Hoi
Aan boord van een vriend van mij heeft een monteur in de bedrading zitten knippen. Nu laadt de dynamo, ogenschijnlijk, niet bij. Op de batteijen (via didodeblok) geeft hij wel 14,4 volt, maar op zijn accumonitor valt geen stroom af te lezen,wat eerst wel het geval was.(wel spanning, geen stroom???)
Nu ken ik dit type dynamo, Mando, niet en is er ook een ansluiting "S" waarvan ik niet weet waarop deze aangesloten moet worden?
nb:
Als hij de omvormer een tijdje heeft gebruikt dan zie ik ook geen stroom lopen als de dynamo laadt dus het is niet zo dat de accu vol is.
Iemand een idee?
Alvast bedankt!
[Bericht gewijzigd door pia op (18%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als de accuspanning met lopende motor al 14,4v is dan werkt hij wel alleen meet de amperemeter niet . als de motor loopt en de spanning neemt alleen maar af dan is er geen laadstroom en zal hij vanzelf uitvallen ( kan lang duren ). die meter meet over een shunt en daar zal dikke draad aanzitten die vanaf de dynamo naar de accu loopt , kijk daar eens naar ,en vanaf de shunt lopen dunne draden naar de meter die kunnen los zijn of onderbroken .
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Niet laden: Benzinemotor: 1 uur. Diesel: 8 uur.
(zal vast een exemplaar spreiding inzitten van meer dan een factor twee).
De 'S' aanduiding op de dynamo staat voor Sense.
Deze aansluiting is normaliter rechtstreeks op de accu pluspool aangesloten.(evt. via de hoofdschakelaar)
Hij dient om de spanningsregelaar te laten weten hoe hoog de accuspanning is. Zo worden de verliezen die op een boot vaak ontstaan in de lange kabels, ampèremeter en diodeblok weggewerkt.
Op 2 mei 2010 16:09:41 schreef rew:
Niet laden: Benzinemotor: 1 uur. Diesel: 8 uur.
(zal vast een exemplaar spreiding inzitten van meer dan een factor twee).
Hier snap ik werkelijk geen snars van??
De amperemeter werkt wel, want als hij zijn acculader aanzet zien we gewoon stroom lopen dus dat is vreemd?
Maar ik zal de rest van de bedrading eens nakijken.
Ik zal de s aansluiting op de batterij aansluiten.
Alvast bedankt!
Als alles goed is aangesloten dan geeft de dynamo zijn stroom aan het diodeblok. Deze verdeelt het over de 2 aangesloten accu's. Dus je hebt twee ampèremeters nodig om de lading van de dynamo te zien. Wil je dat niet,dan zal je de enige ampèremeter die je hebt in de dynamo kabel moeten plaatsen. Nadeel is wel dat je het verbruik niet meer kan zien.
Heb je de enige ampèremeter die je hebt aangesloten tussen het diodeblok en de verbruikersaccu dan zal je de verbuikers zien en de laadstroom van de dynamo. (zo te lezen is het nu zo aangesloten)
Let op: is je startaccu b.v. leeg of leger dan de verbuikersaccu dan zal alle laadstroom eerst naar je startaccu gaan en zie je hiervan niets of bijna niets op je verbruikersaccu ampèremetertje. Dus dan zal je eerst moeten wachten totdat beide accu's een gelijk ladingsnivo hebben voordat je meter wat gaat doen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sorry, ik was niet duidelijk. Als je dynamo echt uitvalt, kan je met een auto op benzine nog ongeveer een uur rijden. Met een diesel rond de 8 uur. De bedoeling was dat je mogelijk kon inschatten of de lader het misschien toch nog doet. (als je op benzine al 4 uur gevaren hebt....)
Fredjuhh
"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
Dat ligt er aan hoe je dynamo stuk gaat rew: mijn focus had nog maar een half uur, toen was de accu leeg>>> inwendig sluiting nabij diodes, dus accu werd ook leeg getrokken door de dynamo 
Ah oke, bedankt voor de tip. Maar t gaat hier om een motorbootje! En dit dieseltje blijft net zo lang lopen tot de tank leeg is hoor.. 
Ik zal eens de accu van de startmotor loskoppelen van het diodeblok en dan eens kijken of er wat gebeurt op de amperemeter, die inderdaad aangesloten is zoals jij dacht jerdijk. Misschien is de startaccu slecht?
bedankt!
Fredjuhh
"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
Niet zonder accu gaan draaien hoor!:! dat vindt de dynamo niet fijn. OF je moet een paar behoorlijke gebruikers aan zetten....