Heren techneuten.

Ik zit hier met een probleem. ik heb 2 draaitafels allebeide van het merk BST. modelnummer weet ik zo snel niet. met op allebeide tafels ortofon Qbert elementen. Als ik op het mengpaneel het kanaal los zet waar de platen speler op zit heb ik er een brom inzitten en is de rechterkant ook zachter als de linker kant. met de andere platen speler idemdito.

Nu heb ik de aarding al gecontroleerd en al van alles mee geprobeerd.
aarden aan de verwarming (helaas geen effect)
aarden aan de mengtafel (ook geen effect.)
Ik heb ook al alle waarvan ik denk dat het storing kan opleveren apparatuur los gekoppeld maar de brom blijft..

ik ben me een beetje ten einde raad en weet het niet meer.

misschien hier iemand tips of nuttige info

ik hoor het graag

met vriendelijke groeten gekke kreefte

heb je een mm/mc keuze erop ? en gaat hij bij een lage volume instelling al hard ? dan heb je de mm mc instelling verkeerd staan .

overigens werkt een phono alleen op een phono ingang , aux of tape is veel te ongevoelig die zijn 500mv en phono is 150mv .

Sluit de ingang even kort en kijk of de brom dan weg is...

@ arco.

ik heb gedaan wat jij hier beschreef dan is de brom verdwenen. overigens als ik de tulp kabels die naar de platenspelers lopen uit het mengpaneel trek is de brom ook weg.

Zal het dan in de audio kabels zitten ?

Op 25 april 2010 11:53:33 schreef gekkekreefte:
Zal het dan in de audio kabels zitten ?

Ja, dat kan.
Als je heel slecht afgeschermde kabels gebruikt kun je brom oppikken.
Probeer eens een andere kabel.

ik zal vandaag even afgeschermde kabel proberen die heb ik namelijk nog liggen

eerst al bedankt voor alle info ik hou jullie op de hoogte

ik denk dat de massa niet is aangesloten via de pickups . heb je de losse aarddraad ook aangesloten ? hebben de pickups een geaarde netkabel eraan zitten ? zo ja een stekkerblok ertussen doen zonder randaarde .

Volgens mij heeft de TS dat al geprobeerd:

Op 25 april 2010 00:11:01 schreef gekkekreefte:
Nu heb ik de aarding al gecontroleerd en al van alles mee geprobeerd.

Testman heeft het over de aarde draad tussen de mengtafel en de draaitafel.
Niet over aan de verwarming knopen en andere pruts oplossingen...

Het kan ook een aardlus zijn daar doelt Testman op met de opmerking de draaitafels op een ongeaard stekkerblok aansluiten.

en ik bedoel ook een evt aardlus met een randaarde platenspeler die via massa dan brom geeft net als een geaarde tv .

edit : he net 1 minuut te laat

[Bericht gewijzigd door testman op (13%)]

@test man

er zit geen rand aarde aan de platen speler. ik heb de aarding nu aan de mengtafel zitten (mengtafel heeft wel randaarde.) Maar vandaag werdt er ff bekend gemaakt dat er wel vaker aarde problemen zijn in deze woningen. (na enkel rond vragen) zou dit er iets mee te maken kunnen hebben ?

je geluidssysteem heeft geen aarde nodig om te werken . het beste kun je testen met alleen de platenspeler en de mengtafel en boxen , alle dingen die geen functie hebben eraf halen kwa stekkers. zijn overigens de spelers geen mm element platenspelers ? mm is vrij zeldzaam en een simpel mengpaneel kan alleen overweg met mc element en dan is de storing veroorzaakt door de oversturing van de phono trap . is de brom overigens wel weg als de netstekker van de platenspelers uit het stopcontact is ? maar wel de rest aan en aangesloten .

De Qbert is een DJ element en is MD.

@testman

als ik de stekker van de platenspeler uit het stopcontact trek is de brom weg.. daarbij heb ik dus alle overige apparaten zoals de soundprocessoren ook allemaal afgekoppeld. zodra ik de platenspeler weer in plug bromt die weer... ik zal even de gegevens van mn elementen opzoeken.

Het lijkt er toch op dat de losse aarde draad tussen draaitafel en mixer niet is aangesloten.
Zitten de draaitafels alleen met een tulp kabeltje aangesloten?

Het chassis van de platenspelers via een losse draad verbinden met de GND op het mengpaneel of de versterker wil ook wel eens helpen.

[edit] pa3gws was iets eerder.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (11%)]

@pa3gws

ik heb de aarding wel aangesloten op de mixer. als ik deze draden los haal dan is de brom nog groter en harder.

@hugo.

dan zal ik dus een nieuw aardings punt moeten maken in de platenspeler chassis is namelijk van plastic.

Wat voor een versterker zit er achter?
Heeft die een ground lift schakelaar achterop?
Zo ja zet die eens om.
Als het chassis van plastic is dan is de extra aarddraad niet van toepassing.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op (26%)]

@pa3gws Ik heb een technics 5.1 versterker er achter zitten. de mengtafel is daar op aangesloten. ik zal is even kijken of ik een groundlift schakelaar kan vinden

van plastic en niet heel oud.... is dit niet een model met ingebouwde versterker naar 500mv zoals een auxingang ? maw als je de speler op de aux aansluit heb je dan geen brom of te weinig geluid ( volumeknop moet te ver open ) . anders lijkt het dat je speler een trafopotentiaal aan de uitgang heeft hangen en dat zou bij 2 dezelfde spelers wel raar zijn als fout .

een 5.1 met tuner erin ? dan ook de antennekabel eens loshalen dan .

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (9%)]

Sluit de hele zaak nu eens basic aan.
Draaitafels aan de mixer, mixer aan de versterker en verder ALLES losmaken.
Behalve de speakers dan natuurlijk.:-)

@testman de tuner heb ik geen antenne kabel meer in zitten ;) ik heb de platen speler is op een aux kanaal aangesloten maar dan doet die helemaal niks.

@pa3gws
ik ga morgen na het werk ff doen wat jij zegt even helemaal basic aansluiten. ik hoop dan dat er misschien resultaat is

Hallo,

Ik heb net mijn platenspeler gerepareerd. Een kanaal werkte zeg maar niet. Ben aardig aan de gang geweest. Heb zelfs van het betreffende kanaal de Cinch/ Tulp aansluiting erop nieuw op gesoldeerd. Uiteraard had ik de boel al doorgemeten mijn multimeter op diode stand. De multimeter gaf aan dat alles goed met elkaar verbonden was. Heb de platenspeler ook helemaal doorgemeten. Je hebt signaal links en rechts en je hebt aarde links en rechts op het element. Als je de achterkant van je lp speler eraf trekt (eerst de stroom eraf!). Dan zie je waar je Cinch draad naar binnen gaat (tulp draad) daar zit een aarde draad en een binnendraad/ signaal draad. Dit moet allemaal door te meten zijn tot het element en per draad een waarde geven van 0 op de diode stand.

Nu komt dus het leuke gedeelte. Alles bleek goed door te meten te zijn. De optimale waarde die je kan meten is een 0 op de diode doormeet stand op je multimeter. Meestal zal het rond de 5 zitten want de draadjes zijn vaak al wat ouder en dan is de weerstand van het koper wat hoger. Dit maakt niet uit want dan is de doorvoer nog steeds vrij goed. Toen dacht ik laat ik ook even de doorlaatwaarde van het element zelf doormeten. Ik meet voor het linkerkanaal rond de 800 als je van de aarde naar de signaal meet. En voor het rechter kanaal helemaal niks. Toevallig had ik een ander element liggen en daar meette ik wel op beide signalen links en rechts een doorlaatwaarde van 800. Toen heb ik de elementen verwisseld. En het werkte meteen. Ik raad aan meet je element even goed door, haal hem er eerst af en dan beide kanalen doormeten. Er moet een doorlaatwaarde zijn want het zijn gewoon spoelen. Door de beweging worden trillingen in geluid omgezet. Als je spoel van een kanaal niet goed is werkt het zooitje niet. Ik helemaal blij nu kan ik eindelijk platen overzetten op .wav bestanden met mijn DR05 Tascam recorder.

Succes!

Groeten Legenware

Ps. Aansluiten of je Phono niet op je aux kanaal. Wat eruit je pickup komt is namelijk niet voor versterkt. Phono versterkt het aux ook maar niet genoeg.