Hallo,

Ik zit met het volgende probleem:

Ik moet motoren op 12 en 24 V aan kunnen sturen die bijde kanten op kunnen en uit kunnen.
Nu dacht ik zelf aan een H-brug van MOS-Fet's maar ik zie door alle info op dit forum over h-bruggen, de bomen door het bos niet meer.

Ik heb al wel begrepen dat er diodes over iedere trasistor moeten staan, om de negative spanningspiek van de motor "weg te werken".

Vragen:
- wat voor een MOS-Fet's moet ik nemen? (heeft Dick Best die ook?)
- wat voor een diodes heb ik nodig? (gewoon of zener en welke waarde?)
- En moeten er ook weerstanden aan de MOS-Fet's?

Alvast bedankt.

Als het niet al te snel twee kanten op hoeft, kan je het ook gewoon af met één transistor (of mosfet) en een dubbelpolig-om relais.
Met de transistor (of mosfet) regel je de snelheid, en met het relais zorg je voor de ompoling van de motor, oftewel de richting.
Op deze manier of je geen H-brug te bouwen.
Je moet er dan wel voor zorgen dat je het relais schakelt voordat je de transistor (of mosfet) laat schakelen, het relais schakelt dan stroomloos, en heb je geen last van vonkvorming aan de contacten.

De keus van een mosfet en de diodes is erg afhankelijk van de stroom die de motor vraagt.

Wat is het vermogen van de motoren? l.

Ik zou mosfets gebruiken omdat die een veel lager interne weerstand hebben als transistoren, wat resulteerd in minder verliezen. Je kan een lage weerstand 22ohm oid, in serie zetten met een gate. In ieder geval moet deze heel laag zijn, omdat de gate een capaciteit is en deze moet op- en ontladen kunnen.

Ik zou eens op een site kijken naar een bridge driver. Ik weet niet of je een microcontroller gebruikt, maar om een mosfett volledig open te sturen moet je wel tegen de 12/24 aanzitten afhankelijk van de mosfet. Wel zijn er digitale mosfets, maar meestal niet in de grotere vermogens. Bovendien zitten er ook vaak blusdiodes in de mosfets, dus dan resulteerd alleen het gebruik van een over de motor zelf. Moet er ook stroombegrenzing op de controller?

Bedankt voor de snelle reactie.

De motoren moeten op 12 en 24 volt aangestuurd kunnen worden, en ik moet rekening houden met een maximaal vermogen van 60 W.

De mos-fet's moeten via een schakelaar worden aangestuur en als 2e optie via expander ic's en dan een Arduino.

Maar ik wil graag het materiaal bij dick best bestellen, hebben ze de spullen voor zo'n H-brug daar?

edit: ik bouw ook een spanningsregelaar in van 5 Volt om de Arduino te voeden, kan ik met deze 5 volt ook de transistoren met een schakelaar laten schakelen?

Alvast bedankt.

[Bericht gewijzigd door xnqmh op (19%)]

Hoeveel ervaring heb je met electronica?

Denk dat je wel een H-Brug kan bouwen met de IRF540 en IRF530. Bovendien staan er wel driver ic's op de site, heb met allen geen ervaring. Moet de snelheid regelbaar zijn of mag het ook 1vaste snelheid zijn? Want ik denk dat het makkelijkste 2 relais gebruikt kan worden. Mocht je de snelheid willen regelen zoek dan maar eens op PWM. Of zoals eerder vermeld 1 relais voor het omkeren en een mosfet gebruiken om de snelheid te regelen.

Waarom 24V als ik vragen mag, of moet het universeel zijn. De meeste auto's hebben geen 24V, en een converter voor zo'n vermogen is lastig.

En hoe wil je de motoren doen afslaan/ veiligheden?

Hij moet inderdaad universeel zijn.

Mijn ervaring is erg gering op elektronica gebied.
Ik heb welk redelijk veel simpele dingen gemaakt, maar op halfgeleider gebied en microcontrolers ben ik niet ver.

Ik heb vandaag wel een docent op mijn opleiding gevraagd naar tips, en die zij dat het wel kon met MOS-Fet's alleen moest ik dan de een diode afstemmen op de interne-coeficient van de spoel in de motor. En het weerstandje naar de mos-fet's moest ik berekenen aan de hand van het vermogen van de MOS-Fet. Allen vroeg ik me af of dit ook van belang is als ik een schakelstroom van 5Volt gebruik?

Ik denk zelf tog dat een H-brug de simpelse oplosiing is en erg compact.

Alvast bedankt.

Mijn ervaring is erg gering op elektronica gebied.
Ik heb welk redelijk veel simpele dingen gemaakt, maar op halfgeleider gebied en microcontrolers ben ik niet ver.

Oke dan zou ik beginnen met een willekeurig PIC aan de loop proberen te krijgen, er is hiervan heel veel te vinden op deze site. Proberen de interne structuur van microcontroller te doorgronden. En dan verder uit bouwen, bevoorbeeld een mosfett met PWM aansturen.

Ik heb vandaag wel een docent op mijn opleiding gevraagd naar tips, en die zij dat het wel kon met MOS-Fet's alleen moest ik dan de een diode afstemmen op de interne-coeficient van de spoel in de motor. En het weerstandje naar de mos-fet's moest ik berekenen aan de hand van het vermogen van de MOS-Fet. Allen vroeg ik me af of dit ook van belang is als ik een schakelstroom van 5Volt gebruik?

Ik snap de zin niet van het afstemmen van de diode's op de interne coefficient van de spoel van de motor? Jah de diodes moeten snel genoeg zijn, en moeten de stroom kunnen schakelen die de motor neemt. Je moet hier wel rekening houden met de inschakelstroom doorgaans de nominale stroom x 6. En al die berekeningen zou ik me niet zo druk om maken, vooralsnog. De praktijk leert sneller als een dozijn formules. Wel moet je weten waarmee je bezig bent, hoe hoger de gate weerstand hoe trager de mosfet schakelt. En zoals ik al eens gezegd heb zal je de mosfet niet met 5V kunnnen schakelen/opensturen. Behalve als je een digitale mosfett hebt, maar die zijn er niet in deze vermogens, wel is het zo dat zo'n driver dit keurig voor je omzet van 5 naar je gewenste voltage.

Ik denk zelf tog dat een H-brug de simpelse oplosiing is en erg compact.

De simpelste technisch zeer zeker niet, compactste jah dat denk ik wel. Ik zou eerst proberen te lopen, aleer je probeert te vliegen..

Er bestaan verschillende kant en klare motor power trappen bijvoorbeeld de L6203

en anders gewoon een brug van kleine relais? Dan snap je zelf in ieder geval wat je gemaakt hebt ;-)

Hallo alemaal,

Inmiddels al weer even verder en ik heb na veel zoek werk een geschikte voorbeeld schakeling gevonden: http://www.armory.com/~rstevew/Public/Motors/H-Bridges/Blanchard/figur….

Dit schema heb ik gemaakt om de motoren aan te sturen.
- Als P-channel fet's heb ik IRF9540.
- Als N-channel fet's heb ik BUZ11.
- En ik stuur via een 5 volt spanningsregelaar en een schakelaartje de gate's van de mosfets aan.

Ik heb het vandaag getest, en het werkte voor een deel.

Hij schakelt de 30W motoren goed, maar de 60W doen het niet.
De sterke motoren brommen alleen wat veroorzaakt word door te weinig vermogen van de schakeling naar de motor.

Ook worde de P-channel mosfet's erg heet als de motor niet draait maar alleen bromt, en als je heel snel achter elkaar blijft schakelen worden de P-channel fet's ook erg heet.

Ik vermoed zelf dat mijn gate spanning niet goed is, en dat de gate niet volledig open gaat.

Zijn er tips/ideeen hoe ik dit probleem oplos?

Alvast bedankt,

Groetn Tobias

Op 1 mei 2010 17:13:02 schreef ElecM:
En zoals ik al eens gezegd heb zal je de mosfet niet met 5V kunnnen schakelen/opensturen.

Meer heb ik voorlopig niet te zeggen...

Ja, maar het gaat toch om het spanningsverschil, en dat is hier dus 7 volt.

Ik snap zelf ook wel dat dit dus niet voldoende is.

Maar de vraag is nu juist:
- Hoe kan ik met die spanningsregelaar van 5 volt, die 5 volt verder omlaag brengen om een nog groter spanningsverschil te cereeren? (weerstand?)

Of is er een betere methode waarin ik die spanningsregelaar bijvoorbeeld weglaat, en gewoon een weerstand tussen de voedingstroom en de gate zet?

Alvast bedankt,

Groeten Tobias

Op 6 mei 2010 20:20:20 schreef weardguy:
[...]

Meer heb ik voorlopig niet te zeggen...

Ik moet je inderdaad gelijk geven.

Ik heb met mijn stomme hoofd niet goed nagedacht, want die gate van de P-channel mosfet moet natuurlijk geschakeld worden naar de ground.

Bedankt voor de correctie in uiteindelijk de goede richting.

Groeten Tobias