fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb een defecte HP thermistor kop (de referentie thermistors zijn pleite, de meet thermistors nog aanwezig)De vorige eigenaar had er een weerstand voor in de plaats gezet maar datv werkt voor geen meter. Nu heb ik al een paar keer gehoord dat je met gloeilampjes ook een meetkop hiervoor kan maken. Zal wel niet zo precies zijn maar daar gaat het niet om. Het lijkt me gewoon een leuk experiment.
Maar ik kan er niets over vinden. Is dit een broodje aap verhaal of kan het echt. Zo ja hoe werkt het dan. ( het vermogen door een lampje sturen en met een LDR ipv thermistor de helderheid meten ?)
Is nu ik er over denk, best een leuk idee. De LDR verandert net als de thermistor van weerstand, alleen veel sneller. Ik weet alleen niet hoe die ook nog op temperatuur reageren. Zit je wel met de 50 ohm ingangsweerstand.
Ik weet dat de HP de 2 serie thermistors steeds op 100 ohm houdt middels een stroombron.(ze staan echter parallel voor RF) Als het RF de ene thermistor in waarde verlaagt dan verandert de stroom. Dus de stroombron stuurt bij tot de stroom weer constant is.
Dat is alleen als de thermnistors 100 ohm per stuk zijn.
Ik weet niet hoe een LDR daar op reageert. Dan zou ik twee LDR's in serie door twee lampjes moeten laten beschijnen. Een lampje voor de stroombron en een voor de RF input. Dus het referentie kanaal om de LDR stroom verandering te meten en de tweede om het lampje te sturen.
Maar er schijnt dat men in het verleden dus mbv lampjes voor die HP powermeters alternatieve koppen maakte
Ze waren creatief vroeger:
http://www.youtube.com/watch?v=g7nY1arXg_I
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Hallo fred.
De enigste methode met een 'lampje' die ik van vroegah nog weet is de thermokruismeter
waarmee wij vermogens konden meten en zelfs ook hf metingen deden.
Het eigenlijke onderdeel bestond uit een doorzichtig op een peertje gelijkend luchtledig glazen buizje
met vier aansluitingen: twee voor de gloeidraad en twee voor het thermokoppel element dat via een kwarts- of keramisch pareltje thermisch verbonden was met het midden van de gloeidraad (maar wel electrisch gescheiden dus)
Het thermokoppel was verbonden met een gevoelige gelijkspanningsmeter (of was het stroom, nou weet niet meer)
De te meten stroom werd op de gloeidraad aangesloten en de thermokoppel gaf dan het vermogen aan (uiteraard werd dit op een geijkte schaal uitgelezen;er waren verschillende buisjes voor de verschillende te meten stroombereiken.
Mijn leraar had goede connecties bij Philips die deze buisjes vervaardigde want deze waren zeer prijzig.)Ik weet wel dat we er heel erg voorzichtig mee moesten omgaan zowel in mechanisch als in electrisch opzicht.
Als je op Google "thermokruis" inklopt en de derde hit bekijkt
zie je op de 5e afbeelding er een staan die (helaas) zwartgeverfd is om beinvloeding door warmtestraling van buitenaf tegen te gaan.
Wel, dat was het zo'n beetje van wat ik er nog van weet.
Groeten,
Mac.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat thermokruis ken ik maar hebben we het in jongensradio een keer over gehad. Dat kan je alleen niet op een HP powermeter aansluiten en het is geen 50 ohm. Wel leuk dat je de uitleg geeft want de werking wist ik niet.
Ik henb een paar keer gehoord en gelezen dat het met een gloeilamp ging, zo deed de OM het dan vroeger maar op de vraag hoe dan ? was het altijd: google, is wel ergens te vinden. Helaas niet door mij.
Ik ken wel de twee lampjes naast elkaar met een schotje ertussen. Ene lampje krijgt RF aangeboden. Andere lampje DC. Bij geljke helderheid wordt er gelijk vermogen opgenomen. Vermogen DC gestuurd lampje is te bepalen uit ome Ohm. Hieraan zou dan RF vermogen gelijk zijn.
fred101
Golden Member
Alleen belast je de source dan niet met 50 ohm. Voor grote vermogens zal dat wel loslopen in serie met een dummyload. Een watt meer of minder is optisch toch niet te zien.
Maar ik begin te geloven dat dit een geval is van overlevering maar niemand het ook echt ooit gedaan heeft (dus een meetkop als alternatief voor de thermistor kop gebruikmakend van de powermeter. Ik heb dat ook eens op de HP lijst gevraagd en daar kwam men ook niet verder dan dat dat vroeger vaak werd gedaan maar doorvragend het bekende google is your friend..