Hallo lezer,
Na het vervangen van 2 van de 4 buisjes (12AX7)in een Vincent SV-226 versterker brandde er na het aanzetten meteen een weerstandje (1/8 watt) op de voedingsprint uit. Het weerstandje zit niet in serie met de gloeidraad of-draden.
Twee van de originele buisjes (12AX7 zonder verdere opdruk) heb ik vervangen door twee buisjes uit de hifi-winkel(PrimaLuna 12AX7 is de opdruk). Ik heb deze nieuwe buisjes met een ohmmeter doorgemeten en meet alleen een weerstand tussen de aansluitingen van de gloeidraad (11 ohm en de helft t.o.v. de middenaftakking).Alle andere aansluitpennen zijn galvanisch van elkaar gescheiden. Dus van een inwendige sluiting is zo te zien geen sprake.
Is het doorgebrande weerstandje een veiligheidsweerstand en waarom brandt dat uit als ik de ene 12AX7 door een andere 12AX7 vervang?'
Het leek zo simpel: even twee buisjes vervangen.
Vr. groet, Antonius.
300mA door een 1/8W weerstand, dat gaat heel snel mis.
Hoe zijn de gloeidraden geschakeld, en wat is de gloeispanning voor de weerstand?
De stroom door de koude gloeidraad is erg hoog, vergeleken met de stroom bij normaal bedrijf.
Ik denk dat je weerstandje gewoon wat krap bemeten was, en dat je nieuwe buis gewoon wat anders van constructie is zodat het opwarmen een paar seconden langer duurde.
Wil je het zeker weten, meet dan even 'los' de gloeistroom bij de normale gloeispanning.
Op 11 mei 2010 23:43:53 schreef Frederick E. Terman:
De stroom door de koude gloeidraad is erg hoog, vergeleken met de stroom bij normaal bedrijf.
Sommige gloeidraden zie je dan ook even fel oplichten.
4x 12AX7? Ik ken deze versterker zelf niet maar uit de afbeeldingen en specs via google haal ik 3x 12AX7 of 2x 12AX7 afhankelijk van het type SV226 (MK2?)
Dat zou dan 4x 300mA worden door 1/8W weerstanden....... of 4x 150mA als ze op 12,6V zijn aangesloten. Pen 4 en 5 12,6V of pen 4-5 en 9 op 6,3V.
De fel oplichtende gloei ken ik alleen van Philips.
Even enkele punten op een rij:
1. Ik heb geen schema
2. Het apparaat heeft op z'n minst een kapotte weerstand in de voeding, maar er kan wellicht meer kapot zijn gegaan bij het doorbranden van deze weerstand. Er zitten ook 4 diodes en 2 transistoren op deze voedingsprint. Deze onderdelen kun je in het circuit denk ik niet controleren op wel/niet kapot. In het apparaat valt nu weinig te meten, het kan niet aan.
3.De twee helften van de gloeidraad worden in serie gevoed (pennen 4 en 5 zijn niet doorverbonden).:
Pen 5 van elk van de vier buisvoeten is met dit weerstandje verbonden via massa. .
4. In koude toestand meet de gloeidraad 12 ohm. Bij het inschakelen zou er dus 4 x 1A door het bewuste weerstandje gaan.
5.Ik ben geen praktiserend elektronicus en doe vrijwel geen reparaties op dat gebied. Ik beschik wel over wat algemene basiskennis op dit gebied.
6.Is de doorgebrande weerstand mogelijk een veiligheidsweerstand , oftewel een smeltveiligheid in de vorm van een weerstandje en is de weerstand daarom zo klein bemeten, zodat-ie lekker snel doorbrandt als het nodig is.
7. Ik kan nu niks vervangen omdat ik de waarde niet weet.
Zonder schema en met weinig reparatie-ervaring en weinig kennis van zaken sta je al heel gauw met lege handen. Voor je iets vervangt (en al helemaal als het om een veilgheidsweerstand gaat) moet je wel eerst de oorzaak van het defect kennen.Anders kan er nog veel meer kapot gaan, die ervaring heb ik wel.
Even nog dit: de 4 originele buisjes hebben twee verschillende lengtes. De stempeling is hetzelfde alleen is het ene buisje 4 mm langer dan het andere.In ieder kanaal zit een lange en een korte buis. Misschien verschillen deze buisjes elektrisch gezien wel. De nieuwe buisjes zijn er twee van het langere type. M.a.w. qua lengte is er een andere configuratie ontstaan.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Je weet zeker dat het 12ax7 buisjes zijn? Op het internet worden n.l. vaak russische 6N2p aangeboden als equivalent.
Helaas is de gloeidraad daarvan niet 12.6v met aftakking, maar alleen 6.3v... (dus 2x zo hoge stroom)
Opdruk: 12AX7 PrimaLuna. De weerstand van de gloeidraad van de PrimaLuna buisjes is ongeveer 11 ohm en van de originele buisjes ongeveer 12 ohm. In de buis zijn de twee helften vd gloeidraad niet parallel geschakeld.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik denk niet dat er gevolgschade is.
De koude weerstand van de gloeidraad zegt niet persee iets over de weerstand in opgewarmde toestand. Begin eens met te meten of pin 9 ook aan de gloeidraad hangt, dat kan alweer wat meer zeggen.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
12AX7 Gloeispanning: 12,6 V-150mA AC/DC tussen pen 4 en 5; Pen 4+5 kotgesloten, dan 6,3V-300mA AC/DC tussen 4+5 en 9
Meet eens tussen de gloeidraad en de katodes (pen 3 en 8). Mogelijk is er sluiting tussen gloeidraad en een katode. Dat kan naar de massa zijn als er geen katode weerstanden zijn, of er is een deel van de gloeidraad kortsgesloten en dan wordt de stroom ook te hoog.
Het merk wat je noemt klinkt erg bedenkelijk! Het is in ieder geval een 'rebranding' *). Mogelijk van een duistere Chinees. Er worden zelfs oude 'pulls' gepoetst en gestempeld !!! 
Zijn ze soms "cryogeen behandeld"? Dan is de kans groot dat daar iets is mis gegaan (heeft het deze keer echt effect gehad
).
Goede merken zijn:
Philips (Valvo; Mullard; Amperex)
Telefunken
RCA
Mazda
Tung-Sol
GE
Iets minder :
Sylvania
Sovtek
RFT
De rest is i.h.a. brol of humbug
*) Dat blijkt ook duidelijk bij de originele buisjes met hun verschillende lengte 
Pen 9 is verbonden de middenaftakking van de gloeidraad. Er is geen sluiting tussen de gloeidraad en de katodes. Er is geen enkele sluiting in de 4 buisjes te vinden.
Prima Luna is een gerenommeerd hifi-merk en gebruikt geen inferieure buizen mag ik aannemen.
Maar: ik heb me wel vergist in de functie van het uitgebrande weerstandje. Het staat niet in serie met de gloeidraden maar is via de massa verbonden met de pennen 5 vandaar mijn denkfout. Het voedt de buisjes niet zo te zien. Toch sneuvelt-ie na het wisselen van de buisjes. Het uitgesoldeerde weerstandje meet nog 4,8 ohm. Misschien wel de oorspronkelijke waarde. Vervangen en dan de 2 nieuwe buisjes erin zal 'm weer doen uitbranden zolang ik de oorzaak niet weet. Iemand opperde dat de oorspronkelijke Chinese Vincent buisjes (uit ca. 2002) wel eens een afwijkende penbezetting kunnen hebben waardoor bijv.de anode niet meer aan pen 6 ligt, enz. zodat vervanging voor problemen zorgt. Misschien is het simpeler en trekken de nieuwe buisjes wat meer stroom. Maar wat heeft dat weerstandje daar dan mee te maken. De weerstand brandde na het aanzetten in 1 seconde uit. Duidelijk een veel te grote stroom en niet een beetje meer. Wat ik ook niet snap dat dat er in elk kanaal een langere en een kortere 12AX7 zit. Misschien een verschil in versterkingsfactor? Vervanging door een buisje met wat andere specificaties veroorzaakt toch niet een veel grotere stroom door randcomponenten?
PrimaL
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Als de Vincent buisjes een andere penbezetting hebben, is het een ander type en is wel degelijk rebranded/relabeled!! De penbezetting is inherent aan het typenummer!!
Juist in de HiFi wordt er enorm gefraudeerd, zeker sinds sommige buizen zeldzamer en daardoor duurder geworden zijn.
Geloof niet alles wat er wordt gezegd!
Ik weet niet of je weet wat z.g.n. 'cryogeen behandelde' buizen zijn. Het gaat hier om het bevriezen van buizen tot kryogene temperaturen (< -160°C). Dit zou het hoog helderder maken door verandering van de kristalstructuur van het anodeblik
Helaas warm je ze daarna weer op tot bedrijfstemperatuur, wat alles weer teniet doet. Wel vroeg men op het hoogtepunt van deze fabel gigantische bedragen voor een 12AX7/ECC83. Ik meen tot wel $1,000 per stuk!! Puur gebakken lucht 
Kijk eens naar deze link en huiver [ http://www.vacuumtubesinc.com/VacuumTubesHallofShame.aspx ] en [ http://www.vacuumtube.com/FAQ1.htm ]
Verder hier een link naar de datasheet van de 12AX7 [ http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/093/1/12AX7.pdf ]
Ik zeg niet dat de originele buisjes een andere penbezetting hebben dan wat je mag verwachten maar dat het een theoretische mogelijkheid is. Als je even googled op PrimaLuna krijg je niet de indruk dat ze de boel flessen. Maar er is wel degelijk een verschil tussen de oorspronkelijke buisjes en en de vervangers. Anders brandt er niks uit. Echter welk verschil?
De winkel raadt me af de uitgebrande R te vervangen. Hij meet 4,8 ohm maar aan ieder uiteinde is nog een rode kleurring te zien waardoor het nooit 4,8 ohm kan zijn. Een schema is nodig.
De importeur (AudioPulse)heeft me doorverwezen naar hun servicedienst (Audioservice). Ik heb van hun nog geen inhoudelijk antwoord, resp. de oorzaak en de oplossing.
Op een ander forum wordt bij een soortgelijk probleem gesuggereerd dat het wel eens de'bleeder resistor' kan zijn, met een waarde van 220k. De 220 k past wel bij de overgebleven kleurringen. Maar wat is een bleeder-resistor en hoeft er daar maar eentje van te zijn? (de kapotte R heeft nl. geen kopieën op de voedingsprint helaas).
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (19%)]
Tidak Ada
Bleeder resistor is een weertand over een elco om deze spanninsloos te maken bij uitschakelen.
Bijgaand een schema v/e stukje voeding met daarin de doorgebrande weerstand (R155).
Wat zou de waarde kunnen zijn? Hij moet met een 2 beginnen (omdat er nog 2 rode kleurringen te zien zijn)
Zijn de diodes nou ook kapot?
Wat heeft het verwisselen van 2 buisjes met het doorbranden te maken? (de originele buisjes hebben wel 2 verschillende hoogtes..)

Dat lijkt me de hoogspanningsvoeding. Ik denk dat ze hier de "min" (nul) en de aarde (massa) niet rechtstreeks aan elkaar hebben willen hangen in verband met mogelijke brom probleempjes, maar het chassis ook niet hebben willen laten zweven.
Vandaar een weerstand (de waarde weet ik niet; alles van 10 tot een paar honderd kom je tegen) om de aardlus hoogohmig te maken, en dan voor LF weer die 47nF eroverheen.
Als nu die weerstand doorbrandt, duidt dat op een sluiting ergens. Als bijvoorbeeld de plus ergens tegen de kast ligt, heb je dit. Of en zo ja hoe dat met de buizen te maken heeft, zul je moeten onderzoeken. Voorlopig eerst eens met de ohmmeter in de weer.
Ik begrijp je redenatie niet Frederick. Als er een sluiting in de belasting zit (die zit er niet) doet dat toch niks met R155? R155 zit tussen de min vd voeding en de massa vh apparaat. Wat voor sluiting bedoel je ? Volgens mij zit R155 op een plek waar sluitingen geen rol spelen. Al maak ik nu een denkfout want hij is wel doorgebrand en niet te langzaaam!
Als de plus tegen de kast ligt (ligt-ie niet) gaan er zekeringen springen. En anders de differentiaalschakelaar wel via de randaarde.
Heb je de startpost veranderd? Daar staat nu dat de weerstand NIET in serie staat met de gloeidraden. Dat klopt wel, maar toen dachten we nog van wel. De antwoorden vlak na je startpost lijken nu heel vreemd.
Misschien kun je die mededeling beter als edit aan het eind van je startpost opnemen; anders denken nieuwe lezers dat CO een beetje seniel aan het worden is. 
Terzake - R155 nu. Als een weerstand tussen '−' en massa verbrandt, dan heeft die massa dus een belangrijke spanning ten opzichte van de min.
De vraag is, waar die spanning vandaan komt. Dat kan een kastsluiting naar de plus zijn.
Andere mogelijkheden zijn er ook, maar die zijn ingewikkelder en daardoor zeldzamer.
Of er zekeringen springen, hangt af van de stroom. Een 1/8W weerstand van, bijvoorbeeld, 220 ohm gaat stuk als de stroom te lang ver boven de 24 mA uitkomt. Maar daar doet je hsp zekering niets mee.
Een differentiaalschakelaar bekommert zich niet om wat er na de nettransformator gebeurt.