Ik heb dit weekend mijn geluk een beproefd en me begeven op het vlak dat fotoprint heet, ik heb de print belichtingstijd na proberen met een proefprintje vast gesteld op 5 Min met m'n zelf geknutselde lichtbak en dit proefprintje ontwikkelde goed en etsen was ook geen probleem, alleen waren dit vrij grote tekens. nml. cijfers die de minuten voor het belichten moesten aangeven. Nu heb ik vervolgens een printje willen maken waarop een layout moest komen en bij het ontwikkelen verdwenen sommige printbaantjes alsof ze poreus werden. de vraag is nu.

belicht ik te lang? of
Ontwikkel ik te lang ? of
Is de ontwikkelaar te sterk? of
moet ik bredere printbanen maken ? (deze waren de smalste uitvoering zoals deze in pcb designer wordt gebruikt)

verder bevalt het hele proces me uitstekend, alleen de puntjes op de i zou fijn zijn, want een print waar de banen vanaf zijn is niet echt bruikbaar :)

Hallo
Wat ik denk is dat je het masker niet goed (donker genoeg)
gemaakt hebt want als ik zo je probleem bekijk lijkt het of
er toch enigzins licht bij gekomen is,wat ook nog kan is voor hele dunne printbanen je een negatieve masker moet maken en dan op z'n kop belichten zodat er absoluut geen uv licht onder door komt tijdens het belichten ook moet je er een plaatje glas op leggen om hem goed aan te drukken.......
Succes met prutsen.
Ruud

vaak is het probleem met lijntjes die verdwijnen dat je ontwikkelmiddel dan iets te sterk is... probeer het met iets minder ontwikkelaar..

Even nog wat ik hier voor schreef: Ik bedoelde gespiegeld maar typte 'negatief'....

Dus ik kan proberen de ontwikkelaar iets te verdunnen met water ?

Op zo 28-04-2002 13:13:23 schreef Prutsertje:
Dus ik kan proberen de ontwikkelaar iets te verdunnen met water ?

jup of minder ontwikkelaar erin

Beste,

Ik ets weleens wat op school, maar belichten kun je bijna niet lang genoeg doen, mits je opervlakken echt zwart zijn. wij gebruiken kalkpapier + black out spray darover, black out spraay maakt alles wat zwart is nog zwarter (niet teveel gebruiken, anders loopt alles uit en ken je je print weggooien.

Verder voor de traces gebruiken wij het CAD programma UltiBoard, maar een trace van 1 mm is erg dusn. pak liever 2 of 3 mm. maar 1,5 is wel een minimum hoor, anders ets je het altijd weg.

Verder: tja let ff inderdaad op de ontwikkelaar, maar dat is bij ons gegeven en is de enige optie die ik nog nooit veranderd heb en ook het enige wat altijd goed is bij ons in het printlab. :P:P:P Dus daar blijf ik af.

Tja het etsen zelf. Dat zie je vanzelf wel, wij hebben een etsmachine en die laat weleens wat te wensen over, maar handmatig heb je er altijd mooi oog op.

Groetjes

Sven

1mm al te dun? Ik maak ze van 0,2mm (PLCC's)

Gewoon een goed zwart origineel in spiegelbeeld. Dit wordt dan gekopieerd op overheadsheets.
Dan 90sec belichten op een zelfbouw lichtbak (4UV buizen 15W). 30sec ontwikkelen, en een minuut of 5 etsen bij 50ºC. Ik gebruik ammoniumpersulfaat.

Je moet er inderdaad even bijblijven, maar dan heb je ook wat.

Ik had inderdaad hele dunne printbanen, denkelijk te sterke ontwikkelaar en een vrij felle lichtbak (6 Lampen op 30cm (oude gezichtbruiner in een kist met plexiglas plaat)) Het afdrukken van layout doe ik met de officjetg85 op beste kwaliteit en op overhead sheets van HP, dus daar komt geen licht doorheen. Ik ga wel een wat expirimenteren, anders kom ik er toch nooit achter, lopen leer je ook met vallen en opstaan :)

Ik wil alleen nog even wat vragen over de ontwikkelaar.

Als ik deze 'slapper maak' dus een andere mengverhouding, moet ik dan gewoon langer ontwikkelen en is dat proces beter beheersbaar of gaat het dan net fout omdat de print langer in het ontwikkelbad moet ?

Hoe zit het met bewaren van ontwikkelaar, ik heb hier al diverse malen gelezen dat dit niet altijd goed gaat, als de ontwikkelaar niet meer goed is, waar merk ik dat dan aan ?

Als je ontwikkelaar verdunt gaat het inderdaad langzamer, je moet alleen oppassen dat het niet te lang gaat duren, want dan kan je het risico lopen dat je zwarte delen ook gaat ontwikkelen en dan het je weer het zelfde.

Als je temperatuur laag is (kamer temp.) gaat het ook wat langzamer.

Op ma 29-04-2002 21:16:07 schreef Hugo Welther:
1mm al te dun? Ik maak ze van 0,2mm (PLCC's)

Gewoon een goed zwart origineel in spiegelbeeld. Dit wordt dan gekopieerd op overheadsheets.
Dan 90sec belichten op een zelfbouw lichtbak (4UV buizen 15W). 30sec ontwikkelen, en een minuut of 5 etsen bij 50ºC. Ik gebruik ammoniumpersulfaat.

Je moet er inderdaad even bijblijven, maar dan heb je ook wat.

Hugo, ik heb het hier niet over ervaren rotten, maar over beginners, begin met een beetje dikke sporen als het kan. ik weet dat het wel kan met dunne, maar waarom moeilijk doen. laat hem eerst maar eens kijken wat er kan.

Groetjes

Sven

ik denk dat als ik zover ben dat ik het voor elkaar krijg zulke layout's te ontwerpen (laat staan schakelingen) we héél wat jaartjes verder zijn inderdaad, dus ik ga maar voor de wat dikkere banen. Met de tijd zal ik er wel de feeling voor krijgen (hoop ik :) )

In ieder geval bedankt voor de reuze goede info allemaal !

[offtopic]
Sven

Je hebt wel gelijk, maar als af en toe beginners over sommige schakelingen hoor praten, geven ze de indruk dat ze al een tijdje bezig zijn.

BTW bij mij gaan ze ook wel eens mis hoor.

Misschien een 'Novice' rubriek

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

Mijn ervaringen met etsen zijn dat de belichtingstijd zelf niet erg kritisch is (zelf belicht ik 2 a 3 minuten), maar wel het ontwikkelen.
Ik gebruik hiervoor een oplossing van 5% NaOH (NatriumHydroxide). De ontwikkelingstijd is net geen 2 minuten. Best is om met deze tijden wat te experimenteren op een stukje oefenprint. Eenmaal de juiste tijd gevonden lukt het altijd.
Het etsen zelf doe ik met yzerperchloride (te verkrijgen in korrels bij je elektronika zaak). Hier blijf je best bij om je print op het juiste moment eruit te halen.

2 minuten ontwikkelen??? ik heb em er amper 5 sec in en dan is het al klaar en toch kan ik lijntjes (record tot nu toe) lijntjes van 0,254mm etsen belichten doe ik met een lichtbak op 3,5 minuut dan worden ze het scherpst (met 3 normale!! tl balken van 8 watt per stuk merk:daks) etsen is verschillend en daar let ik ook niet echt zo op

Vroeger was dat bij mij ook maar enkele seconden, maar de concentratie van de NaOH was te sterk. Heel dunne baantjes werden toen gewoon mee weg geëtst.
Met die lage concentratie NaOH is de ontwikkeltijd veel minder kritisch, steekt niet op enkele seconden meer of min.

bij mij gaat momenteel het ontwikkelen ook weer fout ... denk dat het aan de temp van het water ligt