The Engineer
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Hoi,
kan iemand mij uitleggen wat de functie is van de bias pin op de XR 2206 functiegenerator IC?
Volgensmij heeft het iets te maken met de maximale amplitude van de DC output, maar ik weet niet zeker wat voor verband en of je met die pin de output kan beinvloeden ofdat de output de pin beinvloedt.
de datasheet is nog niet helemaal duidelijk genoeg voor mij.
dit lijkt mij wel handig.
bedank!
er komt nog een vraagje bij en het is inmiddels al3 uur geleden dus eenaparte post maar.
die bias pin, pin 10, kan ik via een opamp ( als buffer) daar de Vtt op uitlezen?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (16%)]
Het ic heeft een interne bias generator. Die bias zit aangesloten op pin 10. Meestal wordt er een C aan gehangen voor stabilisatie van die bias.
"Timing terminals (Pin 7 or 8) are low-impedance points,
and are internally biased at +3V, with respect to Pin 12"
Dat is die bias.
De uitgangsamplitude wordt bepaald door R3 op pin 2 in figuur 2.
De dc offset kan je met de AM ingang regelen.
[Bericht gewijzigd door Bas Smit op (21%)]
Op 26 april 2010 16:15:43 schreef TechnOoB12:
er komt nog een vraagje bij en het is inmiddels al3 uur geleden dus eenaparte post maar.
De volgende keer http://www.circuitsonline.net/forum/faq#topickicks eens lezen, je bent hier al even dus dat had je kunnen weten.
The Engineer
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
exuses henry..
dus ik kan( zonder te belasten, hoogstends de V+ van de opamp maar dat is een aantal G-ohm..) via die pin de amplitude aflezen?
natuurlijk wel een stabilisatie-elko eraan, maar dat moet dus blijkbaar gewoon...
Nee, die pin is de output van de interne bias generator. Die pin heeft niks met de uitgangsamplitude te maken.
De amplitude is, zoals ik al zei, afhankelijk van R3.
De datasheet staat vol met grafieken, bekijk ze allemaal eens goed.
The Engineer
hmmm..
The dc level at the output (Pin 2) is approximately the
same as the dc bias at Pin 3. In Figure 11, Figure 12 and
Figure 13, Pin 3 is biased midway between V+ and
ground (*), to give an output dc level of +/- [V+/2.]
kan ik dat ook anders regelen dan met het gegeven circuit?
want ik vind het namelijk heel irritant dat de sinus en driehoek niet gelijk opgaan voor R3. ik zou dit graag apart willen regelen eigelijk...
kan dit ook met een DAC via een PIC? tot 5V top-top...
(*)= nee toch, tussen Vcc/2 en GND geregeld...
Ken je deze app note van Exar voor de XR2206?
http://www-ee.eng.buffalo.edu/faculty/paololiu/413/tan005.pdf
Ik snap niet wat je met een DAC wil gaan doen.
The Engineer
mooie app note.
dat is eigenlijk het antwoord op de vraag... daat die DAC maar zitten.
uit die datasheet-quote die ik gegeven had, maakte ik op dat het voltage bij pin 3 gelijk is aan de top-top waarde...