maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik doe electronica, maar ook vaak m'n eigen auto's... Dan heb je toch echt regelmatig flinke baalmomentjes (BDP gat van een Ford Diesel vinden kost wel ff tijd als je van wat brakke plaatjes moet werken, en dan denk je: het zal toch niet achter de dynamo zitten... Alfa boxertje is ook heel leuk, en je kan er best goed bij voor veel klusjes, maar als je een lekke koppakking hebt en een versleten koppeling en je wilt niet een paar dagen op straat onder je auto liggen... zoek dan maar iemand met een brug en een tafel om de motor op te laten zakken). Het is wel allemaal te leren. Maar je moet niet met de moeilijkste klussen willen beginnen en je moet geschikt gereedschap hebben (zoals je met een slechte dop een bout rond kan draaien, kan je met een verkeerde of slechte soldeerbout ook een print om zeep helpen).
Bij elco's vervangen op zo'n voeding komt toch wel wat teveel kijken om stap voor stap instructies te geven. Belangrijk is goede low-ESR elco's te gebruiken, Panasonic of Yageo. Ook belangrijk om het solderen echt goed onder de knie te hebben, zo'n print loopt snel schade op. Als je geen ESR-meter hebt is het best om gewoon alle elco's behalve de hele grote te vervangen. Afwijken van waarde kan soms, maar neem gewoon dezelfde spanning en capaciteit, dan zit je goed.
Auto,s sleutelen is mijn hobby, is zeker goed zelf te doen en echt alles.
Schoenmaker blijf bij je leest maar geloof me als je een bijvoorbeeld Turbo of beter nog een G mechaniek op tijd kan zetten dan kan je ook een motor op tijd zetten na het vervangen van de distributie riem.
Bij beide geldt, symtoonherkennig en uitsluiten,meten , constateren, netje,s werken met goed gereedschap, geen peppie en kokkie materiaal dus.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De vergelijking tussen een G-deck en een distributieriem was me ook al opgevallen, maar bij een auto kan je er soms wat rotter bij... En nadat ik bij de genoemde alfa de krukas 20 keer met de hand had rondgedraaid omdat ik de merktekens niet kon vinden, waren m'n handen (ook m'n knokkels want je zit tegen de radiateur te werken) wel iets pijnlijker dan na een videorecordertje timen 
Verder inderdaad je laatste zin, helemaal mee eens.
Maargoed, het zal de TS uit deze verhalen wel duidelijk zijn of de klus voor hem haalbare kaart is of niet, want daar was het tenslotte om begonnen!
Tja en solderen is geloof het of niet mensen ook een vak, en al helemaal netje,s solderen 
Ben ook verwend in deze, heb een ESR meen ik en een weller ws80 oid, beide goede bouten.
Moet ook wel.
Helaas tegenwoordig ook een goede (schone ) loep nodig 
Hallo allen,
Wat ik niet helemaal snap is dat hier wordt gezegd schoenmaker bij je leest...terwijl ik lees dat mensen hier ook aan auto's sleutelen.
Moet het toch ff voor mijn pa opnemen hier. Mijn pa is al 40 jaar monteur; begonnen met auto's en nu met grote speedyachts...Zie filmpje http://www.youtube.com/watch?v=g4c7_B_FO5U
In dit soort speedyachts zit elektronica waar je u tegen zegt; alleen de radarsystemen en de hydraulics al die hij moet fixen...Televisie moet wel lukken ...
Mijn dank voor alle reacties is groot !
Chris
maartenbakker
Golden Member
Ik zeg helemaal niet: schoenmaker blijf bij je leest, ik zeg: je kan best wat anders doen, maar weet heel goed wat je doet en zorg dat je er de goede spullen voor hebt. Een print mollen met een slechte soldeerbout of verkeerde soldeertechniek is nog makkelijker dan een zeskant rond draaien. En je moet ook weten wat je precies moet vervangen en waardoor. Wat er wel wordt gezegd: troubleshooting van electronica (ook op componentniveau) en mechanica volgen dezelfde procedures en logisch denkwerk. Maar je hebt wel ook goede kennis van de materie zelf nodig. De twijfel daaraan kwam, doordat jij hier binnenkwam en zeker wist dat het relais stuk was. Dat zegt niet dat het niet gaat lukken, begrijp me goed.
Maar misschien handiger als je pa hier zelf even komt als hij aan de klus begint en nog vragen heeft! Dan is het ook een stuk makkelijker om terzake adviezen te geven, want hij weet zelf beter wat hij kan en weet dan jij dat van hem weet.
Hallo Maarten,
De tekst schoenmaker blijf bij je leest stond in een andere context in andere post. Was geen reactie op jouw post...
Ik ben het verder met je eens dat als je nieuwe dingen doet dat je dan goed moet opletten en het soms beter aan een vakman moet overlaten.
Chris
En sommige dingen kun je vaak beter doen als de zogenaamde "vakman"
er zijn er hier geweest die ik eruit gezet heb, ik huur iemand in omdat ik hetzelf niet wil(/kan) , als je er dan nog grotere puinhoop van maakt dan ik zelf zou doen, en bij commentaar een grote mond, doei daar is het gat van de deur.
Als automonteur kan je tegen woordig niet om electronica heen, en is een goede bout en en wat soldeer vaardig heid een must, ik ken er alleen maar weinig, een paar zwerven er hier op het forum.
Als je pa het zlef ziet zitten en een soldeerstation en een tinzuiger heeft kom je een heel eind, als hij ook litze heeft komt het helemaal goed.
zoek de voedings print, en schrijf alle waarden op van de condensators , let op dat je low ESR=types neemt, en min. 105 Graden. en een goed merk zoals Panasonic. Bestel ze en wacht tot ze binnen zijn, zet de soldeerbout aan en soldeer de elco's er een voor een uit, en vervang ze met de juiste waarde, let op post van TV Don en zijn cornuiten, die heebben goede tips, over welke type sosms bij een toestel beter kunnen worden vervangen met een ander type.
als je een elco ergens niet kan krijgen mag je er altijd een in zetten met een hogere spanning, nooit lager, als je de ruimte hebt kan je het sowieso beter doen, maar meestal past het dan niet dus goed opletten welke vorm je koopt.
suces
Schoenmaker blijf bij je leest nadat een automonteur tegen me zij dat ik iets verkeerd had gedaan bij mijn auto.
Dit echter had de ANWB gedaan HAHAHA.
Die opmerking kon ik dus nietn UITSTAAN van de beste man en bovendien was de rekening niet mis.
Ik zat toen in een depressie na een burn out, ben auto,s gaan oppakken en vond het een enorme kick want veel resultaat .
Moeilijk is het niet, ook de electronica niet probleem is echter dat menig techneut niet is meegegroeid met de komst van al die zooi in een auto.
Ga je niet mee in de tijd dan sterf je dus af en zo gaat dat ook bij tvs,
Goed solderen is een vak echt, ik geef nu regelmatig les en merk dat sommige het echt niet zullen gaan worden.
Een aantal blijft dan ook over om te schroeven en dat te doen wat ik of andere techneuten vragen.
Ik kan zeggen er valt HEEL veel af, ze leren geen flikker meer op een MTS echt niet
Op 30 april 2010 00:14:06 schreef TV Don:.
Ik kan zeggen er valt HEEL veel af, ze leren geen flikker meer op een MTS echt niet
Die duscusie heb ik 20 Jaar geleden al gehad met een docent van de MTS, waarom weet hij niks ? de docent wist helaas ook niks, dus kon ik het de student niet aan rekeken 
maartenbakker
Golden Member
Een meester-gezel leersysteem zou zo slecht nog niet zijn...
Don: ik snap wat je met die kick bedoelt. Ik sta nu voor 2 flinke autoproblemen... Ik vraag me bij eentje af of ik er wel allemaal aan moet beginnen... Maar ik weet gewoon, als zij (het is een vrouwtje, en met temperament) weer loopt, dat ik de koning te rijk ben. De andere auto is een busje, en dat heb ik gewoon nodig (heb ik ook nog wat verbouwplannen mee motorisch, maar moet eerst lopen).
Maar we dwalen een beetje af. Ik stel voor te wachten tot de TS of zijn vader de klus oppakt, zodat we eventueel terzake advies kunnen geven.
En ja, dat op de koffie gaan wat al eens door de moderatoren voorgesteld is, moet toch maar een keer gebeuren.
Goed idee
Ik heb weleens van iemand gehoord die een hotline had opgezet voor mensen die vastliepen met hun games op de computer... Was een betaalnr zoveel per minuut. Liep als een trein...
De TV Don Hotline for all your technical questions....
Grtz
Chris
Ben bang dat ik dan binnen no time weer overspannen ben 
Kan sinds mijn inzinking slecht tegen telefoons, en heb dus ook geen mobiele telefoon meer terwijl ik daar een van de eerste mee was met de cityman 100 van NOKIA.
Nee ga langzaam maar zeker mijn werkgebied verschuiven , niet naar auto,s das een hobby.