Hoi

Ik wil graag deze buizentrap maken:
http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/MIKRO/Mikrolampizator.html

Nu heb ik een vraagje over de spanning tussen pootje 4 en 8 voor de SRPP variant die in het artikel staat beschreven.
Mag dat een gelijkspanning zijn en zo ja hoe hoog moet die dan zijn?
De reden dat ik een gelijkspanning wil aanleggen is omdat ik daar niet een speciale transformator voor hoef aan te schaffen.

er staat 6.3VAC
Maar mag ook wel DC zijn.
Vergeet dan niet de gnd aan te sluiten op de rest van je buizentrap.
Het komt niet zo heel dik, als het gaat om de gloeispanning.
zolang je anode maar niet roodgloeiend wordt.

ik denk dat als je op 6.5V gelijk zit dat je wel genoeg hebt.

Je mag bvb ook een transfo van 6V nemen... Die zijn gemakkelijker te verkrijgen. Meestal geven ze toch een iets hogere spanning af.

Karel

dat is alleen zo als je de trafo niet 100% belast.

Dat hangt van de trafo (wikkelverhouding en constructie), de netspanning en de belasting af. Niet uitsluitend van die laatste.

Verder staat in de datasheets van de gebruikte buizen meestal wel vermeld hoeveel de gloeispanning mag afwijken. 6V zou doorgaans geen probleem moeten zijn, maar ga je te ver boven of onder de 6,3V dan slijten je buizen te snel.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (48%)]

of heel simpel, je pakt een 7805 en plaatst 2 diodes tussen pinnetje 2 en de aarde.
kathode naar de min gericht.
hierdoor wordt de uitgangsspanning 2 keer 0.7V omhooggetilt.
dus krijg je ongeveer 6.4V gelijkspanning.

Bedankt voor de snelle response!

Ik ben het volgende van plan
Ik wil twee trafo's gebruiken: 1 om een lage wisselspanning te verkrijgen en 1 om die weer omhoog te transformeren.
Ik kan dan met een paar goedkope trafo's de juiste spanningen verkrijgen. Met een LM317 kan ik dan de 6,3 Volt instellen

Zodoende kan ik de kosten van mijn projectje laag houden

Ik zag overigens geen markering op de buis die aangeeft welke pin1 is.
Ik neem aan dat de twee tegen over elkaar liggende pinnen met een weerstand van 6,6Ohm ertussen pin 4 en 8 zijn. Verder neem ik aan dat het niet uitmaakt welke van de twee de 6,3Volt krijgt. Zijn die aannames terecht?

Meestal staat bij deze buisjes een rood of zwart puntje bij pin 1. Of pin 1 heeft een gekleurd glaspareltje in de voet.

6,6 ohm tussen twee pennen zal inderdaad de gloeidraad zijn. Pen 4 en 8. Één van de pennen aan de GND de andere aan de +6,3V DC.
Bij dit type buisjes (indirect verhit) maakt het niet uit welke pen dat is.

Als je twee 6V trafo's gebruikt die je back-to-back zet kan je het hele gelijkspanningsverhaal voor de gloei weglaten. De gloeidraad zet je dan op de 6V aansluiting van de trafo's.