woofer speaker met 3 aansluitingen

Nee hoor, bij de lage frequenties heb je meerdere spoelen parallel staan. Da's heel wat anders. Dit gebeurt in sommige ontwerpen wel degelijk.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Begin me nu een beeld te krijgen van wat je bedoelt.
Het werkt dus puur passief?
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

Op 15 mei 2010 15:49:40 schreef flipflop:
Nee hoor, bij de lage frequenties heb je meerdere spoelen parallel staan. Da's heel wat anders. Dit gebeurt in sommige ontwerpen wel degelijk.

precies

ik heb helaas de speaker weg gegooid want er ging te veel tijd in zitten, en zo veel interesse had ik er niet meer in
bedankt voor alle hulp

Plug And Pray, beun hier, beun daar, beun alles maar aan elkaar

Ik reageer toch even op deze oude discussie. Ik heb namelijk de Gigaworks set waar de topic starter het over heeft. Nu heb ik mijn woofer helaas opgeblazen. Bij het indrukken van de conus hoor je duidelijk schrapend geluid. Nu zou ik graag een woofer in de bestaande kist willen plaatsen en dus aansluiten op de versterker die ingebouwd is, maar ik loop er nu tegenaan dat de spreekspoelen individueel aangesloten zijn. Ik kan geen andere woofers vinden die beschikken over drie spreekspoelen.

Nu is mijn vraag of het mogelijk is om een woofer aan te sluiten met 1 of 2 spreekspoelen en hoe ik dit kan doen?

Om een beeld te krijgen van de woofer kan de volgende link bekeken worden: http://www.ecoustics.com/electronics/forum/home-audio/646685.html

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik zou het erg jammer vinden deze set niet meer te kunnen gebruiken.

er gaan 3 verschillende versterkertrap uitgangen naar de woofer toe. 3x 1/3 van het totaalvermogen van de woofer op 3 aparte spreekspoelen.

dat is een erg aparte constructie die je niet snel gaat vinden ben ik bang..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

en zou je niet 1 speaker kunnen gebruiken, en daar 3 audio transfo's tussen steken? weet niet of het makkelijk te vinden is voor de output van een versterker

de versterkers breng je elk op audiotransformator en die 3 knoop je samen op de speakerspoel.

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 10 januari 2017 10:31:28 (24%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik gewoon zoiets nemen:

http://www.ebay.com/itm/200W-Mini-Hi-Fi-2-1-Amplifier-Booster-Radio-MP…

Dan kan je vervolgens een normale sub in die behuizing plaatsen en de satelietspeakertjes gewoon op dit ding aansluiten (of die wel op de orginele amp laten zitten)

Of zoiets:

http://www.ebay.com/itm/Hifi-Stereo-Power-Amplifier-AMP-Module-30W-30W…

Sorry, de laatste twee antwoorden gaan mijn pet iets te boven. Zou je mij iets meer uitleg kunnen geven hoe ik dat aansluit? Verder met output van de versterker, bedoel je daar het wattage mee?

ipv 1 versterker te maken van bv 150watt, maken ze 3 kleinere versterkers van elk 50watt.
ze sluiten die 50watt versterkers aan op elk 1 spreekspoel van de luidspreker. zodoende produceerd die luidspreker ook de volle 150watt.

jij hebt nu waarschijnlijk 1 luidspreker spoel en je moet daar die 3 versterkers aan koppelen.
je kan niet zomaar die 3 versterkers hun uitgang aan elkaar koppelen, daarom zou ik ze elk aan een audio transformator koppelen en de uitgang van de transformatoren aan de speakerspoel hangen.
de vraag is of dat ding het nog waard is. steek er gewoon een luidspreker in met 2 spreekspoelen, sluit die aan en laat de 3de versterker voor wat het is. je benut dan nog 2/3de van het vermogen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ok, bedankt voor je uitleg. Ik lees op een (volgens mij zelfs dit) forum dat de versterker misschien zo gebouwd is, dat de drie aansluitingen voor de laagheid van de bas zorgen. Dus aansluiting 1 voor laag, aansluiting 2 lager en aansluiting 3 nog lager. Is dit een waarschijnlijk verhaal? Sorry als het een domme vraag is. Wanneer dit namelijk waar kan zijn, dan mis ik misschien de laagheid van de bas die de woofer kon geven wanneer ik hem aansluit op een woofer met 2 spreekspoelen.

Wanneer ik voor een andere woofer ga heb ik een paar vragen:

Wanneer ik dan voor een woofer zou gaan met 2 spreekspoelen, wat raden jullie dan aan? Ik neem aan dat ik dan wel voor een woofer moet gaan die 2x4 ohm kan leveren toch? Aangezien de originele woofer die specificaties had. (8 Ohm)

De woofer was gespecificeerd op 210 watt RMS. Als ik 2/3 van het vermogen benut is het dan handig dat ik nog steeds een woofer hier op selecteer of voldoet minder dan ook?

Is het mogelijk dat ik een woofer kies die wat meer bestand is tegen 'opblazen' dan de originele woofer?

Sorry voor de vele vragen, maar sinds ik de woofer heb opgeblazen verdiep ik mij pas in deze materie.

mel

Golden Member

Een luidspreker moet altijd het vermogen van de versterker aankunnen.
En als je tweederde van 200 Watt afspeelt, ben je volgens mij stokdoof :)
(en alles valt van de muur).
Weet je met hoeveel vermogen een "normale" radio werkt?
En die geven nog herrie zat..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

dat zijn dan ook van die 'reklame' vermogens hé.
die woofer zal die 210W niet halen, en die versterker ook niet.

ik heb vroeger een versterker gebouwd die 2x100 echte watts produceert, de transfo alleen al weegt meer dan mijn huidige actieve subwoofer in mijn woonkamer.
en in mijn hele jonge tijd bouwde ik een echt klasse B versterkertje van 1watt en dat maakte zat herrie op een deftige speaker (eindtrap was een BD139 en BD140, verder nog wat weerstandjes en wat standaard torren. zalige versterker aangezien je alles kon bouwen uit TV sloop onderdelen)

@TS: ik zou eens een gewone huiskamer luidspreker nemen (liefst met behuizing en die eens op 1 uitgang aansluiten van die versterker. laat dan wat muziek spelen.
versteek de luidspreker dan eens naar het 2de kanaal, en naar het 3de en kijk of je verschil hoort in tonen.

het kan zijn dat ze verschillende tonen door de versterkers sturen, dan hoef je enkel 1 versterker wat dichter te draaien om bv het laag te verminderen

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 11 januari 2017 07:16:48 (28%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ok. Ga ik proberen. Ik heb nog wel een oud pc speaker setje liggen waar ik de kabels om en om aan kan sluiten op de subwoofer.

Verder lijkt mij de werking voor een subwoofer heel anders dan een "normale" radio. Ik denk dat het "kweken" van lage tonen meer vermogen vraagt van een speaker. Daarnaast moet die ene woofer het gevoel creëren dat elke satelliet voorzien is van bas en dus die (extra) bas de ruimte in sturen. Een enkele woofer in een basbox zal dus meer vermogen nodig hebben dan een mooie set Wharfdales. (Ik noem maar wat). Waar veel meer "herrie" uit komt. Ik zeg niet dat de wattages kloppen, maar ik denk wel dat het vermogen onderschat is. Deuren bij ons in huis hebben het wel zwaar en er is wel eens een fotolijstje gesneuveld. ;)

Maar goed dat is eigenlijk geen punt waar ik in over discussie moet gaan aangezien ik dit baseer op een gevoel en jullie spreken vanuit kennis.

Ik ga bezig. Bedankt voor de tips. Ik laat het weten wat de uitslag van de test is.