Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het maken van een "bouwradio". Waarom zelf maken? Nou omdat ik nog een radio, speakers en een voeding heb liggen. En het een leuke bezigheidstherapie is.

Heb al wat bruikbare dingen gevonden hier op het forum maar zit nu toch nog met een vraag.

Het is dus de bedoeling om voornamelijk de 12v te gaan gebruiken van de voeding. Bij de rest zal dus een weerstand tussen moeten (de 3v en 5v). Alleen nu wil ik er ook een Ipod mee op kunnen laden dus zal ik ook zo af en toe de 5v uitgang willen gebruiken.

Kan ik die gewoon gebruiken als hier al een weerstand tussen zit?

Groeten,
Jorim

hallo,

Dat zou ik niet doen aangezien er volgens mij
een li-ion battery in de ipod zit en die een bepaalde laad instrucitie nodig heeft en terug koppeling.
dus ik zou niet zomaar de 5 volt uit de pc voeding halen en deze daar aanhangen.
tenminste dat is mijn gedachten hoor.
ik weet niet of daar mensen hier anders over denken.

mvg,

Bedankt voor je reactie! Daar kan je wel eens gelijk aan hebben, had ik niet aangedacht.

Dan zou ik gewoon een ipod lader moeten gebruiken en die wegwerken in de radio behuizing.

Het gebruik van een computervoeding voor het voeden van andere zaken dan een PC is fout.

Ik ben bezig met het maken van een "bouwradio". Waarom zelf maken? Nou omdat ik nog een radio, speakers en een voeding heb liggen. En het een leuke bezigheidstherapie is.

Dat gaat zo niet werken, nadat de rook verdwenen is kan alles zo de vuilbak in.

@computerman30: Vaak klopt dat niet. Als de ipod laadbaar is uit USB, zit de laadregelaar gewoon in de ipod en niet in de lader. Via de USB aansluiten op 5V kan dan gewoon.

@vandaaltje: Je kan niet met een weerstand de spanning betrouwbaar omlaag brengen. Je gaat dan (als de stroom niet te zeer oploopt) minstens een IC als de 7805 nodig hebben. Zie voor de toepassing de schakelingensectie van deze site.

@Roland van Leusden: Ik sluit me volledig bij Henry S. aan dat een computervoeding ongeschikt is als labvoeding, en dat je dan spectaculaire licht en rookeffecten kan krijgen. Echter voor halogeenverlichting of een bouwradio is een ATX2.03 voeding best bruikbaar. Deze zijn in principe gebouwd om te reguleren op de 12V lijn en het ontbreken van een stroombegrenzing is geen probleem; die zit in een auto immers ook niet, dus de autoradio is fatsoenlijk gezekerd. Zelfde verhaal voor eventuele RF-storing.

Maar alleen de 12v van de atx gebruiken voor mijn radio moet toch geen probleem zijn?

Dan wel nog de 3v en 5v belasten.
Op deze manier:
http://faq.tweakers.net/cme/voeding/atx-dummyload-tester.gif

@maartenbakker,

Uit een ATX voeding komt geen schone spanning, zeker bij de goedkope ching chang merken. Uit eigen ervaring weet ik dat een autoradio niet goed kan werken bij gebruik van een PC voeding. Door de grote stroom die een dergelijke voeding kan leveren zie je bij foutjes al gauw rook.

Wat zouden eventuele alternatieven zijn?

Ik weet uit ervaring dat een autoradio het prima doet op een computervoeding. De voeding die ik jarenlang gebruikt heb was weliswaar een servervoeding die ik in de dump gekocht had en geen normale ATX, maar in de opbouw zat weinig verschil (maar het was geen chingchangkreng, die vermijd ik in computers ook: teveel opgeblazen moederborden gezien en instabiele computers). Hou in het achterhoofd dat de spanning in een auto ook smerig is, en dat je bij geringe foutjes daar ook meteen rook ziet. Vandaar dat ik denk dat het geen problemen zal opleveren.

Mocht de TS geen ATX voeding willen gebruiken, dan zet ik het zelf op mijn lijstje van dingen die onderzocht moeten worden, ondanks dat ik het in mijn middelbareschool-tijd al jarenlang gedaan heb. De enige manier waarop het fout zou kunnen gaan, lijkt me als je een voeding van slechte kwaliteit hebt waar de rimpel sowieso al op het randje was voor computergebruik.

Eventueel alternatief is zo'n bekende losse 13,8V voeding die ook wel voor 27MHz "bakkies" gebruikt wordt.

een pc voeding werkt prima voor een autoradio , mits een goede merk voeding is gebruikt . in mijn keuken heeft een oude casette philipsradio 6 jaar gespeeld op een toen al antieke 486 voeding . toen ik hem onlangs heb omgebouwd naar cdspeler heb ik er een trafovoeding bijgebouwd omdat de 12v maar 1,5 a was en bij wat laag kwam er vervorming . die voeding was nog gewoon at en had geen belasting op de 5v nodig maar dat is afhankelijk van de voeding .

Er staat mij een topic van een week geleden bij.
Iemand wilde daar voor een feest wat autoversterkers gaan voeden met PC voedingen.

Iedereen stagneerde daarbij, en vertelde de TS dat dit niet ging werken.
Vond het dan wel leuk dat hij een aantal dagen later de hele zut aangesloten had op een aantal ATX voedingen en daarmee flink wat herrie wist te produceren.

Topic ben ik kwijt maar het filmpje heb ik nog wel:
http://www.youtube.com/watch?v=SaEEMBz9nVw

Er zijn overigens enorm veel bouwradio's met een pc voeding erin.
Dus naar mijn mening: lekker gaan bouwen en kijken wat je ervan kan maken :)

Succes!

precies. Sluit ik me bij aan.

De 12 V in een PC is een beetje een alleen-grote-vermogens leiding. Als ie een 1V rimpel zou hebben, zou dat niet zo veel uitmaken. Maar zo veel denk ik niet dat ie gaat rimpelen. Kortom, dat loopt wel los.

Wat modernere ATX voedingen zouden ook best wel eens gewoon met redelijk weinig belasting prima kunnen draaien. Dus een 4.7 ohm belastingsweerstand (6 W!) is misschien overbodig. Weet je wat.... Koop gewoon een fietslampje. Dat doet op 5V voldoende belasting en kan die 3W gewoon prima afvoeren.

ik zou in de eerste instantie de 5V wel en de 3.3 V gewoon niet belasten. Dan even de 12V nameten. Als dat voldoende binnen spec is, verder niet over inzitten...

Bedankt voor al jullie reacties!

Ik ga het gewoon proberen en gaat het hele spulletje in rook op..dan gaat het hele spul in rook op! haha

Ik ga jullie op de hoogte houden. Nogmaals bedankt voor de reacties en mochten jullie nog tips hebben hoor ik het graag.

Die 12V gaat wel binnen de specs zijn, dit is bij een fatsoenlijke moderne voeding de lijn die de meeste wisselende belasting moet verwerken. Ik zou de 3,3 en 5V lijnen allebei toch wel belasten, maar met 0,5A of minder, en ook niet alleen de 12V lijn nameten.

het zou inderdaad prima moeten werken.

Ik heb hier een autoversterker op een atx voeding hangen (heb niks anders).

Dat is zelfs een noname voeding ;-)

geen enkel probleem mee gehad tot nu toe.
al wil ik wel een goede voeding omdat je nu steeds die atx hoort en er zo'n lompe bak achter ligt.

edit:
ik heb trouwens helemaal geen weerstanden of verbruikers op de 5 en 3.3v lijnen nodig gehad

[Bericht gewijzigd door timberleek op (14%)]

die sony xplods zetten de 12v ook om naar 50vdc dus is er een extra stabilisatie . wat je wel hebt is met veel laag erin dat de 12v gaat zakken en vervormen ( maar de jeugd hoort dat niet met ipodoren )
zo'n autoamp trekt bij 6ohms speakers al op gemiddeld vermogen 22amp weg ( zelf getest onlangs )

ik zou iig de 12v draden bij een flinke eindversterker met meerdere aanelkaar maken en ook de massa . diverse voedingen hebben op de atx connector een senselijn op de 3,3v en 5v voor het bijregelen .

Het is een Sony cdx-m630 en daar komen 2 6" x 9" speakers aan. Het hoeft helemaal niet hard te gaan als het maar beetje leuk klinkt.
Vandaag even wat kleine onderdeeltjes bestellen en dan van de week een begin maken.

Nogmaals bedankt voor al jullie reacties!

Net de voeding omgebouwd alleen hij werkt nog niet.

Ik heb dit schematje aangehouden:
http://faq.tweakers.net/cme/voeding/atx-dummyload-tester.gif

Maar zo gauw ik de schakelaar omzet krijgt hij maar een heel klein piekje van nog geen 3v (waar 12v uit zou moeten komen) en zakt dan meteen weer naar 0v.

Denk zelf dat de voeding nog niet genoeg belast word. Hebben jullie misschien een idee?

De 3v heb ik belast met een 6,8 Ohm 5 Watt weerstand en de 5v met een 4,7 Ohm 11 Watt weerstand

Ik denk eerder dat de voeding stuk is.

of je voeding heeft sluiting tussen de massa en een van de spanningen , meet dit maar een met de ohm stand als de voeding uit is . en wat doet hij als er niks op aangesloten zit behalve de weerstanden ?

overigens hoef je niet de 3,3 en de 5 v te belasten daar deze uit dezelfde trafotab komen .

heb je de draden van je ATX connector afgeknipt ?

Dan hangen nu waarschijnlijk de sense lijnen los.

Op 9 mei 2010 01:59:54 schreef timberleek:
het zou inderdaad prima moeten werken.

En soms ook niet, en hoor je sterk gefluit boven de muziek uit.

Autoradio's zijn goed bestand tegen varierende voedingsspanningen, maar niet tegen derlijke zaken, en dan laten we HF-ruis nog buiten beschouwing.

@ maartenbakker: Voeding is werkend uit een pc gekomen dus dat zal wel goed zitten.

@ testman: Ik heb maar een goedkoop metertje en die is volgens mij niet heel nouwkeurig maar hij geeft wel 115 ohm aan tussen + en - van de 12v, kan dat? Zou dit misschien komen door het verkeerd aansluiten van de weerstanden?
Dit doet hij ook als er niets op aangesloten is.

@ sine: Alleen de 3v, 5v, 12v, ground draden en de groene draad naar de schakelaar. De rest zit er nog gewoon aan. .

Er zit waarschijnlijk bij de 3V ergens twee draden onder 1 aansluiting, die MOETEN bij elkaar blijven.

Een enkele voeding doet dit ook bij andere spanningen.

Op 24 mei 2010 16:04:14 schreef Sine:
Er zit waarschijnlijk bij de 3V ergens twee draden onder 1 aansluiting, die MOETEN bij elkaar blijven.

Een enkele voeding doet dit ook bij andere spanningen.

Je hebt gelijk. Die draden liggen nu los van elkaar.
Is bij mijn voeding zo te zien alleen de 3v.