloop kabels te koop en het uitlees programma wat goed werkt met Alfa is unidiag van SanderQV. Goolge even op unidiag en je vind het meteen.
De switchen van de K-lijn is aleen nodig als je een echte OBD stekker hebt. In jouw geval heb je 2 aparte diagnose stekkers.

3 zelfs;

Eén naast de middenconsole; Airbag
Eén op de rechterveerpoot; ECU
Eén op de linkerveerpoot; ABS

Kabel is iig besteld :)

Hey..., nog een Alfist! :P

Kijk even op het SCARB of bij de 145\146 club, daar kan je alle info vinden. Buiten dat had iemand op het SCARB zijn eigen software geschreven welke goed blijkt te werken. :)

SCARB heb ik al gelezen; alleen SanderQV verkoopt de kabels voor 40 euro, op het alfaforum verkoopt iemand ze voor 20!

Unidiag is wat jij bedoeld denk ik, deze schijnt goed te werken, maar fiatecuscan schijnt er ook mee te werken :)

(nu nog de data realtime op laten door centrafuse en we zijn er ;) )

Misschien kan je hier in VB een progje voor maken?
Ik weet niet hoe handig je bent met computers?! :P

EDIT
Dacht dat er voor Centrafuse toch al OBD plugins bestaan? :D

Wat een modern gedoe allemaal, mijn Alfa heeft gewoon een jetronic en een losse ontsteking :P

Hehe.., en die van mij een MegaSquirt met bluetooth. :P

[Bericht gewijzigd door Michiel145 op (19%)]